Mästare2024-evenemanget öppnas idag

Nästan två års arbete kommer att visas och upplevas vid öppningen av Mästare2024-tävlingarna måndagen den 20 maj kl. 14 på Olvi Arenan i Kuopio. Vid öppningen kommer över 400 finalister från mer än 50 lag att visa upp sig inför publiken.

Mästare2024 evenemangets värd Saara Närä och maskoten Skilly väntar redan på att evenemanget ska börja. Savon ammattiopisto

Förutom SM-finalen i yrkesskicklighet går även finalen i den lekfulla Mästare9-tävlingen för högstadieelever av stapeln under evenemanget. Mästare9-tävlingen kan följas på tisdagen den 21 maj kl. 13–15 och onsdagen den 22 maj kl. 9–15 i Kuopio-hallen. Nästan 10 000 högstadieelever kommer att få en guidad tur genom evenemanget och yrkena på Karriärstigarna.

Mästare2024 erbjuder också sidoevenemang: på evenemangstorget kan man lära känna partnernas verksamhet och på seminarierna lyssna på aktuella diskussioner.

Det finns gratis nonstop-bussar till området för de besökare som kommer till evenemangsområdet.

Följ Mästare2024-evenemanget

Det händer saker hela tiden och på många ställen samtidigt vid Mästare2024-tävlingarna.

Du kan följa öppningsceremonin via denna länk  Taitaja Mästare Youtube.

Du kan följa avslutningsceremoni via denna länk Taitaja Mästare Youtube

Kontakter

Mästare2024-evenemang arrangeras i Kuopio 20.-23.5.2024. Evenemanget samlar ihop landets toppförmågor för att tävla om finska mästerskapet. Evenemanget ordnas i Kuopio-hallen och på Savilahti campus vid Savon ammattiopisto och det är avgiftsfritt för allmänheten.

I FM-tävlingens final i yrkesskicklighet tävlar ungefär 350 studerande från olika yrkesområden. I semifinalerna deltog 1903 tävlare. Finalister tävlar i 49 grenar. Fem av grenarna är MästarePLUS-grenar som är avsedda för studerande i behov av särskilt stöd. I samband med Mästare2024- evenemang tävlar man i finalen i Mästare9-tävlingen för högstadieelever.

Huvudansvarig arrangör för evenemanget är Savon ammattiopisto. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf som främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Tillsammans med sina samarbetspartner ordnar organisationen årligen yrkesutbildningens storevenemang Mästare och skickar Finlands officiella yrkeslandslag till internationella yrkesskicklighetstävlingar.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry