Helsinki Pride -yhteisö ry

Helsinki Pride -yhteisö: Eheytetään yhteiskuntaa, ei ihmisiä – tuoreet tutkimustulokset alleviivaavat eheyttämislainsäädännön tarpeellisuutta

Euroopan perusoikeusvirasto (FRA) on julkaissut tällä viikolla maailman laajimman kyselytutkimuksen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kuuluvien ihmisten tilanteesta Euroopassa. Kyselyyn vastasi noin 100 000 sateenkaari-ihmistä 30 maasta.

Tutkimuksen julkaisseen Perusoikeusviraston mukaan tulokset kertovat merkkejä hitaasta edistymisestä ja syrjinnän hitaasta vähenemisestä. Esimerkiksi työelämässä koettu syrjintä oli vähentynyt 21 %:sta (2019) 18 %:iin. Muutos on hidas, mutta oikeaan suuntaan. Tutkimus toteutettiin nyt kolmannen kerran: tutkimus on tehty aiemmin vuosina 2012 ja 2019.

“Tutkimus kertoo meille siitä, että tehdyllä työllä on ollut merkitystä. Sateenkaariasioiden esiintuominen, niiden nostaminen keskusteluun ja sateenkaari-ihmisten näkyvyyden kasvaminen ovat varmasti näiden hieman parantuneiden tutkimustulosten taustalla. Me Helsinki Pride -yhteisössä seisomme vahvasti sanomamme takana joka päivä: olemme olemassa, ettei kenenkään tarvitse olla yksin”, summaa Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja Annu Kemppainen.

Kyselyyn vastanneet kertoivat olevansa kasvavissa määrin avoimempia omasta identiteetistä yleisesti, mutta nousevana trendinä tutkimuksesta on nähtävissä, että ihmiset kokevat vähenevissä määrin turvalliseksi ilmaista esim. kiintymystä kumppaniin vaikkapa pitämällä kädestä kiinni julkisilla paikoilla. Yli puolet (54 %) kyselyyn vastanneista ilmoitti viimeisen vuoden aikana kokeneensa vähintään yhden häirintätapauksen julkisilla paikoilla tai julkisessa liikenteessä. Kuitenkin vain viidesosa häirintää kokeneista (18 %) oli ilmoittanut tapauksesta viranomaiselle tai muulle organisaatiolle. Kolmasosa (34 %) pelkäsi joutuvansa homofobisen kohtelun kohteeksi, mikäli ilmoittaisi asiasta poliisille. Suomessa luottamus poliisiin oli hieman muita maita korkeampi.

Ketään ei tarvitse eheyttää

Yksi silmiinpistävä luku tutkimuksessa on, että Suomessa itseensä kohdistuvaa eheyttämistoimintaa oli vastaajista kokenut suurempi määrä kuin muissa osallistuneissa maissa. Suomessa 31 % vastaajista oli kokenut eheyttämistoimia, kun taas vastaava luku muissa osallistuneissa maissa oli 24 %.

“Tämä on huolestuttava luku, ja se alleviivaa, miksi tarvitsemme kipeästi nyt käsittelyssä olevaa lainsäädäntöä eheyttämistoimia vastaan. Yhteiskunnan voi eheyttää ymmärtämään monimuotoisuuden voiman, yksittäistä ihmistä ei tarvitse eheyttää muuhun kuin olemaan aito, oma itsensä”, Kemppainen summaa.

Perjantaina 17.5. on kansainvälinen IDAHOBIT-päivä (International Day Against Homophobia, Transphobia, and Biphobia). Päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuulumisen tai kehollisen monimuotoisuuden perusteella tapahtuvaan syrjintään ja häirintään.

Helsinki Pride -kulkueeseen osallistui vuonna 2023 yli 100 000 ihmistä.
Lataa
Helsinki Pride -puistojuhlaan Kaivopuistossa osallistui vuonna 2023 yli 50 000 ihmistä.
Lataa

Helsinki Pride -yhteisö

Helsinki Pride -yhteisö ry on kansalaisjärjestö ja asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten oikeuksia, osallisuutta ja hyvinvointia. Yhdistys tekee ympärivuotista yhteisö-, sosiaali- ja nuorisotyötä sekä järjestää Helsinki Pride -tapahtuman vuosittain. Helsinki Pride on Suomen suurin ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtuma: Helsinki Pride -viikkoa vietetään 24.–30.6.2024, ja kulkue ja puistojuhla toteutuvat tuttuun tapaan Pride-viikon lauantaina 29.6.2024.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Helsinki Pride -yhteisö ry