Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa

Jaa

Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Vincent van Goghin teos: "Tupakoiva luuranko" (1886), vasemmalla. Marianne Stokesin teos: "Melisande" (1895–1898), oikealla.
Vincent van Gogh: Tupakoiva luuranko (1886). Van Gogh Museum, Amsterdam. | Marianne Stokes: Melisande (1895–1898). Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne. Kuva: © Rheinisches Bildarchiv Köln. Lataathan kuvat erikseen käyttöön mediapankista press.ateneum.fi.

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa. Kansainvälinen näyttelykokonaisuus käsittelee 1800- ja 1900-lukujen modernia taidetta, jonka tekijät ammensivat vaikutteita eurooppalaisesta keskiajan ja pohjoisen renessanssin taiteesta. Modernia taidetta on aikaisemmin harvoin tarkasteltu siitä näkökulmasta, kuinka se katsoo menneeseen, eikä ilmiön laajuus ole aikaisemmin ollut tiedossa. Merkittävän kansainvälisen yhteistyöhankkeen on käynnistänyt Ateneum vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana. 

Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Ihmisen psyyken pimeä puoli, outous ja pelottavien asioiden kuvaaminen kiinnosti taiteilijoita. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa taiteilijat pyrkivät myös kuvaamaan tapaa, jolla ihminen kuuluu ympäristöönsä tai osaksi luontoa. Yhteisöllisyyden ja trauman kuvaaminen tuli osaksi modernin taiteen aiheita. 

Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Arnold Böcklin, Lucas Cranach vanhempi, Akseli Gallen-Kallela, Vincent van Gogh, Theodor Kittelsen, Käthe Kollwitz, Edvard Munch, Hugo Simberg, Helene Schjerfbeck, Marianne Stokes ja Gustave Van de Woestyne.  

Kansainvälisen hankkeen valmistelu aloitettiin ennen pandemiaa ja Ukrainan sotaa. Yleisinhimillisten, ihmisiä yhdistävien teemojen kautta Gothic Modern -näyttely on juuri nyt entistäkin ajankohtaisempi. Näyttelyn teokset käsittelevät elämän suuria kysymyksiä jopa brutaalilla tavalla ja mustalla huumorilla. Samalla näyttely kytkeytyy vahvasti moneen ajassamme pinnalla olevaan populaarikulttuurin ilmiöön.     

Tunnettuja taiteilijoita, kuten Edvard Munch ja Käthe Kollwitz, uuden ilmiön yhteydessä 

Näyttely esittelee tunnettuja taiteilijoita ja teoksia uuden ilmiön yhteydessä. Esimerkiksi Hugo Simbergin Kuoleman puutarha (1896) yhdistetään näyttelyssä ilmiöön ja näkökulmaan, jonka uusi taidehistorian tutkimus on tuonut esiin. Helene Schjerfbeck uudisti omaa tuotantoaan keskiajan taiteen kautta. Keskeisiä teoksia nähdään myös Edvard Munchilta, joukossa yksi taiteilijan tunnetuimmista, Aurinko. Samalla näyttely nostaa esiin unohdettuja nimiä, kuten Fritz Boehle ja Marianne Stokes. 

Keskeisiä teoksia Gothic Modern -näyttelyssä ovat saksalaistaiteilija Käthe Kollwitzin (1867–1945) emotionaaliset ja yhteiskunnalliset grafiikan vedokset, jotka käsittelevät muun muassa sodan traumaa, lapsen menetystä ja surua. Kollwitz on tällä hetkellä maailmalla taiteen iso nimi, ja taiteilijan yksityisnäyttely on esillä New Yorkin Modernin taiteen museossa 30. heinäkuuta 2024 asti. Kollwitzin muotokieleltään ajaton taide puhuttelee teemoiltaan omassa ajassamme, jossa tarve surun ja trauman käsittelylle myös taiteen kautta on läsnä.  

Katse menneeseen uudisti modernin ajan taidetta  

Keskiajan ja renessanssin taide ja taiteilijat, kuten Hans Holbein nuorempi, Lucas Cranach vanhempi ja Matthias Grünewald, tulivat ajankohtaiseksi 1900-luvun alussa ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa. Taiteilijat löysivät tarttumapintaa ja kiinnostuivat saksankielisten maiden taiteesta ja arkkitehtuurista sekä niiden muotokielestä. Berliinistä tuli ajan taiteen keskus, ja keskiaikaisista kaupungeista, kuten Bryggestä ja Lyypekistä taiteilijoille kiinnostavia kohteita. Saksankielisissä maissa kiinnostuttiin pohjoismaisesta taiteesta, ja löydettiin yhteisiä kiinnostuksen kohteita. 

Katse menneeseen uudisti taidetta. Vaikutteita otettiin vapaasti ja eri tavoin. Öljykankaalta taiteilijat siirtyivät tekemään myös lasitaidetta, huonekaluja ja ryijyjä. Maalausten ja grafiikan teosten lisäksi myös Gothic Modern -näyttelyssä nähdään esineitä, veistoksia ja huonekaluja, esimerkiksi harvoin nähty Akseli ja Mary Gallen-Kallelan yhdessä veistämä nuottikaappi 1890-luvun lopulta. Taiteilijat kiinnostuivat myös kirkkojen kunnostamisesta ja ajan taidetta leimasi epäkaupallisuus ja sisäänpäin kääntyminen taiteen tekemisessä. 

Ateneum kansainvälisen hankkeen aloitteen tekijä ja ensimmäinen esityspaikka 

Näyttely pohjautuu pitkään tutkimusprojektiin, joka on tarkastellut ensimmäistä kertaa sitä, miten modernin ajan taiteilijat kiinnostuivat keskiajan taiteesta. Tutkimusta on johtanut vierailevana kuraattorina toimiva professori Juliet Simpson (Coventry University) yhdessä Anna-Maria von Bonsdorffin kanssa. Kansainvälisen näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Oslon Nasjonalmuseet ja Wienin Albertina Museum, joissa näyttely nähdään Ateneumin jälkeen. Näyttelyn kuraattoreita ovat Ateneumin museonjohtaja Anna-Maria von Bonsdorff, Nasjonalmuseetin Vibeke Waallann Hansen ja Cynthia Osiecki sekä Alte Nationalgalerien johtaja Ralph Gleis. 

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy kattava näyttelyluettelo 

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kattava näyttelyluettelo englanniksi ja norjaksi ja sen levittävät Hirmer Publishers, The University of Chicago Press (Yhdysvallat ja Kanada) sekä Thames & Hudson (muu maailma). Lisäksi julkaistaan suppeampi suomenkielinen näyttelyluettelo. Artikkelien kirjoittajia ovat Anna-Maria von Bonsdorff, Ralph Gleis, Vibeke Waallann Hansen, Kjartan Hauglid, Timo Huusko, Stephan Kuhn, Marja Lahelma, Jeanne Nuechterlein, Riitta Ojanperä, Cynthia Osiecki sekä Juliet Simpson. Englannin- ja norjankielisen julkaisun päätoimittajia ovat Anna-Maria von Bonsdorff ja Juliet Simpson. Englanninkielisen julkaisun on toimittanut Katja Ikäläinen. Suomenkielisen julkaisun on toimittanut Hanne Selkokari.  

Ennakkolipun voi ostaa verkkosivuilta

Suosittelemme lipun ostoa ennakkoon, jos asiakas haluaa varmistaa pääsyn Ateneumiin juuri tiettynä ajankohtana. Lipun voi varata myös Museokortilla ja eri vuosikorteilla eikä siihen tule lisämaksuja. Lippuja myydään myös ovella. 

 

Lue lisää lipun ostamisesta  

Intro johdattaa näyttelyn teemoihin 


Näyttelyintro johdattaa näyttelyn teemoihin ja keskeisiin teoksiin asiantuntevan oppaan ja runsaan kuvaesityksen avulla. Paikat ryhmille ovat myynnissä 6.6. ja yksittäispaikat 4.9. alkaen. 

Lue lisää näyttelyintroista  

Ateneumin taidemuseo

Aukioloajat: Ti–pe klo 10–20 | La, su klo 10–17 | Ma suljettu

Sisäänpääsymaksut: Normaali pääsylippu lippukassalta 22 € | Normaali pääsylippu verkosta 20 € | Alennettu pääsylippu 12 € | 18–24-vuotiaat 12 € | Alle 18-vuotiaat maksutta| Vapaa pääsy Museokortilla

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Edvard Munch: Silmästä silmään (1899–1900). Munchmuseet, Oslo. Kuva: Munchmuseet / Ove Kvavik.
Edvard Munch: Silmästä silmään (1899–1900). Munchmuseet, Oslo. Kuva: Munchmuseet / Ove Kvavik.
Lataa
Theodor Kittelsen: Syysilta (1894–1896). Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo. Kuva: Nasjonalmuseet/Andreas Harvik.
Theodor Kittelsen: Syysilta (1894–1896). Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo. Kuva: Nasjonalmuseet/Andreas Harvik.
Lataa
Marianne Stokes: Melisande (1895–1898). Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne. Kuva: © Rheinisches Bildarchiv Köln.
Marianne Stokes: Melisande (1895–1898). Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne. Kuva: © Rheinisches Bildarchiv Köln.
Lataa
Käthe Kollwitz: Nälkä (1923). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Käthe Kollwitz: Nälkä (1923). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Lataa
Vincent van Gogh: Tupakoiva luuranko (1886). Van Gogh Museum, Amsterdam.
Vincent van Gogh: Tupakoiva luuranko (1886). Van Gogh Museum, Amsterdam.
Lataa
Edvard Munch: Kuolinvuoteen ääressä (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Sihtola. Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve.
Edvard Munch: Kuolinvuoteen ääressä (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Sihtola. Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve.
Lataa
Hugo Simberg: Kuoleman puutarha (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Hugo Simberg: Kuoleman puutarha (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Lataa

Linkit

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. 

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Välkommen till presskonferensen för Eero Järnefelt-utställningen på onsdag den 3 april 2024 kl. 10.15.20.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 3.4.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. På Konstmuseet Ateneum ses 5.4–25.8.2024 en utställning som omfattar Eero Järnefelts (1863–1937) hela karriär. Järnefelt växte upp i en kosmopolitisk kulturfamilj och var en mästerlig natur- och porträttmålare som i sin konst ständigt sökte känsla och sanning. Den nu aktuella utställningshelheten presenterar hans omfattande produktion och hans betydelse för Finlands konst och för finskheten. De mångsidiga naturskildringarna kan få betraktaren att undra om den natur konstnären skildrade på 1800- och 1900-talen ännu existerar.

Tervetuloa Eero Järnefelt -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 3.4.202420.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 3.4.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Ateneumin taidemuseossa nähdään 5.4.–25.8.2024 mestarillisen luonto- ja henkilökuvaajan, tunnetta ja totuutta etsineen Eero Järnefeltin (1863–1937) koko uraa käsittävä näyttely. Kokonaisuus esittelee kosmopoliitin kulttuuriperheen kasvatin mittavaa tuotantoa sekä taiteilijan merkitystä Suomen taiteelle sekä suomalaisuudelle. Monipuoliset luontokuvaukset saavat pohtimaan, onko taiteilijan 1800- ja 1900-luvuilla kuvaamaa luontoa enää olemassa.

Welcome to the Eero Järnefelt exhibition press conference on Wednesday, April 3, 2024, at 10:1520.3.2024 12:34:53 EET | Press release

The press conference for the exhibition will be held on Wednesday 3 April 2024 at 10:15, on site at the Ateneum and online. For more information, see below. From 5 April to 25 August 2024, the Ateneum Art Museum will present an exhibition that covers the entire career of Eero Järnefelt (1863–1937). A master depicter of nature and people, Järnefelt always sought emotion and truth. The exhibition will present the extensive oeuvre of Järnefelt, who grew up in a cultured, cosmopolitan family, and it will explore the artist’s significance for Finnish art and Finnishness. The varied nature depictions raise the question of whether the natural environments captured by the artist in the 19th and 20th centuries still exist.

Naturens stora och små teman fascinerar på Eero Järnefelts utställning26.2.2024 14:10:48 EET | Tiedote

På Konstmuseet Ateneum ses 5.4–25.8.2024 en utställning som omfattar Eero Järnefelts (1863–1937) hela karriär. Järnefelt växte upp i en kosmopolitisk kulturfamilj och var en mästerlig natur- och porträttmålare som i sin konst ständigt sökte känsla och sanning. Den nu aktuella utställningshelheten presenterar hans omfattande produktion och hans betydelse för Finlands konst och för finskheten. De mångsidiga naturskildringarna kan få betraktaren att undra om den natur konstnären skildrade på 1800- och 1900-talen ännu existerar. Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 3.4.2024 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan.

Eero Järnefeltin näyttelyssä kiehtovat luonnon suuret ja pienet teemat26.2.2024 14:10:48 EET | Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään 5.4.–25.8.2024 mestarillisen luonto- ja henkilökuvaajan, tunnetta ja totuutta etsineen Eero Järnefeltin (1863–1937) koko uraa käsittävä näyttely. Kokonaisuus esittelee kosmopoliitin kulttuuriperheen kasvatin mittavaa tuotantoa sekä taiteilijan merkitystä Suomen taiteelle sekä suomalaisuudelle. Monipuoliset luontokuvaukset saavat pohtimaan, onko taiteilijan 1800- ja 1900-luvuilla kuvaamaa luontoa enää olemassa. Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 3.4.2024 sekä Ateneumissa että verkossa – lisätiedot alempana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye