Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Hyperrealistiset ihmishahmot valtaavat Tampereen taidemuseon

Jaa

Tampereen taidemuseon kesänäyttely HYPER on kansainvälinen suurkatsaus hyperrealistisen kuvanveiston historiaan 1970-luvulta nykypäivään. Mukana ovat suuntauksen tunnetuimmat edustajat, ja kaikkiaan näyttelyssä on edustettuna 27 taiteilijaa eri puolilta maailmaa. HYPERissä esillä olevien taiteilijoiden laaja kirjo kertoo hyperrealistisen suuntauksen kansainvälisyydestä ja sen edelleen jatkuvasta kehityksestä ja kasvusta ympäri maailmaa.

Hyperrealistinen veistos miehestä ja naisesta, jotka syleilevät toisiaan alasti.
Marc Sijan: Syleily, 2014. Polyesterihartsi, öljyväri, 79 x 94 x 79 cm. Taiteilijan kokoelma.

Hyperrealistiset veistokset jäljittelevät ihmiskehoa tai sen osien muotoa, piirteitä ja pintaa luoden hätkähdyttävän todentuntuisen illuusion ruumiillisuudesta. Fyysisten yksityiskohtien tarkka toisintaminen synnyttää tunteen, että edessämme on todellisten ihmisten kopioita. Sisällöllisesti veistokset käsittelevät ihmiselämää kaikessa moninaisuudessaan: eksistentiaalisia kysymyksiä, elämän eri vaiheita syntymästä kuolemaan, identiteettejä ja rooleja, tunteita ja kokemuksia, yhteiskunnallisia kysymyksiä ja ihmisluonnon universaalisuutta. Teokset toimivat ihmiselämän peilinä ja näyttävät, miten minäkuvamme on muuttunut 1970-luvulta 2020-luvulle.

Hyperrealistinen kuvanveisto sai alkunsa jo 1960-luvulla, osin vastareaktiona abstraktin taiteen estetiikalle. Suuntauksen alkukodissa Yhdysvalloissa George Segalin ohella esimerkiksi Duane Hanson ja John DeAndrea palasivat veistotaiteessaan ihmishahmon korostetun realistiseen esittämiseen, kuvaustapaan, jonka oli katsottu vanhentuneen ja jääneen ajastaan jälkeen. George Segal oli 1960-luvulla yksi ensimmäisistä taiteilijoista, jotka ottivat ihmishahmon uudelleen aiheekseen.  Ihmiskehon tarkasta kuvauksesta tuli taidemaailman ilmiö 1970-luvulla. Kaikki kolme kulkivat omia teitään kohti nykyajan figuratiivista realismia. He sovelsivat perinteisiä tekniikoita, kuten mallintamista, valoksia ja veistoksen pinnan maalaamista eri tavoin, luodakseen teoksia, jotka näyttivät olevan lihaa ja verta. Kaikkien kolmen vaikutus viimeisen kuudenkymmenen vuoden kuvanveistotaiteeseen on ollut mullistava. Myöhemmät kuvanveistäjien sukupolvet ovat omaksuneet heidän lähestymistapansa ja kehittäneet sitä edelleen. 

Viiteen osaan jaoteltu HYPER esittelee hyperrealistisen kuvanveiston rajattomia mahdollisuuksia. Tarkastelun kohteena ovat ihmiskloonit, mittakaavalla leikkiminen, muodonmuutokset, kehon osiin keskittyminen sekä monokromaattisuus eli yhden värin eri sävyjen käyttö. Kukin kokonaisuus perustuu teosten muotoon liittyvän käsitteen ympärille. Ihmisklooneja edustaa Duane Hansonin ja John DeAndrean uraauurtavien teosten ohella muun muassa nykytaiteen piiristä taiteilijapari Glaser ja Kuntz, jotka luovat elokuvallisia, projisointia ja ääntä hyväksikäyttäviä puhuvia veistoksia.

Mittakaavan muunnoksia hyväksi varioivia taiteilijoita näyttelyssä ovat mm. Ron Mueck, Zharko Basheski ja Sam Jinks, jotka hahmojen kokoa kasvattamalla tai supistamalla käsittelevät inhimillistä kokemusmaailmaa. Tieteen ja digitaalisen viestinnän kautta avautuneiden uusien näkökulmien ja virtuaalisten todellisuuksien innoittamina puolestaan Evan Penny, Berlinde de Bruckere ja Patricia Piccinini ovat ryhtyneet tutkimaan muodonmuutoksia ja ihmiskehoa vääristyneestä näkökulmasta. 

Ihmiskehon osia kuvaavan hyperrealismin edeltäjänä voidaan pitää amerikkalaiskuvanveistäjä Carole A. Feuermania ja hänen maineikkaita uimariteoksiaan. 1990-luvulta lähtien monet hyperrealistit ovat koko kehon kuvauksen sijaan usein keskittyneet yksittäisiin ruumiinosiin. Teosten sisältö on humoristinen ja usein hätkähdyttävä, kuten Maurizio Cattelanin teoksessa Ave Maria, jonka irralliset käsivarret herättävät lähihistoriaan liittyviä mielikuvia. George Segalin, Brian Booth Craigin ja Robert Grahamin kohdalla taas monokromaattisuus tyylikeinona korostaa ihmishahmon estetiikkaa. 

HYPER-näyttelyyn valitut eri näkökulmia hyödyntävät teokset tarjoavat tiivistetyn mutta ennennäkemättömän kunnianhimoisen katsauksen hyperrealismin kehitykseen ja osoittavat, kuinka perusteellisesti ihmishahmon esittäminen on vuosikymmenten myötä muuttunut. 
Näyttely on toteutettu yhteistyössä saksalaisen Institut für Kulturaustauschin kanssa. Teoksia on saatu lainaksi näyttelyyn taiteilijoilta, gallerioilta, taidesäätiöiltä ja yksityiskokoelmista ympäri maailman.


HYPER
1.6.–29.9.2024
Tampereen taidemuseo

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Hyperrealistinen veistos miehestä ja naisesta, jotka syleilevät toisiaan alasti.
Marc Sijan: Syleily, 2014. Polyesterihartsi, öljyväri, 79 x 94 x 79 cm. Taiteilijan kokoelma.
Lataa
Sam Jinks: Nainen ja lapsi, 2010. Sekatekniikka, 145 x 40 x 40 cm. Editio 3, taiteilijan kokoelma.
Sam Jinks: Nainen ja lapsi, 2010. Sekatekniikka, 145 x 40 x 40 cm. Editio 3, taiteilijan kokoelma.
© Taiteilijan, Sullivan + Strumpf, SYDNEY, Institute for Cultural Exchange, TÜBINGEN, luvalla
Lataa
Kaksi naista istuu rantatuoleissa ottaen aurinkoa.
Jacques Verduyn: Pat & Veerle, 1974. Monivärinen polyesteri, 160 x 137 x 90 cm. Taiteilijan ja Galerie Antoine Laurentinin, Bryssel, Belgia, luvalla
Lataa

Tampereen taidemuseo

Tampereen taidemuseo järjestää vaihtuvia näyttelyitä taiteen historian teemoista ja esittelee vanhoja mestareita sekä nykytaiteen tuoreimpia tekijöitä. Esille nostetaan niin paikallisia taiteilijoita kuin kansainvälisiäkin tekijöitä. Vuoden kohokohta on Vuoden nuoren taiteilijan julkistus ja palkintonäyttely. Pirkanmaan vastuumuseona taidemuseo tutkii paikallista taidehistoriaa ja tukee alueen toimijoita. Tampereen taidemuseo hallinnoi ja hoitaa Suomen toiseksi suurinta taidekokoelmaa, joka käsittää yli 15 000 teosta.

Tampereen taidemuseo
Puutarhakatu 34, 33230 Tampere
puh. 041 730 3104
tampereentaidemuseo.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Pirkanmaan yläkoululaisia kuljetetaan kansainväliseen HYPER-näyttelyyn – Tampereen taidemuseon ja Operaatio Pirkanmaan yhteishanke27.5.2024 09:58:37 EEST | Tiedote

Tampereen taidemuseo tuo kansainvälisen kuvataiteen pirkanmaalaisten pienten kuntien yläkoululaisten ulottuville. Museon kokonaispaketti sisältää edestakaiset matkat kunnista HYPER-näyttelyyn Tampereelle, osallistavan opastuksen, työpajan sekä vierailuun liittyvät syventävät tehtävät. Hanke pilotoi uudenlaista saavutettavuutta parantavaa yleisötyötä Pirkanmaalla. Museovierailuiden rahoittaja on Operaatio Pirkanmaa, joka on kulttuuripääkaupunkihaun jatkohanke.

Taidevaltakunnan ensimmäinen biennaali – Kimmo Ylösen kävelyperformanssi poikkeaa Tampereella20.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Ensimmäiseen Taidevaltakunta ’24 -biennaaliin valittu Kimmo Ylösen teos "Valtakunnan askelmitta" toteutetaan jo ennen biennaalin avautumista. Ylösen teos on kävellen tehty tutkimusmatka, pitkä performanssi ja yhteisötaiteellinen jalkautuminen Taidevaltakunnan alueella. Kimmo Ylönen pysähtyy Tampereella ja jatkaa Kangasalle perjantaina 24.5. klo 10.30 Tampereen Taivaltajat ry:n saattelemana.

Tampereen taidemuseo esittelee hyperrealistisen kuvanveiston kansainvälisiä huippuja kesän suurnäyttelyssä8.5.2024 07:20:00 EEST | Tiedote

Tampereen taidemuseo tuo kaupunkiin hyperrealistisen kuvanveistotaiteen kiinnostavimpia kansainvälisiä tekijöitä kuudenkymmen vuoden ajalta. HYPER-näyttelyn veistokset ovat teknisesti taiturimaisia ja esittävät ihmiskehon sellaisena kuin se on, pienintä yksityiskohtaa kuten ihohuokosta, ryppyä, partakarvaa ja hikikarpaloa myöten. Tämä tekee katsomiskokemuksesta hätkähdyttävän todentuntuisen ja läsnäoloa korostavan. Näyttely vie katsojan suoraan iholle, lähelle ihmisyyttä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye