Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia

Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.

Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri kuvattuna renkaiden keskellä rengashotellissa.
Numeromies. Tänä vuonna Teemu Tuurille tulee täyteen 20 vuotta rengasalaa. Tuuri tykkää johtaa punnitulla tiedolla ja numeroilla. ”Minussa asuu laskentaekonomi. Tykkään muuttaa ihan kaikenlaisia asioita numeroiksi, asettaa niiden mukaan tavoitteita ja myös seurata numeroiden kautta asioiden etenemistä.” © ARL, 2024.

Osaavan työvoiman saatavuus on rengasalan polttavimpia kysymyksiä, Teemu Tuuri sanoo. Hän aloitti rengasalan toimialajärjestö Autonrengasliiton puheenjohtajana keväällä.

”Nyt kun rakennusalalla on mennyt poikkeuksellisen huonosti, on meillä riittänyt selvästi paremmin sesonkihenkilöstöä kuin tavallisesti. Kun talous taas kääntyy nousuun ja rakennusalalla työllisyys kasvaa, saattaa se taas merkitä meille vaikeuksia sesonkihenkilöstön saatavuudelle.”

Usein rengastyöstä ulospäin näkyy syksyisin ja keväisin tehtävä vaihtotyö. Sen ohessa alalla on paljon muutakin ammattitaitoa vaativaa työtä. Hyvä esimerkki ovat pitkin vuotta tehtävät raskaiden renkaiden huolto- ja asennustyöt.

”Erityisesti raskaiden renkaiden puolella osaajia lähtee eläkkeelle. Heidän tilalleen tarvitaan uusia osaajia, ja kyllä rengasalakin on yksi monien joukossa, joiden on mietittävä, miten maahanmuuttajia saadaan tehokkaasti koulutettua alan osaajiksi.”

Autonrengasliiton puheenjohtajana Tuuri istuu myös palvelualojen työnantajat Paltan hallituksessa.

Työturvallisuutta voi aina parantaa lisää

Tuuri on rengasalalla tuttu mies. Hän on johtanut Nokian Renkaat Oyj:hin kuuluvaa Vianor-ketjua vuodesta 2014 lähtien. Vianorin palvelukseen hän hyppäsi tarramateriaaleja valmistavalta Raflatacilta vuonna 2004.

”Silloin en tiennyt sen enempää renkaista kuin muutkaan, mutta 20 vuoden aikana niiden nyanssit ovat tulleet tutuiksi. Renkaan kanssa vähintään yhtä tärkeää on se, millaista palvelua rengasalalla tarjotaan ja miten sitä kehitetään.”

Toimialajärjestönä Autonrengasliitossa pidetään näpit erossa kilpailuoikeudellisista asioista. Tuuri näkee, että parhaiten liitto voi palvella jäsenyrityksiä työvoimakysymysten neuvonnalla ja esimerkiksi turvallisuuskoulutuksilla.

Autonrengasliitto aloitti yhtenäisiä ja oikeita työtapoja korostavat työturvallisuuskortti-koulutukset vuosituhannen alussa. Tuuri nostaa esimerkiksi johtamansa Vianorin, jossa määrätietoisella työllä vuodesta 2015 lähtien poissaoloon johtaneiden työtapaturmien määrää on kyetty laskemaan 80 prosentilla.

”Jokaisen on päästävä terveenä kotiin. Uskon, että koska olemme kyenneet siihen Vianorissa, kykenemme siihen koko alalla. Voimme luoda liitossa työturvallisuusindeksin, jonka avulla voimme seurata poissaoloihin johtaneiden onnettomuuksien syitä ja ehkäistä niitä.”

Riskirenkailla ajavat on löydettävä ajoissa

Autoilijoille Autonrengasliitto on näkynyt erityisesti 1997–2022 poliisin ja Liikenneturvan kanssa järjestetyssä Rengasratsia-liikenneturvallisuuskampanjassa. Tuurin mielestä erityisesti hänen edeltäjänsä Jarmo Nuoran johdolla on saatu paljon aikaan juuri rengasturvallisuuden edistämisessä.

”Ajoturvallisuudesta puhutaan paljon, mutta renkaiden vaikutuksesta ajoturvallisuuteen ei niinkään. Näen, että se on meille jatkossakin asiantuntijuuden paikka, jota haluamme vahvistaa.”

Erityisesti märällä ja liukkaalla kelillä renkaiden merkitys kasvaa. Hyväkuntoiset renkaat pitävät auton tiessä, mutta loppuun ajetuilla renkailla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat olennaisesti.

”Rengasriskit ovat usein autoissa, joissa on muitakin ongelmia, eikä renkaiden riskejä tunneta. Turvallisuustyön suuri haaste on se, miten tavoitamme tehokkaasti huonokuntoisilla renkailla ajavat kuljettajat.”

Teemu Tuuri, 49

Tuuri aloitti Autonrengasliiton puheenjohtaja 16.3.2024 alkaen. Häntä ennen tehtävää hoiti Jarmo Nuora.

Päivätyönsä Tuuri tekee rengasketju Vianor Oy:n toimitusjohtajana. Hän on toiminut nykyisessä tehtävässään vuodesta 2014 lähtien.

Koulutukseltaan Tuuri on kauppatieteen maisteri Vaasan yliopistosta, pääaine laskentatoimi.

Tuuri asuu perheensä kanssa Valkeakoskella ja pelaa harrastejalkapalloa työpaikan joukkueessa nimeltä FC Adonis. ”Aiemmin pelasin hyökkääjänä, mutta kun ikää on tullut lisää, liike on hidastunut ja minusta on kuoriutunut melko varmaotteinen vasen pakki.”

© ARL, 2024.
ARL, 2024.