Ensimmäinen tulliasema perustettiin autolauttoja varten 65 vuotta sitten – Tullimuseo aukeaa kesäkauteen tänään

Suomen autolauttaliikenne alkoi 65 vuotta sitten. Yksi ensimmäisistä autolautoista oli Korppoon Galtbystä kesällä 1959 liikenteen aloittanut höyrylautta. Autolautat ovat myös tänään kesäkauteen avautuvan Tullimuseon Lautalla lännestä -näyttelyn aihe. Suomenlinnassa sijaitseva Tullimuseo on auki tiistaista sunnuntaihin läpi koko kesän ja sinne on vapaa pääsy.

Viking-lautta saapuu Ruotsista Maarianhaminan Länsisatamaan 1. kesäkuuta 1959. Ålands Sjöfartsmuseum.

Autolauttaliikenne rantautui Suomeen 1950-luvulla pitkän odotuksen jälkeen. Nykyään autolauttaliikenne on meille tuttua arkipäivää – Itämeren autolautoilla seilaavat niin risteilymatkustajat kuin rahtirekatkin. Arkisella lauttaliikenteellä on ollut valtava merkitys Suomelle paitsi talouden niin myös kulttuurin näkökulmasta. Autolautat ovat toimineet porttina ja liittäneet meidät läntiseen maailmaan.

Tervetuloa tutustumaan autolauttojen historiaan Tullimuseon Lautalla lännestä -näyttelyyn!

Ensimmäinen autolautta saapuu Suomeen

Autolautat muuttivat matkustamista ja tavaraliikennettä. Myös Tulli oli varautunut uuteen liikennemuotoon. Maaliskuun 1959 lopussa ahvenanmaalaiset merikapteenit Gunnar Eklund ja Henning Rundberg perustivat osakeyhtiön nimeltä Rederi Ab Vikinglinjen. Toukokuun 1959 puolivälissä yhtiölle saapui Maarianhaminaan sen Englannista ostama autolautta, joka sai nimen ”Viking”. Alus oli vanha, palvellut toisessa maailmansodassa ja toiminut 1950-luvun alussa autolauttana Englannin kanaalissa. Höyryvoimalla kulkevaan Vikingiin mahtui noin 700 matkustajaa ja noin 70-80 autoa.

Lauttasatamaan tarvitaan tulliasema

Kesäkuun 1. päivänä 1959 Viking-varustamon uusi lautta aloitti liikenteen Korppoon Galtbystä Maarianhaminaan ja Ruotsin Gräddöhön. Korppoo oli valikoitunut lauttasatamaksi sen vuoksi, että sieltä merimatka Ahvenanmaalle ja Ruotsiin oli lyhin. Lautassa ei haluttu viettää yhtään ylimääräistä aikaa. Toisaalta Korppooseen oli Etelä-Suomen kaupungeista melko pitkä ajomatka.

Tullihallitus esitti 20. toukokuuta 1959 valtiovarainministeriölle, että lauttaliikenne edellytti tulliaseman perustamista Korppooseen. Tulliasema oli perustettava valtioneuvoston asetuksella:

”Koska liikenteen laajuudesta ja kestoajasta ei tässä vaiheessa ole tietoa ja kun tullilaitokselle ei ennestään ole kokemuksia tämän tapaisesta liikenteestä, on katsottu tarpeelliseksi kirjoittaa asetusluonnos niin väljäksi, että tullihallitus voisi tarpeen mukaan antaa tarkempia määräyksiä…tulliaseman toiminnasta”.

Valtioneuvosto hyväksyi Tullin laatiman esityksen 28. toukokuuta 1959. Viimein 2. kesäkuuta 1959, päivä liikenteen alkamisen jälkeen, tasavallan presidentti Urho Kekkonen allekirjoitti asetuksen, jolla perustettiin Korppoon tilapäinen tulliasema.

Vaatimaton tullitoimipaikka

Korppoossa ei ollut minkäänlaisia tiloja tullitoimintaa varten. Vasta keväällä 1960 suunniteltiin 4 x 5 metrin toimistorakennusta. Tulliasemakoppiin tuli kaksi pientä huonetta, joista toinen oli varastona. Suunnittelussa käytettiin apuna ensimmäisen kesän kokemuksia.

Tämän suurempaa rakennusta ei haluttu rakentaa, koska Korppoon lauttaliikenne oli tarkoitettu tilapäiseksi kokeiluksi. Tulliasema toimi vain niinä päivinä, jolloin oli Ruotsista saapuvaa liikennettä, klo 16.30 ja 17.30 välisenä aikana. Galtbyssä käytettiin taskukokoisia tullauslomakkeita, jotka voitiin tarvittaessa täyttää vaikka auton ikkunasta.

Korppoon tulliasema oli Turun tullikamarin alainen ja sieltä saapui myös liikenteessä tarvittava tullihenkilökunta.

Koska Viking-lautta poikkesi matkalla myös Maarianhaminassa, myös Maarianhaminan Länsisatamaan tuli pieni parakki autolauttojen tulliselvitystä ja tullivalvontaa varten.

Korppoo jää lyhytaikaiseksi

Viking-lautan ensimmäinen kesä oli menestyksekäs ja 1960-luvulla varustamon toiminta laajeni. Korppoon liikenne jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi kokeiluksi. Joulukuussa 1964 Korppoon tilapäinen tulliasema lopetettiin. Tuolloin Viking-linjan ulkomaanliikenne oli jo siirtynyt Paraisten Lillmälön satamaan.

Yhtenä syynä Korppoon lopettamiseen olivat sen hankalat liikenneyhteydet. Lauttasatamaan päästäkseen piti ylittää monta siltaa ja lossia. Tiekin oli kapea. Sillä varsinkin helsinkiläiset ajoivat Korppooseen kilpaa varmistaakseen Vikingin autokannelta hyvät paikat. Vielä tuolloin maaseututeillä ei ollut nopeusrajoituksia.

Samana keväänä aloitti myös Korsholm III-niminen alus liikenteen Vaasan ja Uumajan välillä. Tässä vanhassa aluksessa oli pieni autokansi, jonne ajettiin laivan kyljestä, kun taas Viking oli peräporttialus. Vain viikko Vikingin ensimmäisen matkan jälkeen aloitti lauttaliikenteen Ahvenanmaalta Ruotsiin ruotsalainen Slite-varustamo.

Tullimuseo avautuu yleisölle 15. toukokuuta 2024

Tullitoimintaa ja Itämeren autolauttoja käsittelevä näyttely ”Lautalla lännestä” avautuu yleisölle jälleen Tullimuseossa. Näyttelyssä on esillä erilaisia autolauttojen historiaan liittyviä esineitä ja videoita.

Samalla avautuu myös museon perusnäyttely, jota on uudistettu. Museon perusnäyttelyssä tutustut tullauksen, tullivalvonnan ja salakuljetuksen historiaan.

Tullimuseo sijaitsee Suomenlinnassa (Kurtiini Hamilton-Polhem, Suomenlinna B 20 D) ja se on auki läpi kesän klo 12:30-17:30 tiistaista sunnuntaihin. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Myös Tullimuseon nettisivut ovat uudistuneet. Uusilta sivuiltamme myös lisätietoa Lautalla lännestä –näyttelyistä.

Janne Nokki, tulliylitarkastaja, museonhoitaja janne.nokki@tulli.fi tai p. 040 332 2774

Viking-lautta saapuu Ruotsista Maarianhaminan Länsisatamaan
Lataa
Ensimmäiset autot ajavat lauttaan Korppoon Galtbyssä.
Ensimmäiset autot ajavat lauttaan Korppoon Galtbyssä. Ålands Sjöfartsmuseum.
Lataa

Vuosina 2023-24 Tullin historiaviestinnässä muistellaan Suomen ja ulkomaiden välisen autolauttaliikenteen yli 60-vuotiasta historiaa. Autolautoilla on ollut Suomen talouteen ja kulttuuriin valtava vaikutus.

Tullin haaviin on jäänyt alkuvuonna ennätysmäärät pregabaliinia ja klonatsepaamia – huumelääkkeiden salakuljetusmäärät selvässä nousussa27.6.2024 07:24:03 EEST | Tiedote

Huumelääkkeiden takavarikkomäärät ovat nousseet merkittävästi kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla selviää tullirikostilastoista. Erityisesti Tullin haaviin on jäänyt huumelääke pregabaliinia ja klonatsepaamia, joiden ensimmäisen vuosipuoliskon takavarikkomäärät rikkoivat jo koko viime vuoden luvut selvästi. Myös muiden huumaavassa tarkoituksessa väärinkäytettyjen lääkkeiden salakuljetukseen on kiinnitettävä huomiota, sillä se voi kertoa yleisemmällä tasolla huumerikollisuuden muutoksesta.