AW2-arkkitehdit, A-Insinöörit ja Nordic Healthcare Group vievät sairaalasuunnittelun osaamista Latviaan – Riikaan uusi infektiosairaala

Latvian pääkaupungin Riian yliopistosairaalan mittavassa laajennuksessa nojataan laajasti suomalaiseen sairaalasuunnittelun osaamiseen. A-Insinöörit ja AW2-arkkitehdit vastaavat laajennusosien toiminnallisesta ja sairaalateknisestä suunnittelusta yhdessä Nordic Healthcare Groupin kanssa sekä arkkitehti- ja rakennesuunnittelusta yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa.

Riian itäisen yliopistosairaalan kampukselle rakennetaan uusi infektiosairaala sekä poliklinikkakeskus. A-Insinöörit on laajasti mukana sairaalan suunnittelussa. Kuva: AW2-arkkitehdit

Suomalainen rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsulttikonserni A-Insinöörit (AINS Group) ja konserniin kuuluva arkkitehtistudio AW2-arkkitehdit ovat mukana Riian itäisen yliopistosairaalan (Riga East Clinical University Hospital) uudistuksessa. Neuvostoliiton aikaiselle sairaalakampukselle rakennetaan uusi infektiosairaala sekä poliklinikkakeskus.

– Suomalaisella sairaalasuunnittelulla on hyvä maine ulkomailla. Meillä on kotimaisissa sairaalahankkeissa kertynyt huippuosaamista arkkitehti- ja sairaalateknisestä suunnittelusta, tietomallintamisesta sekä projektijohtamisesta. Osaamistamme arvostetaan kansainvälisesti, projektipäällikkö, yksikönjohtaja Anssi Hakarinne A-Insinööreistä sanoo.

Useita merkittäviä sairaaloita Suomessa ja Baltiassa suunnittelut AW2-arkkitehdit vastaa yliopistosairaalan uudisrakennusten arkkitehtisuunnittelusta yhdessä latvialaisen arkkitehtitoimisto NAMS:in kanssa. A-Insinöörien vastuulla on sairaalatekninen suunnittelu, rakennesuunnittelu paikallisen partnerin kanssa sekä taloteknisen suunnittelun valvonta.

Riian itäisen yliopistosairaalan uudistus on ensimmäinen sairaalahanke Latviassa, missä suomalaiset ja latvialaiset tekevät näin laajaa yhteistyötä. Suunnittelukonsortioon kuuluu AW2:n ja NAMS:in lisäksi paikallinen monialatoimisto Buvdizains.

– Olemme viemässä Riikaan suomalaista konsultaatiopoliklinikkamallia. Tässä konseptissa henkilökunnan ja asiakkaiden tilat on eriytetty kolmeen osaan niin, että vastaanottotilat ovat odotustilojen ja henkilökuntatilojen välissä. Tätä on Suomessa tehty paljonkin, mutta ei niinkään ulkomailla, arkkitehti Matti Anttila AW2-arkkitehdeista kertoo.

Sairaalarakennusten konsepti- sekä toiminnallinen suunnittelu tehdään pääosin Suomessa. Toiminnallisesta suunnittelusta vastaa Nordic Healthcare Group. Hankkeessa on hyödynnetty pohjoismaisia osallistamiseen perustuvia menetelmiä sairaalan toiminnan ja kapasiteettitarpeiden määrittelyssä.

Riian itäisen yliopistosairaalan kampuksella on kaksi 1950–70-luvuilla rakennettua sairaalarakennusta, joissa toimii yleis- ja opetussairaala sekä syöpähoidon yksikkö. Opetussairaalan yhteyteen rakennetaan uusi poliklinikkakeskus ja vanhat sairaalarakennukset yhdistävä uusi pääsisäänkäynti.

Vanhan sairaala-alueen viereen rakennetaan uusi infektiosairauksien hoitoon keskittyvä sairaalarakennus sekä logistiikkakeskus, joiden kokonaispinta-ala tulee olemaan noin 40 000 neliömetriä. Infektiosairauksia hoidetaan Riian alueella nyt monessa paikassa. Uusi infektiosairaala yhdistää eri sairauksien hoidon saman katon alle.

Tällä hetkellä sairaalahanke on siirtymässä rakennuslupavaiheeseen. Rakentamisen on määrä alkaa vuoden 2024 lopulla.

A-Insinöörit, saman konsernin AW2-arkkitehdit sekä Nordic Healthcare Group ovat mukana IHDA- eli Integrated Hospital Design Alliance -ryhmässä, joka edistää teknisesti ja toiminnallisesti korkeatasoisen suomalaisen sairaalasuunnitteluosaamisen vientiä Eurooppaan.

Anssi Hakarinne, projektipäällikkö, sairaalateknisen yksikön johtaja, A-Insinöörit
anssi.hakarinne@ains.fi

Matti Anttila, johtava arkkitehti, AW2-arkkitehdit
matti.anttila@aw2.fi

Henry Pesonen, johtaja, Nordic Healthcare Group
henry.pesonen@nhg.fi

Riian uuden infektiosairaalan arkkitehtuuri myötäilee vanhojen rakennusten suoralinjaisuutta, mutta moderni muotokieli rikkoo neuvostoaikaisten rakennusmassojen jyhkeän kokonaisuuden. Kuva: AW2-arkkitehdit
Lasinen yhdyskäytävä keventää suurten rakennusmassojen liittymäkohtia. Kuva: AW2-arkkitehdit
Riian itäisen yliopistosairaalan uusien sairaalarakennusten potilaishuoneisiin tuodaan runsaasti luonnonvaloa. Kuva: AW2-arkkitehdit

A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 350 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa kiinteistö- ja rakennushankkeisiin kaikki suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti.

Porkkalan Kallbådanin majakan peruskorjaus valmistui – kulttuurihistoriallisesti tärkeä rakennus muovautui matkailukäyttöön10.7.2024 09:55:25 EEST | Tiedote

Kulttuurihistoriallisesti merkittävän Kallbådanin majakan mittava peruskorjaus Porkkalan edustalla saatiin päätökseen kesäkuun lopussa. Majakan vuokrannut yrittäjä Veikka Gustafsson järjestää majakalle nyt harvinaislaatuisia vierailuita. A-Insinöörit vastasi Väyläviraston korjaushankkeessa majakan korjaussuunnittelusta ja laadunvalvonnasta.

Hyvinkään Hangonsillassa laskettiin alueellinen hiilijalanjälki – tavoitteena merkittävät päästösäästöt13.6.2024 10:10:11 EEST | Tiedote

Hyvinkään keskustan kupeeseen on rakentumassa uusi vähähiilinen asuinalue Hangonsilta. Alueen hiilijalanjäljen tarkastelussa on sovellettu ensimmäistä kertaa vähähiilisen kaupunkikehittämisen tueksi kehitettyä valtakunnallista laskentatapaa. Energiaselvitys ja päästölaskenta osoittavat, että eri toimenpiteitä yhdistelemällä alueen ilmastopäästöjä voidaan pienentää merkittävästi.