Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa

Jaa

Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Vincent van Goghin teos: "Tupakoiva luuranko" (1886), vasemmalla. Marianne Stokesin teos: "Melisande" (1895–1898), oikealla.
Vincent van Gogh: Tupakoiva luuranko (1886). Van Gogh Museum, Amsterdam. | Marianne Stokes: Melisande (1895–1898). Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne. Kuva: © Rheinisches Bildarchiv Köln. Lataathan kuvat erikseen käyttöön mediapankista press.ateneum.fi.

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa. Kansainvälinen näyttelykokonaisuus käsittelee 1800- ja 1900-lukujen modernia taidetta, jonka tekijät ammensivat vaikutteita eurooppalaisesta keskiajan ja pohjoisen renessanssin taiteesta. Modernia taidetta on aikaisemmin harvoin tarkasteltu siitä näkökulmasta, kuinka se katsoo menneeseen, eikä ilmiön laajuus ole aikaisemmin ollut tiedossa. Merkittävän kansainvälisen yhteistyöhankkeen on käynnistänyt Ateneum vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana. 

Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Ihmisen psyyken pimeä puoli, outous ja pelottavien asioiden kuvaaminen kiinnosti taiteilijoita. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa taiteilijat pyrkivät myös kuvaamaan tapaa, jolla ihminen kuuluu ympäristöönsä tai osaksi luontoa. Yhteisöllisyyden ja trauman kuvaaminen tuli osaksi modernin taiteen aiheita. 

Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Arnold Böcklin, Lucas Cranach vanhempi, Akseli Gallen-Kallela, Vincent van Gogh, Theodor Kittelsen, Käthe Kollwitz, Edvard Munch, Hugo Simberg, Helene Schjerfbeck, Marianne Stokes ja Gustave Van de Woestyne.  

Kansainvälisen hankkeen valmistelu aloitettiin ennen pandemiaa ja Ukrainan sotaa. Yleisinhimillisten, ihmisiä yhdistävien teemojen kautta Gothic Modern -näyttely on juuri nyt entistäkin ajankohtaisempi. Näyttelyn teokset käsittelevät elämän suuria kysymyksiä jopa brutaalilla tavalla ja mustalla huumorilla. Samalla näyttely kytkeytyy vahvasti moneen ajassamme pinnalla olevaan populaarikulttuurin ilmiöön.     

Tunnettuja taiteilijoita, kuten Edvard Munch ja Käthe Kollwitz, uuden ilmiön yhteydessä 

Näyttely esittelee tunnettuja taiteilijoita ja teoksia uuden ilmiön yhteydessä. Esimerkiksi Hugo Simbergin Kuoleman puutarha (1896) yhdistetään näyttelyssä ilmiöön ja näkökulmaan, jonka uusi taidehistorian tutkimus on tuonut esiin. Helene Schjerfbeck uudisti omaa tuotantoaan keskiajan taiteen kautta. Keskeisiä teoksia nähdään myös Edvard Munchilta, joukossa yksi taiteilijan tunnetuimmista, Aurinko. Samalla näyttely nostaa esiin unohdettuja nimiä, kuten Fritz Boehle ja Marianne Stokes. 

Keskeisiä teoksia Gothic Modern -näyttelyssä ovat saksalaistaiteilija Käthe Kollwitzin (1867–1945) emotionaaliset ja yhteiskunnalliset grafiikan vedokset, jotka käsittelevät muun muassa sodan traumaa, lapsen menetystä ja surua. Kollwitz on tällä hetkellä maailmalla taiteen iso nimi, ja taiteilijan yksityisnäyttely on esillä New Yorkin Modernin taiteen museossa 30. heinäkuuta 2024 asti. Kollwitzin muotokieleltään ajaton taide puhuttelee teemoiltaan omassa ajassamme, jossa tarve surun ja trauman käsittelylle myös taiteen kautta on läsnä.  

Katse menneeseen uudisti modernin ajan taidetta  

Keskiajan ja renessanssin taide ja taiteilijat, kuten Hans Holbein nuorempi, Lucas Cranach vanhempi ja Matthias Grünewald, tulivat ajankohtaiseksi 1900-luvun alussa ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa. Taiteilijat löysivät tarttumapintaa ja kiinnostuivat saksankielisten maiden taiteesta ja arkkitehtuurista sekä niiden muotokielestä. Berliinistä tuli ajan taiteen keskus, ja keskiaikaisista kaupungeista, kuten Bryggestä ja Lyypekistä taiteilijoille kiinnostavia kohteita. Saksankielisissä maissa kiinnostuttiin pohjoismaisesta taiteesta, ja löydettiin yhteisiä kiinnostuksen kohteita. 

Katse menneeseen uudisti taidetta. Vaikutteita otettiin vapaasti ja eri tavoin. Öljykankaalta taiteilijat siirtyivät tekemään myös lasitaidetta, huonekaluja ja ryijyjä. Maalausten ja grafiikan teosten lisäksi myös Gothic Modern -näyttelyssä nähdään esineitä, veistoksia ja huonekaluja, esimerkiksi harvoin nähty Akseli ja Mary Gallen-Kallelan yhdessä veistämä nuottikaappi 1890-luvun lopulta. Taiteilijat kiinnostuivat myös kirkkojen kunnostamisesta ja ajan taidetta leimasi epäkaupallisuus ja sisäänpäin kääntyminen taiteen tekemisessä. 

Ateneum kansainvälisen hankkeen aloitteen tekijä ja ensimmäinen esityspaikka 

Ateneumin näyttelyn kuraattori on museonjohtaja Anna-Maria von Bonsdorff. Näyttely pohjautuu pitkään tutkimusprojektiin, joka on tarkastellut ensimmäistä kertaa sitä, miten modernin ajan taiteilijat kiinnostuivat keskiajan taiteesta. Tutkimusta on johtanut vierailevana kuraattorina toimiva professori Juliet Simpson (Coventry University) yhdessä von Bonsdorffin kanssa. Kansainvälisen näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Norjan Nasjonalmuseet ja Wienin Albertina Museum, joissa näyttely nähdään Ateneumin jälkeen. Lisäksi näyttelyn kuraattoreita ovat Nasjonalmuseetin Vibeke Waallann Hansen ja Cynthia Osiecki sekä Alte Nationalgalerien johtaja Ralph Gleis. 

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy kattava näyttelyluettelo 

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kattava näyttelyluettelo englanniksi ja norjaksi ja sen levittävät Hirmer Publishers, The University of Chicago Press (Yhdysvallat ja Kanada) sekä Thames & Hudson (muu maailma). Lisäksi julkaistaan suppeampi suomenkielinen näyttelyluettelo. Artikkelien kirjoittajia ovat Anna-Maria von Bonsdorff, Ralph Gleis, Vibeke Waallann Hansen, Kjartan Hauglid, Timo Huusko, Stephan Kuhn, Marja Lahelma, Jeanne Nuechterlein, Riitta Ojanperä, Cynthia Osiecki sekä Juliet Simpson. Englannin- ja norjankielisen julkaisun päätoimittajia ovat Anna-Maria von Bonsdorff ja Juliet Simpson. Englanninkielisen julkaisun on toimittanut Katja Ikäläinen. Suomenkielisen julkaisun on toimittanut Hanne Selkokari.  

Ennakkolipun voi ostaa verkkosivuilta

Suosittelemme lipun ostoa ennakkoon, jos asiakas haluaa varmistaa pääsyn Ateneumiin juuri tiettynä ajankohtana. Lipun voi varata myös Museokortilla ja eri vuosikorteilla eikä siihen tule lisämaksuja. Lippuja myydään myös ovella. 

 

Lue lisää lipun ostamisesta  

Intro johdattaa näyttelyn teemoihin 


Näyttelyintro johdattaa näyttelyn teemoihin ja keskeisiin teoksiin asiantuntevan oppaan ja runsaan kuvaesityksen avulla. Paikat ryhmille ovat myynnissä 6.6. ja yksittäispaikat 4.9. alkaen. 

Lue lisää näyttelyintroista  

Ateneumin taidemuseo

Aukioloajat: Ti–pe klo 10–20 | La, su klo 10–17 | Ma suljettu

Sisäänpääsymaksut: Normaali pääsylippu lippukassalta 22 € | Normaali pääsylippu verkosta 20 € | Alennettu pääsylippu 12 € | 18–24-vuotiaat 12 € | Alle 18-vuotiaat maksutta| Vapaa pääsy Museokortilla

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Edvard Munch: Silmästä silmään (1899–1900). Munchmuseet, Oslo. Kuva: Munchmuseet / Ove Kvavik.
Edvard Munch: Silmästä silmään (1899–1900). Munchmuseet, Oslo. Kuva: Munchmuseet / Ove Kvavik.
Lataa
Theodor Kittelsen: Syysilta (1894–1896). Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo. Kuva: Nasjonalmuseet/Andreas Harvik.
Theodor Kittelsen: Syysilta (1894–1896). Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo. Kuva: Nasjonalmuseet/Andreas Harvik.
Lataa
Marianne Stokes: Melisande (1895–1898). Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne. Kuva: © Rheinisches Bildarchiv Köln.
Marianne Stokes: Melisande (1895–1898). Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Cologne. Kuva: © Rheinisches Bildarchiv Köln.
Lataa
Käthe Kollwitz: Nälkä (1923). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Käthe Kollwitz: Nälkä (1923). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Lataa
Vincent van Gogh: Tupakoiva luuranko (1886). Van Gogh Museum, Amsterdam.
Vincent van Gogh: Tupakoiva luuranko (1886). Van Gogh Museum, Amsterdam.
Lataa
Edvard Munch: Kuolinvuoteen ääressä (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Sihtola. Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve.
Edvard Munch: Kuolinvuoteen ääressä (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo, kokoelma Sihtola. Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve.
Lataa
Hugo Simberg: Kuoleman puutarha (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Hugo Simberg: Kuoleman puutarha (1896). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Lataa

Linkit

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. 

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

1800-talets kvinnliga konstnärer och Wien i början av 1900-talet presenterar sig på utställningarna år 202514.11.2024 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På Konstmuseet Ateneum ses år 2025 två tillfälliga utställningar. Gränsöverskridare samlar för första gången 1800-talets resande kvinnliga konstnärers arbeten 7.3–24.8.2025. Gallen-Kallela, Klimt & Wien som visas 26.9.2025–1.2.2026 berättar om hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernisterna som Gustav Klimt och Koloman Moser. Samtidigt visas samlingsutställningen En tidsfråga. Den nu pågående utställningen Gothic Modern visas fram till den 26 januari 2025.

Vuoden 2025 näyttelyissä esittäytyvät 1800-luvun naistaiteilijat ja 1900-luvun alun Wien14.11.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Ateneumin taidemuseossa nähdään vuonna 2025 kaksi vaihtuvaa näyttelyä. Rajojen rikkojat tuo ensimmäistä kertaa yhteen 1800-luvun matkustavien naistaiteilijoiden työtä 7.3.–24.8.2025. 26.9.2025–1.2.2026 nähtävä Gallen-Kallela, Klimt & Wien kertoo, miten Akseli Gallen-Kallelan taide kehittyi vuorovaikutuksessa kansainvälisten modernistien, kuten Gustav Klimtin ja Koloman Moserin kanssa. Lisäksi esillä on kokoelmanäyttely Ajan kysymys. Tällä hetkellä nähtävä Gothic Modern -näyttely on esillä 26. tammikuuta 2025 asti.

The 2025 exhibitions to feature women artists of the 1800s and the Vienna of the early 1900s14.11.2024 14:00:00 EET | Press release

In 2025, the Ateneum Art Museum will present two temporary exhibitions. From 7 March to 24 August 2025, Crossing Borders will, for the first time, bring together in one exhibition the work of travelling women artists from the 1800s. To be shown from 26 September 2025 to 1 February 2026, Gallen-Kallela, Klimt & Wien will explore how Akseli Gallen-Kallela’s art developed in interaction with international modernists, such as Gustav Klimt and Koloman Moser. Also on show will be the collection exhibition A Question of Time. The Gothic Modern exhibition, currently on display, will run until January 26, 2025.

Välkommen till presskonferensen för Gothic Modern-utställningen på onsdag den 2 oktober 2024 kl. 10.15.18.9.2024 10:00:00 EEST | Pressmeddelande

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 2.10.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. Medeltidens och renässansens konst erbjöd 1900-talets konstnärer emotionellt material och metoder för att behandla människans innersta känslor, psykets mörka sidor samt födseln, döden, lidandet och sexualiteten. Utställningen Gothic Modern – från mörker till ljus lyfter fram ett fascinerande fenomen som inte förr har granskats i konsthistorien, och belyser hur det uppträder i kända konstnärers verk. Ateneum inledde det betydande, internationella samarbetsprojektet redan år 2018, och museet blir också den första platsen där utställningen visas, 4.10.2024–26.1.2025.

Tervetuloa Gothic Modern -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 2.10.202418.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 2.10.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1800- ja 1900 -lukujen taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye