Harmaan talouden torjunta vahvasti esillä SuomiAreenassa

Administer Oyj Lehdistötiedote 23.5.2024 klo 11.30

Harmaan talouden kitkemistä vai kätkemistä – eikö miljardi euroa kiinnosta? Administer Groupiin kuuluvan Econian järjestämässä ajankohtaisessa keskustelussa SuomiAreenassa torstaina 27.6. klo 16 pureudutaan harmaan talouden torjunnan haasteisiin alihankintaketjuissa.

Harmaan talouden aiheuttamat verojen ja maksujen menetykset yhteiskunnassamme ovat merkittävät. Eduskunnan teettämän tutkimuksen mukaan menetykset ovat vuosittain jopa 4-6 miljardia euroa. Verohallinto havaitsi vuoden 2023 harmaan talouden verotarkastuksissa yhteensä 95 miljoonan euron verran ilmoittamattomia tuloja ja 16 miljoonalla eurolla pimeitä palkkoja. Vääränsisältöisiä tositteita havaittiin 13 miljoonan euron arvosta.

Alihankintaketjuissa haasteena on ennen kaikkea kilpailun vääristyminen. Lakia ja työehtosopimuksia noudattamatta jättävät ulkomaiset yritykset voittavat urakkakilpailuja hintoja polkemalla. Sääntöjä noudattavat kotimaiset yritykset ja suomalaiset työntekijät häviävät kilpailun. Tämän seurauksena tiettyjen alojen yrityksiä katoaa ja kokonaisten ammattikuntien katoaminen uhkaa.

Toinen merkittävä asia on työturvallisuuden heikkeneminen työmailla. Puutteet työntekijöiden kielitaidossa ja koulutuksessa aiheuttavat vaaratilanteita, ja jopa kuolemiin johtavia onnettomuuksia. Valvonnan heikot resurssit ja sanktioiden mitättömyys eivät riitä torjumaan harmaan talouden ilmiöitä.

Tiukkoihin kysymyksiin saadaan vastauksia ja ongelmiin ratkaisuehdotuksia työministeri Arto Satoselta, Rakennusliiton sopimusalavastaava Toni Malmströmiltä ja ylitarkastaja Katja-Pia Jenulta Etelä-Suomen AVIn työsuojelun vastuualueelta. Keskustelun kokemusasiantuntijana on Ojares Oy:n projektipäällikkö Juho Ojares sekä harmaan talouden torjunnan palveluiden asiantuntijana johtaja Heimo Alatalo Econiasta. Keskustelua luotsaa Peter Nyman Vaakuna-lavalla.

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, joka järjestetään vuosittain Porissa. Tapahtuma kokoaa yhteen päättäjiä, vaikuttajia, yrityksiä ja kansalaisia keskustelemaan ajankohtaisista aiheista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä. Se tarjoaa avoimen foorumin, jossa eri toimijat voivat esittää näkemyksiään ja vaihtaa ideoita.

Kuvat

Administer Group on palkka- ja taloushallinnon palvelujen, ohjelmistopalveluiden, konsultoinnin sekä henkilöstö- ja kansainvälisten palveluiden moniosaaja. Olemme Suomen suurin palkkaulkoistuskumppani ja johtava asiantuntija harmaan talouden torjunnassa. Palveluitamme käyttää yli 5000 asiakasta pk-yrityksistä suuryrityksiin sekä kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat. Vuonna 1985 perustettu yritys on noteerattu Nasdaq Helsingin First North -listalla.

Administer Groupin muodostavat palkkahallintopalveluita tarjoava Silta Oy, tilitoimisto Administer, asiantuntijatalo Econia Oy sekä ohjelmistoyhtiö EmCe Solution Partner Oy. Lisäksi konserniin kuuluu muita tytär- ja osakkuusyhtiöitä.
www.administergroup.com