Turun musiikkijuhlat tuo Puccinin oopperaa Sigyn-saliin kesäkuussa

Rauma Festivon alkuperäistuotanto, Toscan muotokuva, on kamarisovitus huippusäveltäjä Giacomo Puccinin oopperasta Tosca. Turun musiikkijuhlat tuo teoksen Sigyn-saliin yhteistyössä Rauma Festivon taiteellisen johtajan Siljamari Heikinheimon kanssa.

Toscan muotokuva

Turun musiikkijuhlia vietetään 8.–29. elokuuta 2024. Sitä ennen Turun musiikkijuhlat järjestää kesän aikana varaslähdön juhlaviikkoihin oopperan muodossa.

Toscan muotokuva kolmelle laulajalle ja jousikvartetille tiivistää Puccinin oopperan tapahtumat puoleentoista tuntiin. Näyttämöllinen kamariversio katsoo teoksen intiimejä sävyjä ja tuo ne iholle. Nimiosan esittää maailmalla Puccini-rooleistaan ylistetty sopraano Marjukka Tepponen. Poliisipäällikkö Scarpiana laulaa amerikkalaislähtöinen baritoni Kevin Greenlaw, ja taidemaalari Cavaradossina on tanskalainen Peter Lodahl. Laura Hynninen langenneen enkelin roolissa maalaa väreiksi ja muodoiksi esityksen osana näkyville sen, mitä libretto ei lausu ääneen.

Ikoniset oopperat tarvitsevat tarkastelua tässä ajassa. Tosca on ajaton verevä nainen, joka on valmis toimimaan ja tekemään mitä vain unelmiensa eteen. Hän ei ole heikko eikä uhri. Ohjaaja Siljamari Heikinheimo kertoo tarpeesta syventää naishahmojen rooleja:

“Suosituissa klassikko-oopperoissa naisen tehtäväksi on useimmiten sisäänkirjoitettu ensin olla miesten halun kohteena ja sitten kuolla traagisesti. Minua kiinnostaa katsoa henkilöhahmoja tuorein silmin ja tutkia kuinka moninaisesti ja rikkaasti oopperan naishahmoja on mahdollista ohjaajan ja esittäjän näkökulmasta tulkita.”

Toscan verevän roolin esityksessä tekee Marjukka Tepponen, joka on tänä keväänä hurmannut niin Kansallisoopperan Karmeliittasisarissa kuin Tampereen Oopperan La Traviatassa. Syksyllä 2024 Tepposella on edessä siirtyminen maineikkaan Semperoper Dresdenin solistikaartiin.

“Tosca tällaisena ’miniversiona’ onkin oikein kunnon tykitystä alusta loppuun. Tarina on hyvin tiivistetty, ja tunnelmaan pääsee kaikkien Tosca-hittien kautta. Tästä kamariversiosta tekee erityisen mielenkiintoisen orkesterina toimivan jousikvartetin ja laulajien välitön yhteismusisointi ilman kapellimestaria.”

Kavalan Scarpian roolin laulaa Marjukan oma aviomies, baritoni Kevin Greenlaw.

“On aivan erityisen ihanaa tehdä myös oopperaa mieheni kanssa! Tässä oopperassa tosin ollaan hyvin eri puolilla kolikkoa Toscana ja Scarpiana. Pääsemme revittelemään oikein kunnolla yhdessä oopperakirjallisuuden pärisyttävimmistä kohtauksista. Ihanaa, että saamme tehdä kiertueen tällä erityisversiolla legendaarisesta Toscasta!”

Toscan muotokuva käy kiertueellaan myös Haminassa ja Helsingissä.

Toscassa on klassikko-oopperoiden tapaan leiskuvaa rakkautta, synkkää himoa, raakaa väkivaltaa ja monta kuolinkohtausta. Tässä esityksessä Auri Aholan koreografia pyyhkii pölyt liikkeen näkökulmasta erityisesti juuri näissä dramaattisista käänteistä. Esitystä leimaa myös lavalla nähtävä enkeliä esittävä kuvataiteilija Laura Hynninen, joka maalaa kohtalon, toivon ja tuhon väreiksi ja muodoiksi. Puccinin musiikin on jousikvartetille sovittanut Oslo jousikvartetin sellisti Øystein Sonstad, jolla on nerokas taito saada jousikvartetti soimaan sinfoniaorkesterin täyteläisyydellä. Esitys toteutetaan ilman kapellimestaria, joten kvartetin soittajilla täytyy niin sanotusti virrata Tosca suonissaan. Niinpä kvartetissa soittavat huippumuusikot Jukka Merjanen, Matti Koponen, Eriikka Nylund ja Samuli Peltonen.

Turun musiikkijuhlasäätiön toimitusjohtaja Liisa Ketomäki näkee yhteistyössä mahdollisuuksia. ”Matkalla Fuugaan on entistä tärkeämpää vahvistaa alueellisia, laadullisesti korkeatasoisia kumppanuuksia. Tällaisten yhteistyöhankkeiden myötä pystymme tarjoamaan korkeatasoista oopperaa ja muitakin kiinnostavia vierailuja kestävällä rahoituspohjalla. On myös omalta osaltaan ihanaa saada Kevin ja Marjukka jälleen Turkuun. Hehän kohtasivat ensimmäistä kertaa 2013 Turun musiikkijuhlien, Turun filharmonisen orkesterin ja Åbo Svenska Teaterin yhteistyötuotannossa Mozartin Figaron häistä! Ja kummankin uraa on ollut ilo vuosien varralla seurata ”, hän kommentoi.

Näytös Sigyn-salissa lauantaina 8.6. klo 18, liput nyt myynnissä osoitteessa tmj.fi.

Toscan muotokuva

Muut kielet

Lauri Porra blir konstnärlig ledare för Åbo Musikfestspel från 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Lauri Porra on Turun musiikkijuhlien uusi taiteellinen johtaja vuodesta 202530.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat järjestetään tänä kesänä 8.-31. elokuuta järjestyksessään 65. kerran. Suomen vanhimman yhtäjaksoisesti järjestetyn musiikkifestivaalin residenssitaiteilijana vuonna 2024 toimii Alisa Neige Barrière, joka on suunnitellut kesän festivaalille kolmen konsertin kokonaisuuden. Vuodesta 2025 Turun musiikkijuhlien taiteellisena johtaja toimii säveltäjä, muusikko Lauri Porra. Hänen sopimuksensa kattaa vuodet 2025-2027. Festivaalin ytimessä on korkeatasoinen klassinen musiikki, mutta tarjontaa on viime vuosina entisestään monipuolistettu ja esimeriksi taiteidenvälisyyttä ja erilaisia kumppanuuksia kasvatettu. Elokuun päätapahtumassa kuullaan vuosittain kolmisenkymmentä konserttia.