Smärtsam vattensvans plågar hundar som vistas i svala vatten i början av sommaren.

Försommarens varma dagar lockar hundar att simma. Vattnet är dock fortfarande mycket kallt och utsätter hunden för vattensvans, vilket förlamar svansen. Besväret är mycket smärtsamt för hunden.

Kyla och ansträngning utsätter hunden för vattensvans tidigt på sommaren. Oftast har en hund som lider av vattensvans simmat i svalt vatten i början av sommaren och börjar visa symtom några timmar eller dagar efter simturen. Det vanligaste symptomet på vattensvans är att hundens svans hänger slapp rakt nedåt men ibland är det endast svansens spets som hänger slapp. I båda fallen är svansroten öm och kan vara lite svullen. Svansen är öm och därför viftar inte hunden viftar på svansen normalt. Vattensvans kan orsaka smärta när hunden bajsar, och i vissa fall kan hunden ha svårt att bajsa överhuvudtaget. Vissa hundar kan också visa smärta när de lägger sig, stiger upp eller sätter sig. Andra tecken på smärta kan vara att hunden är rastlös, tittar på sin svans och har försämrad aptit.

Överansträngning kan också vara en orsak till vattensvans

Förutom kyla kan även andra faktorer utsätta hunden för vattensvans . Överansträngning av svansen kan ske i spännande situationer så som  hundevenemang där hunden viftar på sin svans  ovanligt mycket och vid tung fysisk aktivitet som att springa i djup snö. Å andra sidan kan även brist på rörelse, som att vara i en trång transportbur under en lång tid, öka risken för vattensvans.

Hundraser som retriever, spaniel och drever verkar vara särskilt känsliga för att överbelasta svansen. Katter drabbas vanligtvis inte av vattensvans på grund av sina levnadsvanor. Men det lönar sig inte att undvika simturer eller energiska promenader av rädsla för vattensvans, eftersom besväret vanligtvis lindras inom ett par dagar efter att behandlingen har påbörjats.

Behandling: Vila och undvikande av kyla

Behandlingen innefattar vila, undvikande av kyla samt inflammationshämmande värkmediciner. Det är speciellt viktigt att uppsöka veterinär när symptomen uppträder första gången. Under veterinärbesöket kan man säkerställa att symptomen inte beror på till exempel bruten svans eller problem med analkörtlarna, vilka kan ha liknande symtom. Smärtstillande mediciner för djur är alltid receptbelagda. Smärtstillande mediciner som är avsedda för människor ska inte ges till husdjur.

Symtomen på vattensvans hos en hund som lidit av det kan återkomma lätt. Noggrann torkning och att hålla hunden varm efter simningen kan förebygga återkommande besvär.

För mer information: Veterinärmedicinsk chef, veterinär Sanna Silvonmäki, 040 538 6876 sanna.silvonmaki@evidensia.fi

Evidensias nätverk med 47 veterinärkliniker och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt över hela Finland. Evidensias nätverk, som inkluderar Evidensia och Omaeläinklinikka, är en del av IVC Evidensia, Europas största leverantör av veterinärtjänster, med över 2 500 veterinärkliniker och sjuk