Museidagarna börjar imorgon i Jyväskylä – temat är Ett forskande museum

De riksomfattande museidagarna ordnas i år i Jyväskylä den 22–24.5.2024 i samarbete med museerna i Jyväskylä samt Jyväskylä stad och Jyväskylä universitet.  Temat är Ett forskande museum – forskning som museets styrka. Museidagarna når sin kulmen på torsdagens Museigala, där Museiförbundet och ICOM Finlands nationella kommitté belönar årets museum.

Kuva: Maija Holma, Alvar Aalto Foundation.

Museidagarna är ett viktigt årligt evenemang inom branschen som samlar över 200 yrkesverksamma inom museibranschen. I år firas museidagarna i Jyväskylä, som har en stark tradition inom museibranschens egen vetenskapsgren, museologi. Temat Ett forskande museum diskuteras under två dagar i både inhemska och internationella anföranden och diskussioner.

"Museerna är viktiga samhällsaktörer. Museidagarnas forskningstema lyfter fram museerna som förmedlare av äkta och tillförlitlig information", säger Petra Havu, VD för Museiförbundet.

Forskningen ligger i grunden för museer och genomsyrar allt museiarbete. Museernas forskningsanda behöver dock definieras, stärkas och synliggöras.

"Museets starka forskningsbas i kombination med arbetet med människor och samhällen gör museet till en samhälleligt viktig och inflytelserik aktör. Vetenskapligt museologiskt tänkande hjälper till att utveckla museerna", säger Leena Paaskoski, arbetslivsprofessor i museologi vid Jyväskylä universitet.

Huvudtalarna i år är Anne Krebs, chef för forskningsavdelningen på Louvre-museet i Paris, med ett keynote-tal om museernas socioekonomiska forskning, Panu Halme, universitetslektor vid Jyväskylä universitet, som i sitt keynote-tal diskuterar planetens tillstånd, och Pille Runnel, forskningschef på Estlands nationalmuseum.

Museidagarna syns också i museerna i Jyväskylä. På onsdag firas kvällen på Jyväskylä stads mottagning i Aalto2-museicentralen.

"Innehållet i museidagarna och mötet med kollegorna är definitivt inspirerande med tanke på museiverksamhetens utveckling. Mellersta Finlands museum, Jyväskylä konstmuseum och Finlands hantverksmuseum har glädjen att välkomna alla till vår aktiva och mångsidiga museistad och region", säger chefen för Finlands hantverksmuseum, ställföreträdande chef för museiväsen Taina Rantala

Torsdagen kulminerar i Museigalan, som hålls i mäss- och evenemangscentret Paviljonki. Fem museer har valts ut till finalen i tävlingen årets museum 2024, som anordnas av Finlands museiförbund och ICOM Finlands nationella kommitté. Chappe, Klosterbackens museikvarter, Finlands Skogsmuseum Lusto, samiska museet och naturcentrumet SIIDA samt Varkaus museicentral Konsti tävlar om vinsten. Dessutom delas priset Årets museipublikation och Museikortets specialpris ut på Museigalan. Museipriserna delas i år ut för tionde gången

Rakennamme yhdessä museoiden menestystä

Museoliitto ja sen tytäryhtiöt palvelevat suomalaista museoalaa: tarjoamme palveluja sekä museoalan ammattilaisille että museoille. Valvomme koko alan etua ja tarjoamme viimeisintä tietoa museotoiminnan kehityksestä.

Andra språk

Följ Suomen museoliitto

Senaste pressmeddelandena från Suomen museoliitto

Siida is the Museum of the Year 202423.5.2024 22:15:00 EEST | Press release

The 2024 museum awards were presented at the Museum Gala in Jyväskylä on 23 May 2024. The recipient of the Museum of the Year 2024 award was Sámi Museum and Nature Centre Siida. The Special Award 2024 was presented to Varkaus Museum Centre Konsti. The Museum Publication of the Year award was presented to the book "Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan" ("Gravedigger Ruuskanen's bird houses in Savonlinna") published by Riihisaari – Savonlinna Museum.

Museiförbundets medaljer till dem som verkar för museiverksamheten23.5.2024 20:24:19 EEST | Tiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj till Jaana Perttilä, Päivi Viherkoski, Heli-Maija Voutilainen, Pirjo Vuorinen och Gun Marit Nieminen för arbete de utfört till förmån för museiarbetet samt för meriter de uppnått på museifältet. Medaljen är designad av Kauko Räsänen. Medaljerna kungjordes i samband med de Riksomfattande museidagarna i Jyväskylä den 23 maj 2024.