Ruskeasuon varikko on valmis ja luovutettu tilaajalle
Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko on valmistunut, ja pääurakoitsija Skanska luovutti varikon tilaajalle eli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiölle Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:lle 16.5.2024. Raitiovaunujen liikennöinti sekä huoltotoiminta varikolla voidaan käynnistää tämän vuoden lopulla.
![Toukokuussa otettu ilmakuva Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolta. Kuva: Skanska.](/data/images/public/17506758/70219367/26642c24-c5a7-4459-94dc-cbdfa8d72e92-w_720.jpg)
Talvella 2021 alkanut Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon kokonaisvastuu- eli KVR-urakka on saatu päätökseen. Pääurakoitsija Skanska luovutti varikon tilaajalle eli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiölle Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:lle torstaina 16.5.2024.
Varikko siirtyi käyttäjän eli Kaupunkiliikenteen hallinnointiin, ylläpitoon ja valvontaan 17.5.2024. Tällöin Kaupunkiliikenne vastaa jo muun muassa kiinteistön ja ratainfran isännöinnistä ja kunnossapidosta sekä kulun- ja kiinteistöjärjestelmien valvonnasta.
– Hallinnan luovutuksen jälkeen Kaupunkiliikenne jatkaa suunnitellun mukaisesti uuden raitiovaunuvarikon varustamista, henkilöstön kouluttamista ja perehdyttämistä sekä varikkotoimintojen ylösajoa testauksineen seuraavan noin puolen vuoden ajan. Varikon operointi sekä liikennöinti varikolta on tarkoitus aloittaa vuoden 2024 lopulla, kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallintayksikön johtaja sekä Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n hallituksen puheenjohtaja Antti Nousiainen.
– Hankkeen monipuolisuus on tehnyt Ruskeasuon varikosta ainutlaatuisen työmaan. Kohteessa yhdistyy bussivarikon kannelle sijoittamisen mahdollistanut mittava paikallavalurunko sekä laajat perinteisemmällä rakennus- ja talotekniikalla toteutetut huolto- ja toimistotilat. Oman mausteensa on tuonut rakennuksen sisälle rakennettu raitiotieraiteisto teknisine järjestelmineen, mikä on vaatinut tiivistä yhteensovitusta suunnittelijoiden ja rakentajien kesken, kertoo projektijohtaja Petri Mälkiä Skanskasta.
Ympäristövastuullisuus näkyy sekä rakentamisessa että varikon toiminnassa
Ruskeasuon varikko on suunniteltu ja rakennettu ympäristövastuullisuus huomioiden. Uutta varikkoa lämmitetään uusiutuvalla maalämmöllä. Energiatehokkuutta parantaa myös energiankierrätys, jossa maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen hukkalämpö hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä. Lisäksi rakentamisessa on käytetty vähähiilistä betonia, jolla on voitu vähentää rakentamisesta aiheutuvia päästöjä merkittävästi. Varikkohankkeelle on haettu BREEAM-ympäristöluokituksen toiseksi korkeinta Excellent-tasoa.
Ruskeasuon varikosta tulee nyt uudistettavan Koskelan varikon ohella Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko, ja se tulee palvelemaan Helsingin länsiosien raitiolinjojen tarpeita. Varikolla on säilytystilaa noin 80:lle 30–35-metriselle raitiovaunulle, vaunujen vuorokausihuoltopaikkoja ja korjauspaikkoja sekä sorviraide.
Raitioliikenteen lisäksi varikko palvelee HSL:n alueellista bussiliikennettä. Varikon katolla on pysäköinti- ja päivittäishuollon paikkoja linja-autoille. Ruskeasuon varikko on Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko.
Yhteyshenkilöt
Antti NousiainenKaupunkiliikenne Oy, omaisuudenhallintayksikön johtaja / Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy, hallituksen puheenjohtaja
Puh:040 579 6074antti.nousiainen@kaupunkiliikenne.fiPetri MälkiäSkanska Talonrakennus Oy, projektijohtaja
Puh:050 370 4728petri.malkia@skanska.fiLinkit
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Skanska on yksi maailman johtavista rakennus- ja projektikehityspalveluita tarjoavista yrityksistä. Toimimme valituilla kotimarkkina-alueilla Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yhdessä asiakkaidemme ja monimuotoisten tiimiemme kanssa luomme innovatiivisia ja vastuullisia ratkaisuja, jotka edistävät terveellistä elämää yli sukupolvien. Suomessa toimintamme kattaa rakentamispalvelut sekä asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen. Skanska työllisti vuoden 2023 lopussa noin 1 800 henkilöä Suomessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Aalto-yliopiston metroaseman liukuportaat ja hissit yliopiston ja pikaratikan suuntaan poissa käytöstä ma 15.7. alkaen9.7.2024 10:39:17 EEST | Tiedote
Aalto-yliopiston aseman yliopiston puolen sisäänkäynti suljetaan kuudeksi viikoksi ma 15.7. alkaen, koskaKaupunkiliikenne tekee liukuportaiden kattorakenteissa huoltotöitä. Sisäänkäynti on kokonaan suljettuna su 25.8. asti. Reitti metroon kulkee ainoastaan Tietotien sisäänkäynnin kautta 15.7. alkaen.
Myllypuron metroasema suljetaan ma 8.7. vaihteiden ja ratasiltojen korjaustöiden vuoksi1.7.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
Metroliikenne muuttuu jälleen Mellunmäen metrohaaralla maanantaina 8.7., kun myös Myllypuron asema sulkeutuu Kaupunkiliikenteen toteuttamien metroradan vaihteiden ja siltojen peruskorjausten takia.
Pyörätalli avautuu Kaisantunneliin maanantaina 1.7.28.6.2024 13:33:27 EEST | Tiedote
Kaisantunnelin alikulun yhteyteen sijoittuva Pyörätalli avautuu käyttöön maanantaina 1. heinäkuuta klo 12.00. Kaupunkiliikenne Oy:n hallinnoimassa tallissa on pysäköintipaikkoja noin 900 polkupyörälle. Tämä uusi liityntäpyöräpysäköintiin tarkoitettu paikka parantaa merkittävästi pyöräliikennettä tukevien palvelujen tarjontaa Helsingin keskustan alueella.
Rautatientorin metroasemalla käynnissä purku-, louhinta- ja betonitöitä20.6.2024 15:30:00 EEST | Tiedote
Rautatientorin metroasemalla työt pääsivät kunnolla vauhtiin kesäkuun alussa, kun asema suljettiin metroliikenteeltä. Kaupunkiliikenne Oy parantaa Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta. Töitä tehdään yötä päivää ja myös viikonloppuisin, jotta kolmen kuukauden metron liikennesulku riittää.
Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme