Santander Consumer Finance

Bensa-autoilijoita pännii polttoaineen hinta ja sähköautoilijoita verotus – Santander selvitti autoilun kustannuksia

Auton hinta on yksi asia, mutta autoilukaan ei ole ilmaista huvia. Santander selvitti, kuinka paljon autoiluun käytetään rahaa, kuinka monia kiinnostaisi sähköautoilu kustannussyistä, ja mikä autoilun kuluissa harmittaa eniten.

Henkilö lataamassa sähköautoa.

Autosta on monille paljon hyötyä ja iloa, mutta joskus autoilun kustannuksia voi olla vaikea hahmottaa tai ne tulee arvioitua alakanttiin.

Santanderin YouGovilla teettämässä tutkimuksessa 800 autoilijalta kysyttiin, kuinka paljon heille kertyy vuodessa autoilun kuluja (esimerkiksi polttoaine tai sähkö, huollot ja korjaukset, verot ja vakuutukset). Alle tonnilla vuodessa autoilee 13 prosenttia vastaajista. Sama määrä vastaajia ilmoitti, ettei tiedä, paljonko heillä kuluu rahaa per vuosi. Kolmasosa käyttää autoiluun 1 000–2 000 euroa ja toinen kolmasosa 2 000–4 000 euroa.

Sähköautoilun pienemmistä kustannuksista polttomoottoriautoiluun verrattuna puhutaan paljon, ja Santanderin tutkimuksessakin tämä ero tuli esiin. Viime vuoden aikana kaikkien vastaajien mukaan eniten autoilukuluissa on kasvanut polttoaineen/sähkön hinta, mutta vähiten muutosta tai kasvua ovat huomanneet täyssähkö- ja hybridiautoilijat.

60 prosenttia kaikista vastaajista oli havainnut selvää tai jonkinlaista kasvua huolto- ja korjauskustannuksissa, mutta sähköautoilijoilla kasvu oli vähäisintä tai he olivat huomanneet eniten jopa kulujen pienentymistä.

Sähköautoilijoilla on vähiten harmituksen aiheita

Autoilun kustannuksissa vastaajia harmitti selkeästi eniten polttoaineen/sähkön hinnan nousu: sen nimesi kaikista vastaajista 45 prosenttia, mutta täyssähköautoilijoista vain 12 prosenttia. Toisena harmituslistalla oli verotus (16 %) ja kolmantena korjauskulut (14 %). Viidesosaa sähköautoilijoista ei ota päähän mikään kyselyssä luetelluista autoilukustannuksista – kaikista vastaajista vain viisi prosenttia ilmoitti näin.

Sähköautoilijoille harmittavin kustannus on verotus: 38 prosenttia valitsi sen, kun muiden autojen kohdalla se ärsytti vain 12–28 prosenttia vastaajista. Pienin harmituksen aihe heille oli korjauskulut (4 %), joka pänni huomattavasti enemmän muita autoilijoita.

”Sähköautoilijoiden verotusharmitukseen on saattanut vaikuttaa aiemmin käyty keskustelu täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteesta luopumisesta. Onneksi tästä ideasta luovuttiin ja hallitus linjasi kehysriihessään, että täyssähköisten työsuhdeautojen verokannustetta jatkettaan vuosina 2026–2029. Se oli todella hyvä päätös”, toteaa Santanderin toimitusjohtaja ja kaupallinen johtaja Kari Kauppinen.

Nuorempia kiinnostaa sähköautoilu kustannussyistä, vanhempia ei niinkään

Santanderin viime syksyn kuluttajakyselyssä tärkein syy omistaa sähköauto tai harkita sen hankintaa oli ajamisen edullisuus: lähes 70 prosenttia vastaajasta kertoi näin.

Nyt kysyttiin, olisitko kiinnostunut vaihtamaan autosi sähköautoon autoilukustannusten pienentämiseksi. Kolmannes vastaajista kertoi olevansa erittäin tai melko kiinnostunut. Innokkaimpia ovat 18–29-vuotiaat, joista yli puolet vastasi kyllä. Vähiten ajatuksesta innostuvat yli 60-vuotiaat, joista viidennestä kiinnostaisi vaihtaminen. Nykyisin hybridillä ajavia sähköautoilun edullisuus kiehtoo eniten: puolet heistä on erittäin tai melko kiinnostunut vaihdosta.

Taloustilanne lykkää auton korjausta

Neljäsosa vastaajista kertoi, että on siirtänyt auton korjausta viime aikojen epävakaan taloustilanteen takia. Eniten lykkääjiä on 18–29-vuotiaissa, yli 10 vuotta vanhalla autolla ajavissa sekä bensa- ja dieselautoilijoissa.

”Autoiluun kuluu rahaa, ja monilla se on ollut viime aikoina tiukassa esimerkiksi hintojen ja korkojen nousun takia. Hyväkuntoinen auto on kuitenkin tärkeä niin turvallisuuden kuin ajomukavuuden kannalta, joten korjauksen lykkäämiseen ei kuitenkaan tulisi ryhtyä”, Kari Kauppinen sanoo.

YouGovin Santanderille toteuttamaan kyselyyn vastasi 802 yli 18-vuotiasta suomalaista, jotka ajavat autolla (muulla kuin työsuhde- tai leasing-autolla) ainakin joskus. Vastaajista 64 % ajaa bensa-autolla, 21 % dieselillä, 13 % hybridillä tai täyssähköautolla.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

yhteydenotot@aller.com

Avainsanat

Santander Consumer Finance tarjoaa yksilöllisiä ja joustavia rahoitusvaihtoehtoja asiakkailleen. Santander Consumer Finance on Suomen suurimpia autorahoittajia ja osa Banco Santanderia, joka on yksi maailman suurimmista rahoitusalan toimijoista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Santander Consumer Finance

Edulliset sähköautot, kaupat showroomeina ja vetyautot – Santander tutki autokauppiaiden näkemyksiä tulevasta5.3.2024 11:59:44 EET | Tiedote

Autokauppa ja autoala elävät murrosta, johon liittyy mahdollisuuksia ja muutoksia. Kaiken kannalta tärkeää olisi, että yleinen talous alkaisi virkistyä, edullisia sähköautoja saataisiin markkinoille, ja sähköautoiluun liittyvät huolet hälvenisivät. Muun muassa tämä selvisi Suomen suurimpiin autorahoittajiin kuuluvan Santanderin kyselystä autokauppiaille.