Tomi Juhola till VD för Inha Bruk

Tomi Juhola har utsetts till ny VD för Inha Bruk. Inha Bruk Ab, ansvarig för tillverkning och försäljning av Buster, Yamarin och Yamarin Cross -båtar, är en del av Yamaha Motor Group.

Som produktionsdirektör har Tomi Juhola varit ansvarig för produktion och leverans av Buster-, Yamarin- och Yamarin Cross-båtar. Juhola börjar som VD i början av juli.

Tomi Juhola, som börjar som VD i början av juli, har arbetat för Inha Bruk sedan oktober 2013 och har de senaste åren varit produktiondirektör för företaget. Samtidigt blir Jani Hyytiäinen, som har arbetat som ekonomi- och administrationschef sedan 2022, vice VD och ekonomichef.

Christopher Sjöblom, som har varit VD sedan 2021, övergår till att bli VD/Country Manager för Yamaha Motor Scandinavia med ansvar för Yamaha Motor Europes verksamhet i Sverige, Danmark och Norge. Sjöblom efterträder Michael van Zomeren, som för närvarande innehar posten.

"För mig är det nu rätt tid att anta nya utmaningar inom Yamaha Motors organisation. Jag har njutit av min tid på Inha Bruk och företagets tillväxt och utveckling. Jag har fullt förtroende för Inha Bruks framgång under den mycket kompetenta ledningen av Tomi Juhola," säger Christopher Sjöblom.

Innan han blev VD för Inha Bruk ledde Sjöblom i fem år Yamaha Motor Scandinavian Marine-avdelning. Dessförinnan arbetade han som försäljningschef för Inha Bruk.

"Arbetet med Christopher Sjöblom har varit en mycket givande tid för oss alla. Vi har tagit betydande steg framåt och tillsammans utstakat en tydlig riktning för företagets framtid. Jag ser fram emot att fortsätta på denna väg. Jag ser positivt på Inha Bruks och Yamaha Motors framtid, även om branschförhållandena för närvarande är utmanande," säger Tomi Juhola.

M.Sc. (Tech) Tomi Juhola har omfattande erfarenhet från flera olika branscher, bland annat av ekonomiska och finansiella tjänster, konsulttjänster, tillverkningsindustri och mjukvaruutveckling. Han har arbetat inom båtindustrin sedan 2013 och har haft olika roller inom informationsteknologi, systemutveckling, reservdelar och tillbehör samt eftermarknadstjänster. Som produktionsdirektör har han sedan januari 2021 varit ansvarig för produktion och leverans av Buster-, Yamarin- och Yamarin Cross -båtar.

Tomi Juhola
Som produktionsdirektör har Tomi Juhola varit ansvarig för produktion och leverans av Buster-, Yamarin- och Yamarin Cross -båtar. Juhola börjar som VD i början av juli.
Ladda ned bild
Christopher Sjöblom övergår till att bli VD/Country Manager för Yamaha Motor Scandinavia med ansvar för Yamaha Motor Europes verksamhet i Sverige, Danmark och Norge.
Ladda ned bild

Inha Works, the producer of Buster, Yamarin & Cross boats, is the largest aluminum boats manufacturer in Europe and market leader in the Nordic recreational boats market.

Besides its' own brands and production, Inha Works provides aluminium work solutions for various industries.

Andra språk

Följ Inha Works Ltd