Taidevaltakunnan ensimmäinen biennaali – Kimmo Ylösen kävelyperformanssi poikkeaa Tampereella

Ensimmäiseen Taidevaltakunta ’24 -biennaaliin valittu Kimmo Ylösen teos "Valtakunnan askelmitta" toteutetaan jo ennen biennaalin avautumista. Ylösen teos on kävellen tehty tutkimusmatka, pitkä performanssi ja yhteisötaiteellinen jalkautuminen Taidevaltakunnan alueella. Kimmo Ylönen pysähtyy Tampereella ja jatkaa Kangasalle perjantaina 24.5. klo 10.30 Tampereen Taivaltajat ry:n saattelemana.

Kimmo Ylösen kävelemä reitti Valtakunnan askelmitassa.

Kimmo Ylönen kävelee kolmion Hämeenlinnasta Tampereelle, Tampereelta Lahteen ja Lahdesta takaisin Hämeenlinnaan. Ylönen lähti matkaan Hämeenlinnasta 14.5. suunnaten Valkeakosken ja Ylöjärven kautta Tampereelle, jonne hän saapuu torstaina 23.5. Matka jatkuu Tampereen taidemuseolta Lamminrahkan koululle Kangasalle perjantaina 24.5. klo 10.30. Ylöstä saattavat matkaan Tampereen Taivaltajat ry:n jäsenet. Takaisin Hämeenlinnan taidemuseon pihalle Ylönen saapuu 13.6. klo 12, jonne häntä voi tulla vastaanottamaan.

Median edustajat ovat tervetulleita haastattelemaan Kimmo Ylöstä ensimmäisen kolmanneksen kuulumisista Tampereen taidemuseolle 24.5. klo 10–10.30 ja lähettämään hänet uudelleen matkaan.

Teoksen reittiä määrittävät valtakunnan historiassa merkittävät paikat, taiteilijan oman elämän kiinnekohdat ja maiseman mainittavat kohdat. Hitaasti kulkien taiteilija tarkastelee tutkimusmatkailijan tavoin Taidevaltakuntaa nyt, pohtii sen suhdetta alueen historiaan tuhat vuotta taaksepäin kurkottavalla aikajänteellä sekä visioi sen tulevaa olemusta. Valtakunnan askelmitta on myös taiteilijan tutkimus siitä, miten tehdä mitoiltaan ja kestoltaan kookas teos, joka tavoittaa paljon ihmisiä, mutta jättää tuskin mitään materiaalijälkeä.

Hitaasti kulkien pyrin poimimaan näkemästäni yksityiskohtia, joiden tulevaa olemusta koetan hahmottaa tutkimalla kohteen historiaa tuhat vuotta taaksepäin kurkottavalla aikajänteellä.

Kimmo Ylönen raportoi matkan varrelta Taidevaltakunnan Instagram-tilille @taidevaltakunta. Valtakunnan askelmitta -teokseen liittyvät päivityksiä pääsee tarkastelemaan tunnisteella #valtakunnanaskelmitta. Kulkiessaan Ylönen jättää jälkeensä erilaisia aarteita, jotka ovat löydettävissä hänen Instagram-päivityksiinsä sisältyvien vihjeiden avulla. Aarteisiin lukeutuu taiteilijan piirrosten ja runojen lisäksi Taidevaltakunta ’24 -biennaalin vapaalippuja sekä Museokortteja. Mikäli taiteilija tulee kierroksellaan vastaan, voi hänen kanssaan jutella tai käydä vaikka heittämässä ylävitoset! Ylösen tunnistaa helposti hänen päällään olevasta oranssista Taidevaltakunnan huomioliivistä.

Valtakunnan askelmitta -teoksen toteutumista tukee Hämeen liitto, Pirkanmaan liitto ja Päijät-Hämeen liitto. Taidevaltakunta ’24 -biennaali saa myös Museoviraston valtionavustusta.
Kimmo Ylönen (s. 1970) on syntynyt ja asunut aikuisuuden kynnykselle asti Ylöjärvellä. Hän asuu ja työskentelee Norrskatan saaressa Paraisten ulkosaaristossa. Ylönen käyttää teoksissaan luonnon- ja kierrätysmateriaaleja. Paikkasidonnainen, aineeton ja katoava materiaali kasvattavat osuutta hänen taiteellisessa työssään.

Hämeenlinnan ja Tampereen taidemuseot sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ovat perustaneet Taidevaltakunnan vuonna 2022. Taidemuseot kutsuivat alueisiinsa sitoutuneet tai kiinnittyneet taiteilijat mukaan osallistumaan Taidevaltakuntaan ja sen rakentamiseen. Taidevaltakunta-biennaalinäyttelyistä ensimmäinen antaa taiteelle ja taiteilijoille tulevaisuusvallan. Mukaan on valittu 31 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää. Näyttelyn järjestää Hämeenlinnan taidemuseo. Taidevaltakunnan ensimmäinen biennaali toteutuu Hämeenlinnan taidemuseossa ja Kanta-Hämeen alueella 14.6.–8.9.2024. Tampereella ja Pirkanmaalla biennaali nähdään 2026 ja Lahdessa ja Päijät-Hämeen alueella 2028. Taidevaltakunta on osa Hämeenlinnan taidemuseon (Kanta-Häme), Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan (Päijät-Häme) ja Tampereen taidemuseon (Pirkanmaa) alueellista taidemuseotyötä.

Kimmo Ylösen kävelemä reitti Valtakunnan askelmitassa.
Kimmo Ylönen

Tampereen taidemuseo

Tampereen taidemuseo järjestää vaihtuvia näyttelyitä taiteen historian teemoista ja esittelee vanhoja mestareita sekä nykytaiteen tuoreimpia tekijöitä. Esille nostetaan niin paikallisia taiteilijoita kuin kansainvälisiäkin tekijöitä. Vuoden kohokohta on Vuoden nuoren taiteilijan julkistus ja palkintonäyttely. Pirkanmaan vastuumuseona taidemuseo tutkii paikallista taidehistoriaa ja tukee alueen toimijoita. Tampereen taidemuseo hallinnoi ja hoitaa Suomen toiseksi suurinta taidekokoelmaa, joka käsittää yli 15 000 teosta.

Tampereen taidemuseo
Puutarhakatu 34, 33230 Tampere
tampereentaidemuseo.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Hyperrealistiset ihmishahmot valtaavat Tampereen taidemuseon31.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Tampereen taidemuseon kesänäyttely HYPER on kansainvälinen suurkatsaus hyperrealistisen kuvanveiston historiaan 1970-luvulta nykypäivään. Mukana ovat suuntauksen tunnetuimmat edustajat, ja kaikkiaan näyttelyssä on edustettuna 27 taiteilijaa eri puolilta maailmaa. HYPERissä esillä olevien taiteilijoiden laaja kirjo kertoo hyperrealistisen suuntauksen kansainvälisyydestä ja sen edelleen jatkuvasta kehityksestä ja kasvusta ympäri maailmaa.

Pirkanmaan yläkoululaisia kuljetetaan kansainväliseen HYPER-näyttelyyn – Tampereen taidemuseon ja Operaatio Pirkanmaan yhteishanke27.5.2024 09:58:37 EEST | Tiedote

Tampereen taidemuseo tuo kansainvälisen kuvataiteen pirkanmaalaisten pienten kuntien yläkoululaisten ulottuville. Museon kokonaispaketti sisältää edestakaiset matkat kunnista HYPER-näyttelyyn Tampereelle, osallistavan opastuksen, työpajan sekä vierailuun liittyvät syventävät tehtävät. Hanke pilotoi uudenlaista saavutettavuutta parantavaa yleisötyötä Pirkanmaalla. Museovierailuiden rahoittaja on Operaatio Pirkanmaa, joka on kulttuuripääkaupunkihaun jatkohanke.

Tampereen taidemuseo esittelee hyperrealistisen kuvanveiston kansainvälisiä huippuja kesän suurnäyttelyssä8.5.2024 07:20:00 EEST | Tiedote

Tampereen taidemuseo tuo kaupunkiin hyperrealistisen kuvanveistotaiteen kiinnostavimpia kansainvälisiä tekijöitä kuudenkymmen vuoden ajalta. HYPER-näyttelyn veistokset ovat teknisesti taiturimaisia ja esittävät ihmiskehon sellaisena kuin se on, pienintä yksityiskohtaa kuten ihohuokosta, ryppyä, partakarvaa ja hikikarpaloa myöten. Tämä tekee katsomiskokemuksesta hätkähdyttävän todentuntuisen ja läsnäoloa korostavan. Näyttely vie katsojan suoraan iholle, lähelle ihmisyyttä.