ELY-keskukset

Kesän tiemerkintätyöt ovat alkaneet Itä-Suomessa (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Jaa

Suojateiden ja keskiviivaston ylläpitotyöt aloitettiin toukokuun puolivälissä. Tiemerkintöjen ylläpitoon ja uusiin tiemerkintöihin käytetään tänä vuonna Itä-Suomessa noin 4,5 milj. euroa.

Printteriauton automaattitulostimella tehty nopeusrajoitusmerkintä.
Printteriauton automaattitulostimella tehty nopeusrajoitusmerkintä. Pohjois-Savon EKY-keskus

Kesän tiemerkintätyöt ovat alkaneet Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Savon alueilla. Tiemerkintätyö on osa päällystystyömaata, jossa noudatetaan alennettuja nopeusrajoituksia siihen asti, kunnes kohteen tiemerkintätyöt ovat valmistuneet kokonaan.

Myös tieverkolle toteutettavat täristävien merkintöjen jyrsinnät tehdään tiemerkintätöiden yhteydessä. Tiemerkintätyöt valmistuvat viimeistään kolmen viikon kuluttua päällystystyön valmistumisesta, silloin kun niihin liittyy samalla täristävien merkintöjen tekeminen.

Uudelleenpäällystyskohteella yksiajorataisella tieosuudella nopeusrajoitus on enintään 80 km/h ja kaksiajorataisella tieosuudella 100 km/h, kunnes tiemerkinnät on tehty.

Maantieverkolla tiemerkintöjen ylläpitotyötä tekevä tiemerkintäkone liikkuu muuta liikennettä hitaammin. Tämän takia tiemerkintätyöstä voi hetkellisesti aiheutua häiriötä yleiselle liikenteelle. Tiemerkintöjä, kuten ajokaistanuolia ja nopeusrajoitusmerkkejä, tehdään yhä enemmän automatisoidulla kuorma-autoalustaisella työkoneella. Linjamerkintää tehdään hitaasti liikkuvalla kuorma-autokalustolla, mutta pienmerkintää, mm. väistämisviivoja ja suojateitä, tehdään edelleen myös käsityönä.

Tiemerkintätöiden vaarallisuus

Tiemerkitsijän työympäristö on erittäin vaarallinen, kun työtä tehdään liikenteen seassa. Työkohteilla työ- ja liikenneturvallisuutta voi jokainen autoilija parantaa noudattamalla nopeusrajoituksia ja muuta liikenteenohjausta. Tiemerkintäkoneen varoitusvalot viestivät autoilijoille, että vauhtia on syytä hiljentää ja keskityttävä liikenneympäristön havainnointiin sekä säilyttää riittävä turvaväli työkoneeseen.

Tiemerkintäkone ohitetaan turvallisesti erityistä varovaisuutta noudattaen siten, että mahdollinen ohittaminen tulee aloittaa hyvissä ajoin ennen tiemerkintäauton kohtaamista tai jäädä odottamaan tiemerkintäauton antamaa ohitusmahdollisuutta. Merkintäkoneessa olevat liikennemerkit osoittavat, kummalta puolen työkohde pitää ohittaa (jakajan nuoli tai valonuoli).

Vaahto tiellä varoittaa tuoreesta tiemerkinnästä

Alemmalla tieverkolla maalilla tehtävistä tiemerkinnöistä varoitetaan vaahtohattaroilla. Vaahto kertoo, että tiemerkintä on vielä märkää, eikä sen päältä kannata ajaa. Päätieverkolla tiemerkinnät ylläpidetään massalla ja uusi merkintä on yliajettavissa muutaman minuutin kuluttua. Märän tiemerkinnän ylittäminen sotkee tien viivaston sekä ajoneuvon.

Lisätietoja:

Maarit Kauppinen, p. 0295 026 726,
maarit.kauppinen@ely-keskus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus


Juha Putkinen, p. 0400 554 143
juha.putkinen@cleanosol.fi
Cleanosol Oy

Avainsanat

Kuvat

Käsinmerkintäryhmä merkintätyössä.
Käsinmerkintäryhmä merkintätyössä.
Pohjois-Savon ELY-keskus
Lataa
Printteriauton nopeusrajoitusmerkintä
Printteriauton nopeusrajoitusmerkintä
Pohjois-Savon ELY-keskus
Lataa
Vaahtohattara kertoo, että tiemerkintä on vielä märkä.
Vaahtohattara kertoo, että tiemerkintä on vielä märkä.
Pohjois-Savon ELY-keskus
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Bedömning av havsmiljöns tillstånd: Små förbättringar i tillståndet av Finlands havsområden, helhetsbilden fortfarande dålig28.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

Finlands miljöcentral, miljöministeriet och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland informerar om en ny webbpublikation: Östersjöns tillstånd är fortfarande i huvudsak dåligt. I alla havsområden stör övergödningens inverkan naturens mångfald och näringsvävens funktion. Den skadliga utvecklingen håller dock möjligtvis på att brytas. Även om förändringen inte är stor jämfört med den föregående tillståndsbedömningen som publicerades 2018, syns en liten förändring till det bättre i uppföljningen på längre sikt.

Meriympäristön tila-arvio: Suomen merialueiden tilassa pieniä parannuksia, kokonaiskuva edelleen heikko28.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

Suomen ympäristökeskus, ympäristöministeriö ja Varsinais-Suomen Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tiedottavat uudesta verkkojulkaisusta: Itämeren tila on edelleen pääosin heikko. Kaikilla merialueilla rehevöitymisen vaikutukset häiritsevät luonnon monimuotoisuutta ja ravintoverkon toimivuutta. Haitallinen kehitys saattaa olla kuitenkin taittumassa. Vaikka muutos ei ole suurta verrattuna edelliseen, vuonna 2018 julkaistuun tila-arvioon, pidemmän aikavälin seurannassa näkyy pientä muutosta parempaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye