Metroliikenne katkeaa Rautatientorilla 3.6. – poikkeuksia myös idässä

Kesällä 2024 on käynnissä useita metron parannushankkeita, joiden takia metroliikenteeseen tulee katkoja. Metroliikenne katkeaa Rautatientorin metroasemalla 3.6. Rata-alueella tehtäviä töitä ei pystytä tekemään ilman metroliikenteen keskeyttämistä.

Rautatientorin metroaseman havainnekuvassa metrojuna on asemalla ja laiturilla istuu henkilö.
Havainnekuva Rautatientorin metroaseman laiturialueesta. Kaupunkiliikenne Oy

Kaupunkiliikenne Oy parantaa Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta ja viihtyisyyttä uusimalla laiturialueen järjestelmiä sekä laituritason ja liukuporrasalueen valaistusta ja pintamateriaaleja. Töitä tehdään myös aseman rata-alueella.

Kesän ajan 3.6.–1.9. metrot länteen kulkevat Kampin metroasemalta ja metrot itään Helsingin yliopiston metroasemalta. HSL järjestää korvaavaa liikennettä Helsingin yliopiston ja Kampin metroasemien välille raitiolinjoilla 9 ja 9B. Myös kaupunkipyörät palvelevat metron puuttuvilla osuuksilla. Lisäksi bussit kulkevat normaalisti esimerkiksi Rautatientorin, Hakaniemen ja Sörnäisten metroasemien kautta.

Metroaseman sulkeutumisesta huolimatta liikkeet Rautatientorin metroaseman läheisyydessä palvelevat kesän ajan.

Metro kulkee tiheimmillään Helsingin yliopiston ja Itäkeskuksen välillä 5 minuutin välein. Kaikki Kampista lähtevät metrojunat ajavat Kivenlahteen asti, ja ne kulkevat tiheimmillään 6 minuutin välein.

Poikkeuksia metroliikenteessä myös Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä

Myös idässä Mellunmäen-metrohaaralla joudutaan katkaisemaan metroliikennettä kesän aikana. Kaupunkiliikenne Oy korjaa Länsimäentien sillat sekä Alakiven ja Mustapuronpolun alikulkukäytävät, ja jatkaa niiden elinkaarta. Näiden töiden takia Mellunmäen metroasema on kiinni 3.6.–8.9. ja Myllypuron metroasema 8.7.–4.8.

Kontulassa Kaupunkiliikenne parantaa metroaseman laituritason turvallisuutta ja viihtyisyyttä korjaamalla rakenteita ja uusimalla pintamateriaaleja. Kontulan asema on kiinni 24.6.–4.8.

Metron pääteasemana Mellunmäen-haaralla on Kontula 3.–23.6. ja 5.8.–8.9., Myllypuro 24.6.–7.7. ja Itäkeskus 8.7.–4.8.

Liikennekatkon yhteydessä Kaupunkiliikenne uusii samalla vaihteet välillä Itäkeskus–Mellunmäki, jotta metroliikenne on entistä turvallisempaa ja tehokkaampaa.

HSL järjestää metroa korvaavaa liikennettä Itä-Helsinkiin bussilinjalla 99M, joka ajaa Kontulan ja Mellunmäen välillä 3.–23.6. ja 5.8.–8.9. Kontulan metroasema sulkeuduttua linja 99M ajaa Itäkeskuksen ja Mellunmäen välillä.

Lisätietoja

Lisätietoa kaikista toteutettavista hankkeista saa Kaupunkiliikenteen verkkosivuilta osoitteesta www.kaupunkiliikenne.fi/kesan-2024-metrokatko

Lisätietoa korvaavasta liikenteestä saa HSL:n verkkosivuilta osoitteesta www.hsl.fi/metro2024

Rautatientorin metroaseman havainnekuvassa ihmisiä laiturialueella liukuportaiden luona.
Havainnekuva Rautatientorin metroasemasta laiturialueelta liukuportaiden luota.
Havainnekuva Rautatientorin metroaseman laiturialueesta.

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.

Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.