Attendo ei ole vastustanut KKV:n tarkastusta – KKV:n esitys seuraamusmaksusta kohtuuton
Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää 4,4 miljoonan euron seuraamusmaksua yritystarkastuksen vastustamisesta perusteenaan menettelyrikkomus. Attendo toimi välittömästi saatuaan tiedon viestien poistamisesta ja toimitti ne KKV:lle sellaisenaan. Yhtiön selkeitä ohjeistuksia vastaan rikkonut työntekijä ei ole enää töissä Attendolla.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV aloitti tarkastuksen Attendon ikäihmisten toiminnasta tammikuussa 2023. Nyt KKV esittää markkinaoikeudelle, että se määräisi Attendolle seuraamusmaksun perusteenaan menettelyrikkomus. Attendon menettelyrikkomuksena pidetään tilannetta, jossa Attendolla työskennellyt henkilö poisti viestejä KKV:n tarkastuksen alettua.
Attendo toimi välittömästi saatuaan tiedon yksittäisen henkilön virheellisestä toiminnasta. Viestit saatiinkin Attendon toimesta palautettua saman päivän aikana, ja ne toimitettiin KKV:lle sellaisenaan, jotta ne pystyttiin ottamaan täysimääräisesti huomioon tarkastuksessa.
- KKV:n tärkeänä tehtävänä on toimia kansalaisten ja yritysten tukena tiedon ja toimintaohjeiden tarjoajana, toiminnan riippumattomana valvojana ja ongelmien ennaltaehkäisijänä. Toimiva, riippumaton viranomaisvalvonta on olennainen osa avoimen yhteiskunnan toimintaa. Meillä ei ole mitään syytä vastustaa tarkastuksia, emmekä näin ole myöskään tehneet. Yhtiönä emme enempää ole voineet tehdä. Siksi KKV:n näkemys seuraamusmaksusta on kohtuuton, toteaa Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.
Attendo ei yhdy KKV:n näkemykseen seuraamusmaksun esittämisessä ja antaa lausuntonsa asiassa markkinaoikeudelle kesän aikana.
Attendon ohjeistusten vastaisesti toiminut henkilö ei enää työskentele Attendolla
Attendolla on selkeät sisäiset ohjeet ja säännöllisesti järjestettävät koulutukset kilpailuoikeudesta. Vuonna 2020 laaditussa kilpailuoikeudellisessa ohjeessa ohjeistetaan suoraan ja selkeästi, että mitään asiakirjoja tai tietoja ei saa tarkastuksen yhteydessä hävittää. Tämä on myös eettisten ohjeidemme mukaista: Me kunnioitamme lakeja ja määräyksiä toiminnassamme ja kannamme tekemisestämme 100 % vastuun. Attendo järjestää jatkuvasti säännöllistä koulutusta kilpailuoikeudellisista asioista, joihin kyseinen henkilö on myös useasti osallistunut.
Näitä ohjeistuksia vastoin toiminut henkilö ei enää työskentele Attendolla.
KKV viestinyt selvityksestään tammikuussa
KKV on kertonut tammikuussa 2024 toimittaneensa viime vuoden ja tämän vuoden alussa tarkastuksia eräiden hoivapalveluita tarjoavien yritysten toimitiloissa sekä alan toimialajärjestössä. KKV:n mukaan he ovat selvittämässä, ovatko alan toimijat osallistuneet kilpailulain 5 §:ssä kiellettyyn yhteistyöhön ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen markkinoilla.
- Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun KKV selvittää toimintaamme. Tämä on sen työtä ja olemme tehneet nyt – kuten edellisilläkin kerroilla – yhteistyötä tarjotaksemme kaiken mahdollisen tuen KKV:lle. Näissä tarkastuksissa ei ole koskaan selvinnyt mitään lain vastaista, ja olemme luottavaisia, että näin on tälläkin kertaa. Toimimme vahvana julkisen sektorin kumppanina ja meille on erittäin tärkeää, että toimimme meille annettujen, laista ja sopimuksista tulevien reunaehtojen mukaisesti tarjotessamme laadukkaita asumispalveluita. Tämän enempää emme voi kommentoida meneillään olevaa selvitystä, se on KKV:n tehtävä, Holmqvist päättää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joni MäkeläLakiasiainjohtajaAttendo
Puh:0503731379joni.makela@attendo.fiLinkit
Attendo – Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja
Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Attendo Suomen vuoden 2024 toisen kvartaalin tulos: Liikevoitto pysyi edellisen vuoden tasolla19.7.2024 09:02:52 EEST | Tiedote
Attendo-konserni on julkaissut tänään 19. heinäkuuta vuoden 2024 toisen kvartaalin (Q2) tuloksen. Tämä on kooste Attendo Suomen osuudesta konsernin pörssitiedotteesta, joka löytyy osoitteesta: https://www.attendo.com/en/.
Kutsu medialle: Attendo-kotien avoimet ovet Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Satakunnan hyvinvointialueille 11.6.2024 klo 15.00–18.003.6.2024 12:55:02 EEST | Kutsu
Haluamme kutsua sinut tutustumaan Attendo-koteihimme ja keskustelemaan ikäihmisten hoivan merkityksestä Suomessa.
T-Median mainetutkimus: Attendo on tutkimuksen suurin nousija24.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
T-Media on julkaissut uusimman sosiaali- ja terveysalan Luottamus&Maine 2024-tutkimuksen. Tutkimuksen 39 sosiaali- ja terveysalan organisaation joukossa eniten nousua on tehnyt Attendo. Suurinta positiivista muutosta on nähtävissä siinä, miten kiinnostavana Attendo koetaan työnantajana.
Uusi Attendo-koti aukeaa Räntämäkeen Turkuun – tarjoaa yhteisöllistä asumista ikäihmisille21.5.2024 10:50:57 EEST | Tiedote
Attendo avaa Räntämäkeen Turkuun uuden ikäihmisten kodin, joka on keskittynyt yhteisölliseen asumiseen. Uusi koti on nimeltään Attendo Riihivainio, jossa on kaksi ryhmäkotia yhteisölliseen asumiseen sekä myöhemmin kesällä avattava kolmas ryhmäkoti ympärivuorokautiseen asumiseen.
Attendon tyytyväisyysluvut jatkavat kasvuaan – henkilöstön, asukkaiden ja läheisten luottamus korkeimmillaan15.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Attendo on systemaattisesti kehittänyt toimintaansa viime vuosina, ja positiiviset tulokset näkyvät juuri julkaistun tyytyväisyystutkimuksen tuloksissa. Parantuneiden lukujen taustalla on panostukset henkilöstön valmentamiseen, useiden eri toimintamallien vahvistaminen sekä investoinnit henkilöstö- ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Kyseessä on viides perättäinen tyytyväisyyskysely, jossa tulokset ovat kasvussa kaikkien sidosryhmien osalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme