Museiförbundets medaljer till dem som verkar för museiverksamheten

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj till Jaana Perttilä, Päivi Viherkoski, Heli-Maija Voutilainen, Pirjo Vuorinen och Gun Marit Nieminen för arbete de utfört till förmån för museiarbetet samt för meriter de uppnått på museifältet. Medaljen är designad av Kauko Räsänen. Medaljerna kungjordes i samband med de Riksomfattande museidagarna i Jyväskylä den 23 maj 2024.

Medaljen är designad av Kauko Räsänen.
Medaljen är designad av Kauko Räsänen. Bild: Petteri Kivimäki.

Motiveringar

Jaana Perttilä, medalj 458

Jaana Perttilä har arbetat som byggnadskonservator på Helsingfors stadsmuseum och som expert på reparationsbyggnad sedan 1987. Perttiläs kompetens är unik och hon har varit en föregångare inom reparationsbyggnadsexpertis.

Perttilä har med sin yrkesskicklighet och långa erfarenhet haft en betydande inverkan på hur huvudstadens ansikte ser ut idag. Hon har deltagit i övervakningen av reparationer och planering av stadsägda och privatägda byggnader. Perttilä har lett reparationen av stadens fastigheter på ett sätt som gör att deras kulturhistoriska värden bevaras.

Med sin yrkesskicklighet har Jaana Perttilä kunnat bidra till att bevara Helsingfors byggnadsarv för nuvarande och kommande generationer.

Päivi Viherkoski, medalj 459

Utvecklingschef Päivi Viherkoski har arbetat i en ansvarsställning på Gösta Serlachius konststiftelse i över tjugo år. Viherkoski har haft ett brett ansvar för Serlachius kommunikation, marknadsföring och tjänster.

Viherkoski har framgångsrikt skapat koncept där museet inte bara fungerar som en kulturinstitution, utan även utnyttjar logiken som turistmål använder. Samtidigt har Viherkoski varit med och skapat framgångar för hela konststaden Mänttä och i en mer bred omsträckning för kulturturismen i Birkaland samt skapat ett fenomen där Serlachius, som ligger i en landskommun, har vuxit till ett av Finlands mest kända och framgångsrika museer.

Museets berömda servicekoncept, Serlachius-bussen som skapade kollektivtrafiken i Mänttä samt idékläckningen, utvecklingen och genomförandet av Serlachius Konstbastu är Viherkoskis fördomsfria idéer.

Heli-Maija Voutilainen, medalj 460

Heli-Maija Voutilainen har arbetat i många roller på museifältet sedan 1978, bland annat på Kuopios stadsmuseum och Mellersta Finlands museum. Hon började som museichef på Mellersta Finlands museum år 2006 och utsågs år 2016 till chef för museiverksamheten. Som chef för museiverksamheten rapporterar alla museer i Jyväskylä stad till Voutilainen.

Under Voutilainens mandatperiod har museernas samarbete utvecklats, bland annat med avseende på gemensam marknadsföring och kommunikation. Totalrenoveringen av Mellersta Finlands museum med nya grundutställningar och uppförandet av den nya ledgången i Aalto2-museicentralen samt förberedelsen av verksamhetskonceptet är centrala resultat som uppnåtts av Voutilainen under 2020-talet.

Hon har utvecklat hela museifältet bland annat genom sitt arbete i styrelserna för Museiförbundet och ICOM Finlands nationella kommitté. Voutilainen har deltagit aktivt i det lokala kulturarvsarbetet i olika arbetsgrupper och styrelser. Hon har också gett ut ett flertal verk. Under sin nästan 40-åriga karriär på museer och i synnerhet på Mellersta Finlands museum har Voutilainen gjort ett bra arbete för att bevara kulturarvet.

Pirjo Vuorinen, medalj 461

Pirjo Vuorinen har arbetat på museet i Jyväskylä universitet (nuvarande Vetenskapsmuseum) sedan 1989 i olika uppdrag. Under de senaste åren har Vuorinen agerat som servicechef för kultur- och naturarvstjänster vid Centret för öppen information och ansvarat för dess kulturhistoriska och naturvetenskapliga museifunktioner.

Vuorinen har genom sitt långsiktiga arbete bidragit avsevärt till Jyväskylä universitets Vetenskapsmuseum och utvecklat dess funktioner på ett omfattande sätt. Hon har bland annat deltagit i att inleda och utveckla universitetets campusguideverksamhet, byggnadsforskning samt funktioner med avseende på värdefullt lösöre och konstsamlingar. Under de senaste åren har Vuorinen spelat en central roll i synnerhet i projektet för förnyelsen av grundutställningen i universitetets utställningscentrum Soihtu, lanseringen av funktionerna Universitetet för barn och unga samt Vetenskap för alla samt för att Europeiska kulturarvsmärket beviljas för Seminariebackens campusområde.

Vuorinens breda kunskap om kulturhistoria, konst och naturvetenskap, hennes breda samarbetsnätverk, entusiasm för att hela tiden utvecklas och lära sig nya saker

och en stark vilja att arbeta för vårt gemensamma kultur- och naturarv fungerar som en utmärkt drivfjäder för oss alla.

Gun Marit Nieminen, medalj 462

Gun Marit Niemi agerade åren 2006–2023 som styrelseordförande i Stiftelsen för Hotell- och restaurangmuseet som driver Hotell- och restaurangmuseet. Hon fungerade som en länk mellan museet och dess intressentgrupper, först som rektor för Restaurangskolan och sedan som verkställande direktör för Haaga-koncernen och stiftelsen Haaga Instituutti -säätiö.

Under Nieminens ordförandeskap har museet genomgått två förnyelser av grundutställningen, två byten av samlingssystem och en samlingsflytt.  Museets kännedom har ökat, liksom publikutvecklingen och antalet besökare. Museets personal har kunnat lita på ordförandens stöd även i överraskande ekonomiska situationer när ordföranden har deltagit i att säkerställa finansiering.

Trots att Nieminen steg in i uppgiften som ordförande från utanför museifältet har museet haft en orubblig stödjare och vän i henne.

Medaljen är designad av Kauko Räsänen.

Andra språk

Följ Suomen museoliitto

Senaste pressmeddelandena från Suomen museoliitto

Siida is the Museum of the Year 202423.5.2024 22:15:00 EEST | Press release

The 2024 museum awards were presented at the Museum Gala in Jyväskylä on 23 May 2024. The recipient of the Museum of the Year 2024 award was Sámi Museum and Nature Centre Siida. The Special Award 2024 was presented to Varkaus Museum Centre Konsti. The Museum Publication of the Year award was presented to the book "Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan" ("Gravedigger Ruuskanen's bird houses in Savonlinna") published by Riihisaari – Savonlinna Museum.