'Siskoni Buddha -teos tarjoaa teräviä huomioita nuoruudesta ja itsensä löytämisestä"

Anna Hollingsworthin uusi romaani "Siskoni Buddha" käsittelee sisaruuden vaikutusta omaan identiteettiin. Teos esittelee oivaltavasti nuoruuden haasteita, kasvukipuja ja iloja. Toisessa romaanissaan Hollingsworth syventyy itsensä etsimisen teemoihin. "Siskoni Buddha" tarjoaa syvällisen katsauksen identiteetin rakentumiseen ja itsensä kanssa elämisen oppimiseen, sekä siihen, miten toiset ihmiset vaikuttavat minäkuvaamme.

Kun Ruut on neljä, hän nimeää siskonsa Buddhaksi. Pienessä Kaupungissa hänen ystäviään ovat Jeesus, Siddharta ja Muhammed ja maailma on ennen kaikkea filosofinen ongelma — kunnes hän muuttaa Isoon Kaupunkiin ja löytää yliopistointellektuellit.

Buddha jää Pieneen Kaupunkiin vastustamaan patriarkaattia, kapitalismia, eko- ja muita fasisteja sekä Amerikkaa (ainakin). Ennen kaikkea hän toivoo, että hänen siskonsa olisi sellainen, jolla olisi villejä opiskelijaorgioita, joista voisi kehuskella koulussa.

Todellisuus ei kuitenkaan aina sovi teoriaan, kun filosofiset ongelmat ja sortorakenteet eivät olekaan siellä, missä pitäisi.

Anna Hollingsworth on valmistunut kielitieteilijäksi ja työskentelee nykyisin kansainvälisen uutistoimiston palveluksessa Helsingissä. Siskoni Buddha on hänen toinen romaaninsa, jonka humoristinen ja älykäs tyyli vetoaa sekä nuoriin että aikuisiin lukijoihin. Teos tarjoilee herkullista ajankuvaa viime vuosikymmeniltä, mutta sen viesti nuoruudesta on ajaton.

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.