Sosiaali- ja terveysalalla organisaatioiden maineet ovat alaa paremmat
T-Median toteuttama Sosiaali- ja terveysalan Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa alan hyvämaineisimmat organisaatiot ovat Tekonivelsairaala Coxa, Pikkujätti ja Allergia-, iho- ja astmaliitto. Attendon maine kasvanut tutkituista eniten.

Sote-alan organisaatioiden mainetta tutkittiin maalis-huhtikuussa 2024, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 5 942 suomalaista. Kolmen kärkeen sijoittuneista organisaatioista Tekonivelsairaala Coxan maineluku oli 3,80, Pikkujätin 3,77 ja Allergia-, iho- ja astmaliiton 3,71. Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle organisaatiolle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
Tekonivelsairaala Coxa on sijoittunut jo neljättä vuotta peräkkäin tutkimuksen hyvämaineisimmaksi. Coxan toimitusjohtaja Raija Tapio iloitsee hyvästä tuloksesta:
”Hyvä maine on seurausta hyvästä hoidosta. Coxassa on tehty vaikuttavaa työtä yli kahden vuosikymmenen ajan ja menestyksen takana on vahvat toimintaperiaatteemme. Panostamme toiminnassamme sujuvaan hoitoprosessiin, laadukkaaseen potilashoitoon sekä henkilöstön hyvinvointiin”, Tapio kertoo.
Sote-ala maine on jatkanut laskuaan – laskun tahti on kuitenkin lientynyt
T-Media on tutkinut sosiaali- ja terveysalaa omana tutkimuskokonaisuutenaan vuodesta 2016. Sote-ala on kärsinyt heikkenevästä maineesta vuodesta 2020. Myös tänä vuonna alan tulos oli laskenut edellisvuotisesta, joskin laskun tahti on loiventunut.

“Toimiala nähdään yleisesti ottaen heikosti johdettuna ja alan työnantajakuva on verrattain alhainen. Tämä on yhteiskunnallisesti vakava paikka. Työvoimavaltaisella sote-alalla tarvitaan monipuolisia taitoja ja eri toimialat kilpailevat osaavasta työvoimasta. Alan maineen ollessa heikko työvoiman saatavuus heikkenee, kun osaavimmat tekijät ohjautuvat muualle”, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo.
Sote-alan tutkittujen organisaatioiden mainekeskiarvo on kohtalaisella tasolla.
“Yksittäiset yritykset, julkiset toimijat sekä jotkin järjestöt ovat päässeet hyvän maineen tasolle. Esimerkiksi Kuopion yliopistollinen sairaala, Pikkujätti ja Diakonissalaitos ovat korkealle arvostettuja toimijoita ja saavat tutkimuksessa hyvät arvosanat”, Ruokolahti sanoo.

Attendo on tutkimuksen suurin nousija
Tutkimuksen 39 sosiaali- ja terveysalan organisaation joukossa eniten nousua on tehnyt Attendo. Yhtiö on onnistunut nostamaan mainettaan jopa 0,17 yksikköä edellisvuodesta, mutta jää edelleen tutkimuksessa heikkomaineisten joukkoon maineaevosanalla 2,66.
Suurinta positiivista muutosta on nähtävissä työnantajuuden osa-alueessa, nousu oli huikeat 0,26.
“Olemme viimeiset neljä vuotta keskittyneet tekemään omaa muutosmatkaamme, satsanneet johtamiseen ja henkilöstön koulutukseen sekä ottaneet asukkaat vahvasti tekemisemme ytimeen. Olemme nähneet muutoksen tyytyväisyyskyselyidemme tuloksissa jo pidemmän aikaa”, Attendon toimitusjohtaja Virpi Holmqvist kertoo.
“On upeaa nähdä, että hiljalleen tämä työ alkaa näkyä myös vahvistuvana suomalaisten luottamuksena, vaikka työtä onkin vielä paljon jäljellä.”
Näin tutkimme
Sosiaali- ja terveysalan Luottamus&Maine 2024 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen organisaatioiden maine kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 15.3.-15.4.2024. Tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 39 organisaation maine.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 5 942 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Harri LeinikkaToimitusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 40 505 5001harri.leinikka@t-media.fiRiku RuokolahtiKehitysjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 400 512 200riku.ruokolahti@t-media.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme