Taitaja2024-tapahtuma avataan tänään

Lähes kahden vuoden työ tulee nähtäväksi ja koettavaksi Taitaja2024-kisojen avajaisilla maanantaina 20.5.2 kello 14 Olvi Areenalla Kuopiossa. Taitaja2024 tarjoaa oheistapahtumia: tapahtumatorilla tutustutaan kumppaneiden toimintaan ja seminaareissa kuullaan ajankohtaiskeskusteluja.

Taitaja2024-tapahtuman juontaja Saara Närä ja Taitaja-tapahtuman maskotti Skilly vierekkäin.
Taitaja2024-tapahtuman juontaja Saara Närä ja Taitaja-tapahtuman maskotti Skilly odottavat malttamattomina tapahtuman alkamista. Savon ammattiopisto

Lähes kahden vuoden työ tulee nähtäväksi ja koettavaksi Taitaja2024-kisojen avajaisilla maanantaina 20.5.2 kello 14 Olvi Areenalla Kuopiossa. Avajaisissa yleisön eteen astelee yli 400 finalistia yli 50 kisajoukkueessa.

Tapahtumassa kisataan ammattitaidon SM-finaalin lisäksi yläkoululaisten leikkimielisen Taitaja9-kilpailun finaali. Taitaja9-kilpailua pääsee seuraamaan tiistaina 21.5. klo 13–15 ja keskiviikkona 22.5. klo 9–15 Kuopio-hallissa. Lähes 10 000 yläkoululaista pääsee ohjatusti tutustumaan tapahtumaan ja ammatteihin Urapoluilla.

Taitaja2024 tarjoaa oheistapahtumia: tapahtumatorilla tutustutaan kumppaneiden toimintaan ja seminaareissa kuullaan ajankohtaiskeskusteluja. Alueelle on tarjolla maksuton nonstop-bussikuljetus, jolla tapahtumassa vierailevat pääsevät kulkemaan tapahtuma-alueilla.

Seuraa Taitaja2024-tapahtumaa

Taitaja2024-kisoissa tapahtuu koko ajan ja monessa paikassa yhtä aikaa.

Avajaistunnelmaan pääset mukaan tästä linkistä (Taitaja Youtube).

Päättäjäistunnelmaan pääset mukaan tästä linkistä( TaitajaYoutube)

Taitaja2024-tapahtuma järjestetään Kuopiossa 20.–23.5.2024. Tapahtuma kerää yhteen maan huippuosaajat kisaamaan Suomen mestaruuksista. Kuopio-hallissa ja Sakkyn Savilahden kampuksella järjestettävä tapahtuma on yleisölle maksuton.

Ammattitaidon SM-kilpailun finaalissa kilpailee noin 350 opiskelijaa eri ammattialoilta. Semifinaaleihin osallistui 1903 kilpailijaa. Lajeja on 49, ja niistä viisi on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Taitaja2024-tapahtuman yhteydessä kilpaillaan lisäksi yläkoululaisten Taitaja9-kilpailun finaali.

Tapahtuman päävastuullinen järjestäjä on Savon ammattiopisto. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka edistää ammatillisen koulutuksen laatua ja vetovoimaa kilpailu- ja valmennustoiminnan avulla järjestämällä yhteistyökumppaniensa kanssa vuosittain ammatillisen koulutuksen suurtapahtuman Taitajan ja lähettämällä Suomen virallisen ammattitaitomaajoukkueen kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin.