​​Arina laajentaa robottikuljetuksia Kempeleen Linnakankaalle ja Oulun Ritaharjuun​

Osuuskauppa Arinan suositut robottikuljetukset laajenevat kesäkuussa palvelemaan Oulussa Ritaharjun S-marketin ja Kempeleessä Sale Linnakankaan asiakkaita. Uudet robottikuljetukset ovat osa Arinan ja Starship Technologiesin yhteistyösopimusta. Starship Technologies on maailman johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja.

Itseohjautuva kuljetusrobotti kulkee jalkakäytävällä kaupunkiympäristössä.
Robottikuljetukset ovat asiakkaiden käytössä kesäkuun puoleenväliin mennessä.

Sympaattiset robotit kuljettavat ostokset ympäristöystävällisesti säässä kuin säässä

Syksystä 2023 lähtien Oulun S-market Herkussa palvelleet kuljetusrobotit on otettu Oulussa vastaan innokkaasti ja sähköllä toimivat robotit ovat tähän mennessä toimittaneet yli 1000 tilausta. Päästöttömillä robottikuljetuksilla pystytään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin saada ostokset nopeasti kotiin kuljetettuina. Robotin kyytiin mahtuu n. 2 kassillista, eli n. 10 kiloa ostoksia. Asiakas tekee tilauksen S-kaupat-sovelluksessa ja näkee reaaliajassa, kuinka paljon ostoksia robotin kyytiin vielä mahtuu. Robotti soittaa musiikkia, kun asiakas vastaanottaa kuljetuksen.

– Ruoan verkkokaupan palvelut kasvavat koko ajan ja seuraamme asiakkaiden tarpeita ja toiveita tarkalla korvalla. Prismoissa toimivien nouto- ja kuljetuspalvelujen lisäksi haluamme tarjota kuljetuspalveluita myös pienemmistä yksiköistä. Tähän tarpeeseen robotit vastaavat loistavasti helpottaen asiakkaidemme arkea, sillä ne sopivat erinomaisesti esimerkiksi täydennysostoksiin. Kun kesken ruuanlaitoin huomaa tärkeän ainesosan unohtuneen kaupan hyllylle, kuljettaa robotti tuotteen keskimäärin tunnissa kotiovelle. Robotteja käytetään myös esimerkiksi raskaampien ostosten tekemiseen ja arjen apuna sairastaessa, kertoo Osuuskauppa Arinan verkkokaupan kehityspäällikkö Arttu Viholainen

– Linnakankaan Salen ja Ritaharjun S-marketin robotit aloittavat alueen kartoitusajot toukokuun lopussa ja asiakkaat pääsevät tekemään tilauksia kesäkuun puoleenväliin mennessä, Viholainen jatkaa.

– Olemme iloisia, että voimme laajentaa kuljetuspalvelua Osuuskauppa Arinan kanssa. Autonomiset robottikuljetukset helpottavat ihmisten arkea, vähentävät liikenneruuhkia ja sähkökäyttöisinä myös päästöjä. Robottimme ovat tehneet hyvää työtä Oulussa ottaen huomioon erityisesti viime talven lumiset olosuhteet. Oulu on maailman pohjoisin kaupunki, jossa robotit ovat koskaan toimineet. Olemme jatkokehittäneet robottiemme talviominaisuuksia Oulun talvesta saatujen oppien avulla ja ottaneet ne käyttöön maailmanlaajuisesti, kertoo Starship Technologiesin Euroopan liiketoiminnan kehitysjohtaja Sandra Beaumont

Starshipin robotit käyttävät tekoälyä ja GPS-paikannusta sopivan kuljetusreitin suunnitteluun. Reitti kulkee jalankulkijoille tarkoitettuja väyliä pitkin ja robotti tunnistaa mahdolliset esteet sekä ihmiset ja ajoneuvot ja osaa toimia liikenteessä. Robotit ajavat 99 prosenttia ajasta itsenäisesti, mutta ihmiset tarkkailevat niiden toimintaa ja voivat ottaa hallinnan itselleen koska tahansa. Robotti tuntee ympäristön ja reittien kaikki yksityiskohdat, myös teiden ylitykset, ja tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstä. Robotit hyödyntävät tietokonenäköä ja teknologiaa, joka tunnistaa eri esteet ja tarvittaessa robotti pysähtyy nopeasti esteen havaittuaan.

Akkukäyttöiset robotit ovat tehneet vuodesta 2018 alkaen yli kuusi miljoonaa itsenäistä toimitusta vähentäen samalla hiilidioksidipäästöjä ja liikenneruuhkia kaupungeissa. Starshipin yli 2000 robottia kuljettaa tuhansia toimituksia päivittäin yli 80:llä palvelualueella eri puolilla maailmaa. Tähän mennessä robotit ovat kuljettaneet Suomessa jo reilut 150 000 tilausta.

Faktoja kuljetusroboteista :

• Kuljetuksen hinta alkaen 4,90 €.

• Robotit toimittavat aluksi noin kilometrin säteelle palvelua tarjoavista kaupoista ja kun ne oppivat tuntemaan aluetta, laajenee toiminta-alue n. 3 km säteelle.

• Robokuljetukset ovat paikallispäästöttömiä.

• Robotti painaa noin 36 kiloa ja voi kuljettaa kerralla 2 ruokakassillista tai 10 kilogramman painosta ostoksia.

• Robokuljetukset ovat saatavilla S-kaupat-sovelluksessa, jonka voi ladata ilmaiseksi App Storesta ja Google Play Storesta.

• Sähköllä toimiva robotti tarkkailee ympäristöään 12 kameran, ultraäänisensoreiden ja tutkien avulla. Se hyödyntää tietokonenäköä ja teknologiaa, joka tunnistaa eri esteet. Robotti pysähtyy nopeasti esteen havaittuaan. Tekoälyn avulla se oppii koko ajan lisää ympäristöstään.

• Robotissa on ääniominaisuus, jonka avulla voi myös kommunikoida

• Robotit ovat matkustaneet yli 13 miljoonaa kilometriä ja suorittaneet yli 6 miljoonaa autonomista toimitusta eri puolilla maailmaa. Ne ylittävät tien keskimäärin 150 000 kertaa päivässä, mikä tarkoittaa kolme ylitystä sekunnissa.

Kuljetusrobotteja jonossa jalkakäytävällä.
Robotin kyytiin mahtuu n. kaksi kassillista ostoksia.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin noin 575 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Vakava väkivallanteko Kauppakeskus Valkeassa tiistaina 18.6.19.6.2024 11:38:02 EEST | Tiedote

Kauppakeskus Valkeassa on tapahtunut kaksi vakavaa väkivallantekoa lyhyen ajan sisällä, joista viimeinen tiistai-iltana 18.6.2024 noin kello 21:25. Tilanteessa Kesäkadulle saapunutta henkilöä puukotettiin kauppakeskuksen Kesäkadulla. Valkean järjestyksenvalvojat ottivat epäillyn tekijän kiinni ja S-market Herkun henkilökunta antoi ensiapua uhrille. Poliisi saapui paikalle nopeasti ja ensihoito toimitti uhrin jatkohoitoon sairaalaan. Poliisin antaman tiedon mukaan uhri ei ole hengenvaarassa. Poliisi tutkii tapausta ja Kauppakeskus Valkean johto ja henkilökunta auttavat viranomaisia tutkinnassa kaikin keinoin. Poliisin arvioiden mukaan teon taustalla ovat rasistiset motiivit. Teko ei kohdistunut Valkeaa tai Valkean henkilökuntaa kohtaan.

Rovaniemen kaupunginhallitus hyväksyi Lapinmaa-korttelin asemakaavamuutoksen – Arinan suunnitelmat näköalahotellista Rovaniemen upeisiin vaaramaisemiin, elämyksellisestä ravintolakokonaisuudesta sekä uudesta Sale-lähikaupasta etenevät11.6.2024 07:58:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina suunnittelee yhdessä Rovaniemen kaupungin kanssa keskustan Lapinmaa-kortteliin korkeatasoista Solo Sokos Hotel Rovaniemi -hotellia. Suunnitelman mukaan hotellin ylimpään kerrokseen sijoittuu näköalaravintola, jonka ainutlaatuinen panoraamanäkymä Rovaniemen vaaroille tarjoaa elämyksiä niin suomalaisille ja ulkomaalaisille matkailijoille kuin paikallisille asukkaille. Arina tuo myös osaksi korttelikokonaisuutta uuden Sale-lähikaupan.