Nuorten tukilinjan raportti: Nuorten kriisiavun tarve on suuri

Mannerheimin Lastensuojeluliitto avasi elokuussa 2023 nuorille suunnatun kriisikanavan Nuorten tukilinjan, joka palvelee arki-iltoina ja -öinä. Ensimmäisen toimikautensa aikana palvelussa otettiin vastaan yli 2200 puhelua. Soittoyrityksiä oli jopa 22 000, mikä kertoo nuorten tuen tarpeesta.

Lähde: Colourbox

Nuorten tukilinjan yhteydenottajista valtaosa oli 15–21-vuotiaita. Yleisimmät yhteydenoton aiheet olivat psyykkiseen terveyteen liittyvät huolet sekä arjessa koettu yksinäisyys. Erityisesti nuorten kokema voimakas ahdistuneisuus on kuulunut puheluissa. Psyykkiseen terveyteen liittyvistä puheluista 75 % koski ahdistuneisuutta.

Yksinäisyys ja keskusteluyhteyden puute näkyy

Soittajien ahdistuneisuuden taustalla kuuluivat tulevaisuuteen liittyvät epävarmuudet ja pelot, yksinäisyys, traumaattiset kokemukset sekä huoli omasta voinnista. Pitkään jatkunut ahdistuneisuus voi olla lamauttavaa ja siihen voiliittyä itsetuhoisia ajatuksia. Palveluun soittaneet nuoret kuvasivat monesti olevansa yksin haastavien tunteidensa kanssa.

- Erityisesti itsetuhoisuus on aihe, josta nuoret eivät useinkaan uskalla puhua omalle lähipiirilleen tai hoitotaholle. Itsetuhoiset ajatukset saattavat aiheuttaa häpeäntunnetta ja siksi niistä puhuminen kasvotusten on haastavaa. Olisikin tärkeätä, että nuorelta kysytään aiheesta suoraan eikä jätetä nuoren vastuulle nostaa aihetta esiin, painottaa Nuorten tukilinja asiantuntija Erika Viding.

Ahdistuksen keskellä toisen ääni rauhoittaa

Ilta on monelle ahdistuksesta kärsivälle nuorelle vaikeaa aikaa, jolloin he tarvitsevat kuulijaa ja rauhoittelijaa. Ahdistuneisuus korostuu yksin ollessa ja nukahtaminen voi olla vaikeata.

- Pohdimme yhdessä nuoren kanssa  keinoja itsensä rauhoittamiseen, jotta olo siinä hetkessä helpottaisi. Monesti nuorta rauhoittaa jo se, että kuulee toisen äänen. Puhelun aikana kartoitamme aina myös yhteydenottajan kokonaistilannetta ja tarvittaessa varaamme soittoajan seuraavalle päivälle MLL:n työntekijän kanssa, toteaa Viding.

MLL:n Nuorten Tukilinjalle soittaminen ja jo tieto siitä, että myös ilta-aikana tukea on tarjolla, on helpottanut monen nuoren oloa. Yhteyttä ottaneet ovat tuoneet esiin, että heille on tullut ensimmäistä kertaa tunne, että heitä oikeasti kuullaan ja heidät otetaan tosissaan.

MLL:n Nuorten Tukilinja ei korvaa julkisia palveluja, mutta se vastaa akuuttiin hätään ja luo siltoja nuorten ja ammattilaisten välille.

Nuorten Tukilinja päivystää joka arki-ilta klo 20-24 numerossa 116 111. Vastaajina ovat sosiaalialan ammattilaiset. Nuorelle varataan myös tarvittaessa soittoaika heti seuraavalle arkipäivälle MLL:n työntekijän kanssa. Nuorten tukilinja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittama kolmivuotinen hanke (2023–2025). Palvelun tarkoituksena on tukea mielenterveysongelmista, väkivallasta, itsetuhoisuudesta tai muista vaikeista tilanteista kärsiviä nuoria, jotka tarvitsevat ammattilaisen apua.

Mannerheimin Lastensuojeluliittoon avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 71 000 jäsentä, 532 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi - http://www.mll.fi/

Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en medborgarorganisation öppen för envar. Vårt mål är att främja barnets och familjens välbefinnande. MLL erbjuder familjer ett tillfälle att bekanta sig med varandra och delta i frivilligarbete, medborgaraktivitet och fritidssysselsättning. MLL är Finlands största barnskyddsorganisation och har 71 000 medlemmar i 532 lokalföreningar runt om i Finland. Lokalföreningarnas verksamhet stöds av 10 distriktsorganisationer. www.mll.fi/sv/ - http://www.mll.fi/sv/

Elever lyfte fram ensamhet som tema för Skolfreden22.8.2024 11:05:00 EEST | Tiedote

Att uppleva ensamhet har blivit vanligare bland unga. Enligt enkäten Hälsa i skolan som gjordes år 2023 upplever ca 15 procent av elever i årskurs 8–9 ensamhet. I Mannerheims Barnskyddsförbunds enkät 2021 kring välmående bland skolelever uppgav 18 % av högstadieeleverna att de inte hade någon nära vän i skolan. För skolfredsåret 2024–2025 vill barnen och ungdomarna själva lyfta fram temat ”Et ole yksin – Du är inte ensam”.

Oppilaat nostavat yksinäisyyden Koulurauhan teemaksi22.8.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Yksinäisyyden kokemukset nuorten keskuudessa ovat kasvaneet. Vuoden 2023 kouluterveyskyselyn mukaan 8.− 9.-luokkalaisista noin 15 % kokee yksinäisyyttä. MLL:n vuoden 2021 hyvinvointikyselyssä 18 % yläkoululaisista vastasi, että heillä ei ole yhtään läheistä ystävää koulussa. Lapset ja nuoret haluavat nyt itse nostaa lukuvuoden 2024 - 2025 Koulurauhan teemaksi ”Et ole yksin – Du är inte ensam”.

Yli 1000 vapaaehtoista turvaa koululaisten tietä koulujen alkaessa5.8.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Koulutien turvaajat -kampanja käynnistyy tällä viikolla. Kouluteiden turvaamiseen osallistuu yli 1000 vapaaehtoista noin 200 koululla eri puolilla Suomea. Vapaaehtoiset päivystävät koulujen alkaessa huomioliivit päällä suojateillä koulujen läheisyydessä. He muistuttavat autoilijoita ja muita teillä liikkujia hiljentämään vauhtia, kun sadat tuhannet lapset ilmestyvät liikenteeseen kesäloman jälkeen.