Herttoniemen meluseinän suunnittelu jatkuu
Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee meluseinää parantamaan Herttoniemen ja Siilitien metroasemien välisen asuinalueen meluntorjuntaa. Nyt tehtävässä rakentamissuunnitelmassa määritellään hankkeen kustannusarvio sekä mahdollisuus toteuttamiselle.
![Pyörätie ja metrorata.](/data/images/public/17506758/70273801/c56e502c-a40b-4f24-8891-b05c3576d8bc-w_720.jpg)
Uuden meluseinän rakentamissuunnitelman tavoitteena on parantaa Herttoniemen ja Siilitien metroasemien välisen asuinalueen meluntorjuntaa.
”Nykyinen 80-luvulla rakennettu meluseinä on riittämätön suojaamaan viereisen asuinalueen kiinteistöjä ja oleskelupihoja melulta”, kertoo projektipäällikkö Eero Valkama Kaupunkiliikenne Oy:ltä.
Uusi meluseinä suunnitellaan pääosin nykyisen seinän paikalle. Nykyinen seinä päättyy hieman Valurinkadun alikulun jälkeen, josta aita jatkuu verkkoaitana. Uusi meluseinä tehdään Suunnittelijankadulta Siilitien metroasemalle asti. Meluseinän keskikorkeus on noin 4 metriä.
Rakentamissuunnitelma tarkentaa vuonna 2020 laadittua Herttoniemen meluseinän yleissuunnitelmaa. Nyt tehtävässä suunnitelmassa tehdään myös hankkeen kustannusarvio, jonka pohjalta tarkastellaan mahdollisuutta hankkeen toteuttamiselle. Toteutusesitys viedään päätöksentekoon suunnittelun valmistuttua vuoden 2024 loppuun mennessä.
Itäbaana otetaan suunnittelussa huomioon
Meluseinän rakentamissuunnittelussa tarkastellaan myös vaikutuksia alueelle rakennettuun Itäbaanaan.
Meluseinän rakentamistyöt estävät paikoittain baanan käytön. Rakentamissuunnittelussa pyritään kuitenkin siihen, että vaikutukset Itäbaanaa käyttäville pyöräilijöille jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.
Meluseinä suunnitellaan ympäristöön sopivaksi
Korkea meluseinä on näyttävä elementti Herttoniemen kaupunkiympäristössä. Meluseinän ulkonäkö suunnitellaan ympäristöön hyvin sopivaksi sekä ajattomaksi. Meluseinä päällystetään pääosin luonnonläheisellä puurimoituksella.
Vanhan meluseinän purkujäte hyötykäyttöön
Herttoniemen meluseinän rakentamissuunnitelma sisältää myös suunnitelman vanhan meluseinän purkamiselle. Pääkaupunkiseudulla merkittävänä infrahankkeiden tilaajana Kaupunkiliikenne Oy haluaa kirittää koko alan kehittymistä asettamalla hankkeille ilmastotavoitteita.
“Tavoitteenamme on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tämän tavoitteen mukaisesti myös Herttoniemen meluseinän purkamisesta syntyvä hiilijalanjälki pyritään pitämään mahdollisimman pienenä ja pääosa purkujätteistä pyritään ottamaan uudelleen käyttöön”, Valkama kertoo.
Suunnittelun yhteydessä hyötykäyttökartoituksen myötä vanhan meluseinän betonimateriaalin on todettu olevan jatkokäyttöön soveltuvaa, joten suunnittelun aikana tutkitaan purkamisesta syntyvän murskeen hyödyntämismahdollisuuksia muissa kaupungin kohteissa.
Uuden meluseinän rakennussuunnittelussa tehdään myös päästölaskentaa, jonka avulla tarkastellaan suunnitelmaratkaisujen ympäristövaikutuksia. Tavoitteena on pitää rakentamisen päästöt mahdollisimman vähäisinä.
Yhteyshenkilöt
Eero ValkamaKaupunkiliikenne Oy, projektipäällikkö
Puh:040 1981415eero.valkama@kaupunkiliikenne.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pyörätalli avautuu Kaisantunneliin maanantaina 1.7.28.6.2024 13:33:27 EEST | Tiedote
Kaisantunnelin alikulun yhteyteen sijoittuva Pyörätalli avautuu käyttöön maanantaina 1. heinäkuuta klo 12.00. Kaupunkiliikenne Oy:n hallinnoimassa tallissa on pysäköintipaikkoja noin 900 polkupyörälle. Tämä uusi liityntäpyöräpysäköintiin tarkoitettu paikka parantaa merkittävästi pyöräliikennettä tukevien palvelujen tarjontaa Helsingin keskustan alueella.
Rautatientorin metroasemalla käynnissä purku-, louhinta- ja betonitöitä20.6.2024 15:30:00 EEST | Tiedote
Rautatientorin metroasemalla työt pääsivät kunnolla vauhtiin kesäkuun alussa, kun asema suljettiin metroliikenteeltä. Kaupunkiliikenne Oy parantaa Rautatientorin metroaseman paloturvallisuutta. Töitä tehdään yötä päivää ja myös viikonloppuisin, jotta kolmen kuukauden metron liikennesulku riittää.
Uudella hiilijohtamisen mallilla vähennetään merkittävästi uudisrakentamisen päästöjä20.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Ensimmäistä kertaa käytössä olevalla hiilijohtamisen mallilla varmistetaan hiilipäästöjen vähentäminen rakennushankkeissa esimerkiksi materiaaleista syntyvien päästöjen tietoisella vähentämisellä. Hiilijohtamisen mallin on kehittänyt Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy yhteistyössä Swecon kanssa. Malli on ensimmäistä kertaa käytössä Koskelan varikon mittavassa uudistushankkeessa.
Matinkylän metroaseman ja bussiterminaalin väliset liukuportaat ja hissit poissa käytöstä 1.-7.7. huoltotöiden vuoksi19.6.2024 09:43:54 EEST | Tiedote
Matinkylän metroaseman kauppakeskukseen ja bussiterminaaliin vievät liukuportaat ja hissit ovat pois käytöstä viikon ajan 1.-7.7. ja toisen viikon elokuun alussa. Yhteys kauppakeskuksen suuntaan suljetaan, koska liukuportaiden kattorakenteissa tehdään huoltotöitä.
Kontulan metroasema suljetaan 24.6. perusparannuksen vuoksi18.6.2024 12:00:22 EEST | Tiedote
Metroliikenne muuttuu Mellunmäen metrohaaralla maanantaina 24.6., kun Kontulan asema sulkeutuu metroaseman laituritason perusparannustöiden vuoksi. Tavallisesti Mellunmäkeen ajavien metrojen pääteasema on 24.6. alkaen Myllypuro. HSL järjestää korvaavaa liikennettä Mellunmäestä ja Kontulasta Itäkeskukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme