Lauri Porra blir konstnärlig ledare för Åbo Musikfestspel från 2025

Lauri Porra
Lauri Porra Jarmo Katila

Styrelsen vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel har valt tonsättaren och musikern Lauri Porra till konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel. Han tar genast itu med programplaneringen för 2025.

”Vi är stolta och glada över att få Lauri Porra som konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel. Vi har ambitiösa planer och Porras mångsidiga erfarenhet och kunnande passar utmärkt för att främja dem. Han har förståelse för potentialen i de upplevelser Åbo musikfestspel kan erbjuda och kan visa prov på hur man framgångsrikt förverkligar konstnärliga visioner även i praktiken. Det känns fint att få arbeta med honom”, kommenterar Saara-Sofia Sirén, styrelseordförande vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel.

”Lauri Porra är en synnerligen mångsidig konstnär, med brett kunnande och intresse för allehanda saker. Kärnan i Åbo musikfestspel utgörs av klassisk musik och opera, men vi vill hela tiden göra vårt utbud allt mångsidigare och locka en möjligast stor kulturintresserad publik till våra evenemang. Vår strategi har varit att bygga upp ett program som håller för jämförelse med internationella aktörer, eftersom vi tror för fullt på Åbos potential inom kulturturismen. Målet är alltid att erbjuda Åboborna och den finländska publiken unika upplevelser på unika platser, men dessutom vill vi på allvar bygga upp Åbos internationella dragningskraft och kulturbrand – vi betraktar oss som en del av regionens turismsektor. Festivalens uppgift är att främja regionens förmåga att dra till sig människor och också hålla dem kvar. I framtiden är vårt mål att Åbo tack vare musikhuset Fuga, Museum för historia och framtiden samt det kommande 800-årsjubileet profilerar sig som ett mål för kulturturism, som är jämförbart med de nordiska huvudstäderna. Vi tror på att Lauri Porra har förmågan att tillsammans med oss se de möjligheter framtiden erbjuder och hjälpa oss att bygga nya slags partnerskap”, konstaterar Liisa Ketomäki, VD vid Stiftelsen för Åbo musikfestspel.

Lauri Porra (f. 1977) är en internationellt framgångsrik och respekterad tonsättare och musiker, vars karriär inom konstnärligt arbete varat långt över ett decennium.

”Det är en stor ära för mig att bli konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel från 2025. I centrum för Åbo musikfestspel står den klassiska musiken, och jag upplever att likaväl den som musiken framsprungen ur den klassiska traditionen upplever ett slags renässans just nu. Under de senaste åren har vi kunnat se ny publik, intressanta nya aktörer och nya sätt att arbeta och uppträda, både internationellt och i hemlandet. Det verkar tydligt att vi människor, som lever ett allt mer hektiskt liv ständigt fästa vid våra smarttelefoner och nät, längtar efter gemenskap samt efter lugnande och fantasiberikande stunder, som konsertupplevelser kan erbjuda. Åbo musikfestspel kommer också i fortsättningen att fokusera på förstklassig kvalitet, internationella och inhemska toppartister.

Jag är också speciellt motiverad med tanke på festivalens läge. Åbo har speciellt på senaste tiden utmärkt sig som en stad som inser kulturens betydelse för att stärka hela regionens livskraft och välmående samt intresset för den. Ett fint tecken på det här är till exempel byggandet av det nya musikhuset Fuga. Åbo har ett rikt och traditionsrikt kulturliv, vilket syns i många olika skikt och stilar. Jag ser med glädje fram emot att samarbeta med alla Åbobor och väntar på strålande och unika upplevelser i musikens tecken. Jag kan inte föreställa mig en bättre tidpunkt att få ta itu med det här inspirerande uppdraget”, berättar Lauri Porra om sina tankar.

Under sin solokarriär har Porra gett ut fem album, varav det första utkom 2005. Porra har mångsidigt komponerat musik för både orkester, film och media, och hans kompositioner har framförts av bl.a. BBC Concert Orchestra, London Symphony Orchestra, Seattles symfoniorkester, Islands symfoniorkester, Radions symfoniorkester, Trondheims symfoniorkester och Sinfonia Lahti. I sina kompositioner använder sig Porra av sin breda erfarenhet inom olika musikstilar och skapar naturliga broar mellan genrer som ter sig väldigt olika. Porra har gjort tvärkonstnärliga samarbeten med bl.a. Esko Valtaoja, Paula Vesala och Paperi T. Sedan 2021 är han konstnärlig ledare för Vanda underhållningsorkester. Porra är också konstnärlig ledare för stadsevenemanget Unelmien Heinola (Drömmarnas Heinola) som han själv grundat. Han var konstnärlig rådgivare för Helsingfors festspel 2015–2019. Porra är basist i ensemblen Stratovarius, som han spelat in fyra skivor med och uppträtt i över 60 länder. År 2016 erhöll Porra som tredje finländare någonsin Nordisk populärauktorunions NPU-pris. Samma år var Porra också nominerad till det nordiska filmmusikpriset Harpa.

Andra språk

Stiftelsen för Åbo musikfestspel söker ny VD29.5.2024 10:43:03 EEST | Tiedote

Nuvarande VD Liisa Ketomäki tar sig an nya utmaningar i karriären, och därmed söker Stiftelsen för Åbo musikfestspel en ny VD för att bygga upp, förverkliga och utveckla stiftelsens verksamhet och finansieringsbas tillsammans med stiftelsens andra proffs och andra toppaktörer inom musik- och evenemangsbranschen. Stiftelsens huvudevenemang årligen är Åbo musikfestspel, Finlands ledande festival för klassisk musik. Dessutom ordnar stiftelsen olika slags konserter och andra evenemang året runt, både i egen produktion och via ett brett nätverk av partners. VD:n kommer inom ramen för sitt arbete att kunna påverka programmet i nya musikhuset Fuga som en del av Fugas partnernätverk från och med 2026 samt ledsaga Stiftelsen för Åbo musikfestspel mot Åbo stads 800-årsfestligheter 2029.

Turun musiikkijuhlasäätiö etsii uutta toimitusjohtajaa29.5.2024 10:43:03 EEST | Tiedote

Nykyisen toimitusjohtaja Liisa Ketomäen siirtyessä urallaan uusiin haasteisiin, Turun musiikkijuhlasäätiö hakee uutta toimitusjohtajaa rakentamaan, tuottamaan ja kehittämään säätiön toimintaa ja rahoituspohjaa yhdessä säätiön muiden ammattilaisten sekä muiden musiikki- ja tapahtuma-alan huipputekijöiden kanssa. Säätiön päätapahtuma vuosittain on Suomen johtava klassisen musiikin festivaali Turun musiikkijuhlat. Tämän lisäksi säätiöllä on ympärivuotisesti erilaisia konsertteja ja muita tapahtumia omana tuotantona sekä laajan kumppaniverkoston kanssa. Toimitusjohtaja pääsee työnsä puitteissa vaikuttamaan uuden musiikkitalo Fuugan ohjelmistoon osana Fuugan kumppaneiden verkostoa vuodesta 2026 sekä viemään Turun musiikkijuhlasäätiön kohti Turun kaupungin 800-vuotisjuhlallisuuksia vuonna 2029.