Lentoradan tärinä- ja runkomeluvaikutukset arvioidaan ainutlaatuisen tarkasti
Uusi Lentorata tuo suorat junayhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä maakunnista että Helsingin keskustasta. Pääosin tunnelissa kulkevan radan runkomeluvaikutuksia hankealueen asuinalueille tutkitaan tarkasti A-Insinöörien kehittämän digitaalisen innovaation avulla.

Suunnitteilla oleva Lentorata on uusi 30 kilometrin pituinen ratayhteys Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Lentorata mahdollistaa suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle maakuntien suurista kaupungeista, ja se lyhentää matka-aikaa Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaalle jopa vartilla.
Pääradan ja Lahden suunnista tulevien kaukojunien matka-aika lentoasemalle puolestaan lyhenee 20–24 minuuttia. Lentorata tuo myös lisää raidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille, kun osa liikenteestä siirtyy Lentoradalle. Lisäkapasiteetin myötä pääradalle vapautuu lisää tilaa, mikä parantaa koko maan junaliikenteen sujuvuutta ja luotettavuutta.
Yleissuunnitteluvaiheeseen edennyttä Lentorata-hanketta vie eteenpäin valtion, Helsingin, Vantaan ja Lahden kaupunkien omistama yhtiö, Lentorata Oy, jonka tehtävänä on suunnitella uusi ratayhteys rakentamisvalmiuteen saakka.
– Lentorata tuo uusia kaupunkiseutuja alle kolmen tunnin päähän Helsinki-Vantaan lentoasemasta ja yhteyksistä maailmalle. Se nopeuttaa kaikkien pääradalta tulevien junien matka-aikaa kentälle, lähdettiinpä Oulusta tai Tampereelta. Suora ja entistä nopeampi yhteys kentälle syntyy myös Lahden suunnasta. Uuden raidekapasiteetin myötä Lentorata mahdollistaa myös lähi-, taajama- ja kaukoliikenteen vuorojen lisäämisen kysytyimpinä vuorokauden aikoina, kertoo suunnittelujohtaja Siru Koski Lentorata Oy:stä.
Uusi rata kulkee pääosin tunnelissa, josta tulee 28 kilometrin pituisena Suomen pisin rautatietunneli. Lentorata sijaitsee neljän kunnan eli Helsingin, Vantaan, Tuusulan ja Keravan alueella.
Radan vaikutukset selvitetään kiinteistökohtaisesti
Lentoradan suunnittelussa tutkitaan tarkasti tulevan radan vaikutukset ympäristöön ja lähialueiden asuinalueille. Tällä hetkellä tehdään yleissuunnitelmavaiheen maa- ja kallioperätutkimuksia, jotka tarkentavat jatkosuunnittelussa tarvittavia lähtötietoja.
– Tieto radan ympäristövaikutuksista tarkentuu koko ajan, mitä pidemmälle suunnittelu etenee. YVA-vaiheessa merkittävimmäksi käytönaikaiseksi vaikutukseksi tunnistettiin runkomelu, ja sitä tutkimme nyt tarkemmin mallinnustyökalun avulla. Lentoradan vaikutusalue on suuri, ja meille on tärkeää tietää, kuinka vaikutukset kohdistuvat eri alueille, jotta pystymme määrittämään oikeat tekniset ratkaisut runkomelun vaimentamiseksi. Jo tämänhetkisillä lähtötiedoilla mallinnustyökalu on edistänyt tätä paljon, Siru Koski sanoo.
Lentoradan varren rakennuksiin kohdistuvaa runkomelua tutkitaan A-Insinöörien kehittämällä digitaalisella sovelluksella, joka on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen raideliikennehankkeissa. Algoritmeihin pohjautuva Vibmapper-ohjelmisto mallintaa rataliikenteen vaikutukset koko vaikutusalueella hyvin tarkasti.
– Mallinnus runkomelun vaikutuksista tehdään jokaiselle kiinteistölle erikseen. Näin pystymme tunnistamaan tarvittavat vaimennusratkaisut yksittäisille kiinteistöille niin, ettei runkomelusta ole asukkaille haittaa, kertoo aluejohtaja Timo Huhtala A-Insinööreistä.
