Sähköaseman saneeraus parantaa sähkönjakelun varmuutta ja ympäristöturvallisuutta Haukivuorella

Järvi-Suomen Energia toteuttaa vuoden 2024 loppuun mennessä Haukivuoren sähköaseman saneerauksen. Saneerauksella sähkön toimitusvarmuus kasvaa Haukivuorella ja sen lähiseuduilla. Lisäksi ympäristöturvallisuus paranee asennettavien öljynerotuskaivojen ansiosta.

Sähköaseman vanhan päämuuntajan purkua. Kuvaaja Samuli Niskanen

Haukivuorella on käynnistynyt keväällä alueen sähköntoimitukselle kriittisen sähköaseman saneeraus. Sähköaseman kautta jaetaan valtakunnallisessa kantaverkossa siirtyvä sähkö valtaosalle Haukivuoren seudun asukkaista ja lähiseuduille. Saneerauksen yhteydessä sähköaseman päämuuntaja vaihtuu: uuden muuntajan ansiosta sähköhäviöt vähentyvät. Uudistamisessa huomioidaan myös puhtaan siirtymän tarpeet sähkönsiirrolle, kuten mahdollisuus liittää uutta energiantuotantoa.

Samalla aseman suojaukset ja järjestelmät päivitetään vastaamaan nykypäivän vaatimuksia, parantaen muun muassa kaukokäyttöjärjestelmän käyttövarmuutta ja toimintakykyä. Saneerausurakan on määrä valmistua vuoden 2024 aikana.

Ei öljyä luontoon

Saneerauksen yhteydessä sähköasemalle rakennetaan öljynerotuskaivo, joka parantaa aseman ympäristöturvallisuutta. Nykyisin Järvi-Suomen Energian sähköasemien uudistusten yhteydessä muuntaja-altaat varustetaan öljynerotuskaivoilla, jolloin muuntajista vikatilanteessa valunut öljy ei altaan tyhjennyksen yhteydessä vahingossakaan joudu luontoon vaan saadaan tarkasti talteen. Öljynerotuskaivot on rakennettu jo 23 sähköasemalle, ja ne rakennetaan nykyisin osaksi kaikkia uusia ja saneerattuja asemia.

”Öljyvalumat ovat aina riski ympäristölle ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Sähköverkossa tapahtuva ympäristövahinko tarkoittaa pääasiassa muuntajista luontoon valuvaa öljyä. Korvaavaa öljytöntä muuntajaratkaisua ei ole vielä saatavilla, mutta varautumisella ja suojauksilla riskiä voidaan pienentää. Sähköasemien öljynerotuskaivot ovat tehokas keino sähkönjakelun ympäristövahinkojen riskin pienentämiseksi”, Järvi-Suomen Energian verkkopäällikkö Jani Siltala kertoo.

Sähköaseman saneerauksesta vastaa sähkönjakelujärjestelmiin erikoistunut rantasalmelainen EleGrid Oy.

Jani Siltala, Verkkopäällikkö
Järvi-Suomen Energia Oy