Suomalainen juomaosaaminen palkittiin: Lingoncello maailman paras puolukkalikööri

Vuosi sitten esitelty suomalainen Lingoncello-käsityölikööri voitti alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä alkoholialan kilpailussa liköörisarjan kultamitalin huippupisteillä 95/100. Lingoncello kuuluu kansainvälisessä kasvussa olevaan cello-juomien kategoriaan, jonka tunnetuin edustaja on italialainen limoncello. Suomessa keksitty ja kotimaisista puolukoista valmistettu likööri haastaa markkinaa pohjoisen tyylikkyydellä, laadulla ja ainutlaatuisella maulla.

Suomalainen Lingoncello-käsityölikööri voitti alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä alkoholialan kilpailussa, Lontoon IWSC:ssä kultamitalin huippupisteillä 95/100.

Villistä suomalaisesta luonnosta makunsa saavassa Lingoncellossa yhdistyvät makeus, pehmeys ja kirpeys. Maailmanlaajuisesti rekisteröidyn tuotteen brändiin ja pakkauksen ulkoasuun on kiinnitetty erityistä huomiota. Lingoncello voidaan nauttia digestiivinä tai jälkiruuan kanssa sellaisenaan, mutta sitä voi käyttää myös pohjana monenlaisiin juomasekoituksiin.

”Lingoncello on ollut markkinoilla vuoden, mutta matka saunaillan päätteeksi kehitetystä ja lauteiden alla kypsyneestä prototyypistä valmiiksi, kansainvälisille markkinoille sopivaksi voitokkaaksi tuotteeksi on ollut pidempi. Alusta asti oli selvää, että haluamme hurmata kansainväliset digestiivi- ja cocktailmarkkinat kirpeällä suomalaisella puolukalla. Mahtava IWSC-menestys Lontoossa osoittaa, että olemme oikealla polulla”, kertoo Mothers Milk Beveragen perustajaosakas Joonas Mäkilä.

Vuonna 1959 perustettu International Wine and Spirits Competion on yksi maailman suurimmista ja arvostetuimmista juoma-alan kilpailuista. Sokkomaistatuksena järjestettävään kilpailuun osallistuu tuotteita noin 90:stä maasta joita arvioi yli 400 tuomaria. IWSC-kilpailun tuomariston kuvaus Lingoncellosta:

Herkullinen likööri, jonka tuoksussa on punaisia hedelmiä. Tuoksu johtaa kevyeen ja eleganttiin suutuntumaan. Hapokas ja raikas maku, jossa on houkutteleva fokus ja pirteä laatu. Jälkimaussa on ripaus pähkinäisyyttä.

Mättäältä lasiin ja maailmalle

Ohjaaja Juuso Syrjän, Joonas Mäkilän, Mika Wistin ja Roy Heroldin vuonna 2012 perustama juomayhtiö Mother’s Milk Beverages sai Lingoncellon luomisessa yhteistyökumppanikseen Suomen toiseksi vanhimman edelleen toimivan perheyrityksen Lignell & Piispasen. L&P on toinen Lingoncello-brändin omistajista ja vastaa liköörin valmistuksesta, pullotuksesta ja jakelusta. Kuopiolaisyhtiön ensimmäinen kansainvälinen menestys tuli vuonna 1900 Pariisin maailmannäyttelyssä, jossa Mesimarja-likööri voitti kultamitalin.

Lingoncello-innovaation lisäksi Mother’s Milk Beverages on luonut myös Puolustuslaitos-juomaperheen, johon kuuluu Puolustuslaitos Leikattua, Puolustuslaitos Viinaa sekä Puolustuslaitos Punaviiniä ja Valkoviiniä. Myös Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin kuuluva näyttelijä Peter Franzén on Lingoncellon innovoineen Mother’s Milk Beveragesin osakas.

0,5 litran pullo 19,85 euroa.
Alkoholipitoisuus 25 %

joonas@bohemiangrowth.com, +420 604 212 857

Haastattelu-, tuotenäyte- ja kuvapyynnöt
Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, samuel.sorainen@wolfcom.fi, +358 400 579 653

Mothers Milk Beverages Oy:n osakkaat Joonas Mäkilä, Mika Wist, Peter Franzén ja Juuso Syrjä. Vuonna 2012 perustettu juomayhtiö on Lingoncellon lisäksi luonut myös Puolustuslaitos-juomaperheen, johon kuuluu Puolustuslaitos Leikattua, Puolustuslaitos Viinaa sekä Puolustuslaitos Punaviiniä ja Valkoviiniä. Kuva: Juuso Syrjä, Mothers Milk Beverages
Näyttelijä Peter Franzén kotimaisen juomayhtiön uudeksi osakkaaksi ja kasvattamaan Lingoncellon menestystä. Kuva Juuso Syrjä, Mother's Milk Beverages
Villistä suomalaisesta luonnosta makunsa saavassa Lingoncellossa yhdistyvät makeus, pehmeys ja kirpeys. Lingoncello voidaan nauttia digestiivinä tai jälkiruuan kanssa sellaisenaan, mutta sitä voi käyttää myös pohjana monenlaisiin juomasekoituksiin. Oivalluksen omaava ja korkeaa laatua edustava suomalainen juomainnovaatio on paitsi maukas, myös tyylikäs kokonaisuus. Kuva: Juuso Syrjä, Mother's Milk Beverages
Suomalainen Lingoncello teki Ranskan maaseudulla asuvaan Peter Franzéniin vaikutuksen ja sai näyttelijän mukaan alkoholialalle.  Kuva: Juuso Syrjä, Mothers Milk Beverages
Suomalainen Lingoncello teki Ranskan maaseudulla asuvaan Peter Franzéniin vaikutuksen ja sai näyttelijän mukaan alkoholialalle. Kuva: Juuso Syrjä, Mothers Milk Beverages
Lingoncello Negroni: Lingoncelloa 4 cl, Punainen vermouth 4 cl, Gin 4 cl, Appelsiinin viipale tai –kuori, jäitä.
Lingoncello Spritz:  Lingoncelloa 5 cl , Proseccoa 10 cl , Soodaa 3 cl, puolukoita ja/tai sitruunan viipale, jäitä
Lingoncello Spritz: Lingoncelloa 5 cl , Proseccoa 10 cl , Soodaa 3 cl, puolukoita ja/tai sitruunan viipale, jäitä
Lingoncello Tonic: Lingoncelloa 4 cl, Tonic-vettä, puolukoita ja/tai sitruunan viipale, jäitä
Lingconcello jäillä
Ling Royal: Lingoncelloa 2 cl, kuohuviiniä 12 cl
Lingoncello Spritz
Ling Royal
Lingoncello & tonic
Lingoncello Negroni, eli Lingroni
Lingoncello IWSC gold Spritz
Lingoncello IWSC gold bar counter
Lingoncello bottle IWSC gold
Lingoncello

Tehtaankatu 40 B 21, 00150 Helsinki

Kesäinen Viro on täynnä tekemistä ja tapahtumia24.6.2024 12:37:09 EEST | Tiedote

Suomalaisten suosituin matkakohde Viro tarjoaa kesätekemistä ja -tapahtumaa kirjaimellisesti jokaiseen makuun. Pääkaupungissa piipahtaville risteilymatkailijoille on tarjolla monta mielenkiintoista, ajankohtaista näyttelyä kävelymatkan päässä satamasta. Euroopan kulttuuripääkaupunki 2024 Tartto on varma valinta, jos haluaa nauttia monipuolisesta kulttuuritarjonnasta ja viehättävän boheemista ilmapiiristä. Maakuntien ruokafestivaaleilta puolestaan löytyy herkuttelijoille kilometrikaupalla herkullista maistettavaa ja koettavaa.

Hansa Café Bar & Brasseriessa tiivistyy ranskalaisvaikutteiden historia14.6.2024 09:04:41 EEST | Tiedote

Helsingin keskeisimmän ytimen historiallisesti arvokas rakennuskokonaisuus on palautunut alkuperäisen kaltaiseen loistoonsa, kun NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotelli avasi toukokuussa ovensa. Oleellinen osa kokonaisuutta on laatuhotellin monipuolinen, aina auki oleva keittiö, joka palvelee hotelliasiakkaiden lisäksi myös kokoustajia ja tapahtumavieraita sekä tarjoaa kaupunkilaisille ja ohikulkijoille viihtyisän kohtaamispaikan. 1900-luvun alun suomalaisen ruoka- ja palvelukulttuurin edelläkävijän, Seurahuoneen, manttelinperijä Hansa Café Bar & Brasserie on edelleen inspiroitunut ranskalaisista klassikoista ja ensiluokkaisista raaka-aineista.