Raideliikenne aiheuttaa maa- ja kallioperässä kulkeutuvaa runkomelua, joka on maaperän ja rakennuksen rakenteiden värähtelyä. Se ilmenee huonetiloissa pienitaajuisena meluna. Perinteisesti runkomelua on arvioitu pistokoeluontoisesti muutamien kiinteistöjen osalta käsin laskemalla.
A-Insinöörien suunnitteluohjelmisto poimii avoimesta datasta muun muassa kiinteistö- ja maaperätiedot, laskee raideliikenteen vaikutukset erilaisissa liikennöintitilanteissa ja havainnollistaa tulokset visuaalisesti karttapohjalle.
Kiinteistökohtaisten tulosten perusteella keinot runkomelun torjumiseksi ja hallitsemiseksi voidaan kohdentaa ja valita tarkasti suhteessa kustannuksiin ja hyötyihin.
– Esimerkiksi vaihtoehtoisilla radan perustamistavoilla on saatu aikaan mittavia säästöjä useissa uusissa ratahankkeissa, Huhtala mainitsee.
– Lentoradan jatkotutkimukset ja suunnitelmat kohdennetaan asukaslähtöisen tarkasti ja samalla taloudellisesti, Siru Koski lisää.
Yhteyshenkilöt
Siru Koski, suunnittelujohtaja, Lentorata Oy
puh. 040 7232044
siru.koski@lentorata.fi
Timo Huhtala, aluejohtaja, akustiikkasuunnittelu A-Insinöörit
puh. 040 643 3762
timo.huhtala@ains.fi
Kuvat



Tietoa julkaisijasta
A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 350 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa kiinteistö- ja rakennushankkeisiin kaikki suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti.
A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta A-Insinöörit Oy
Kristiinankaupungin satama-alue kehittyy – vihreän siirtymän ja uusiutuvan energian tarpeet etusijalla8.4.2025 13:57:22 EEST | Tiedote
Kristiinankaupungin Karhusaaren syväsataman alueen kehittäminen etenee. Kaupungin tavoitteena on edistää satamatoimintoja ja mahdollistaa vedyn tuotanto alueella. Luonnosvaiheessa oleva Karhusalmen asemakaavan muutos ja laajennus koskee noin 87 hehtaarin aluetta. Asemakaavan laatimisesta vastaa A-Insinöörit.
Mikko Stenroos johtamaan A-Insinöörien rakennesuunnittelua Länsi-Suomessa7.4.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Korjaus- ja käyttötarkoituksen muutoshankkeissa meritoitunut rakennustekniikan DI Mikko Stenroos on nimitetty A-Insinöörien rakennesuunnitteluyksikön uudeksi yksikönjohtajaksi Turkuun ja Poriin.
A-Insinöörien kannattavuus parani vuonna 202425.3.2025 09:29:40 EET | Tiedote
A-Insinöörit-konsernin toiminnan kannattavuus parani vuonna 2024 haastavana jatkuneessa markkinatilanteessa. Teollisuuden ja vihreän siirtymän investointihankkeet sekä julkisen sektorin tilaukset tasoittivat asunto- sekä toimisto- ja liikerakentamisen matalaa kysyntää.
Jyväskylän teatteritalo uudistuu täysin – uusi esitystekniikka mahdollistaa moniaistilliset teatterikokemukset7.3.2025 09:17:00 EET | Tiedote
Jyväskylän teatteritalon mittavan peruskorjauksen suurin katsojille näkyvä muutos on vanhentuneen esitystekniikan modernisointi, joka parantaa esitysten ääni-, valo- ja kuvakokemuksia. A-Insinöörit vastaa teatteritalon esitys- ja näyttämötekniikan suunnittelusta sekä peruskorjauksen rakennesuunnittelusta.
Kauhajoelle aurinko- ja tuulivoimapuisto vahvistamaan Etelä-Pohjanmaan energiaomavaraisuutta11.2.2025 10:17:00 EET | Tiedote
Kauhajoelle suunnitellaan merkittävän kokoista aurinko- ja tuulivoimapuistoa. Puisto toisi toteutuessaan Etelä-Pohjanmaalle yhdeksän tuulivoimalaa sekä kaksi aurinkoenergian tuotantoaluetta osin entisille turvenevoille. A-Insinöörit vastaa ATP Pallonevan hankkeessa pääkonsulttina osayleiskaavan laatimisesta sekä ympäristöselvitysten yhteensovituksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme