Koronavuodet eivät ole lisänneet syöpäkuolleisuutta – ainakaan vielä

Suomen Syöpärekisteri julkaisi tänään Syöpä 2022 -tilastoraporttinsa, jossa se arvioi ensimmäistä kertaa koronaviruspandemian vaikutuksia syöpäkuolleisuuteen. Jo aiemmin on selvinnyt, että koronapandemian aikana jäi toteamatta tuhansia syöpiä.

Koronaviruspandemian aiheuttamaa vajetta uusien syöpien määrässä ei ole vieläkään saatu kiinni, kertoo Suomen Syöpärekisterin uusin syöpätilastoraportti.

Vuonna 2020 jäi toteamatta arviolta 1 600 syöpää, ja vuonna 2021 uusia syöpiä löytyi 900 odotettua vähemmän. Nyt Syöpärekisteri arvioi, että vuonna 2022 jäi yhä toteamatta 1 000 uutta syöpää.

- Vajeen on arveltu kielivän syöpädiagnoosien viivästymisestä. Tämän on pelätty johtavan siihen, että kasvaimet löytyvät pidemmälle edenneinä ja vaikeammin hoidettavina, mikä voi heijastua lopulta syöpäkuolleisuuden kasvuna, tutkimuspäällikkö Karri Seppä Suomen Syöpärekisteristä sanoo.

Syöpärekisterin arviot syöpätapausten toteamisvajeesta perustuvat todettujen syöpien määrän vertaamiseen aiemman ilmaantuvuuskehityksen perusteella laadittuun ennusteeseen. Arvioissa on otettu huomioon syöpärekisteröinnin tyypillisten viiveiden aiheuttamat vajeet.

Tänä vuonna Syöpärekisteri arvioi ensimmäisen kerran myös koronaviruspandemian vaikutuksia syöpäkuolleisuuteen.

- Syöpäkuolleisuudessa emme havainneet vuosina 2020–2022 huomattavia muutoksia, vaan vaan kaikkien syöpäkuolemien yhteenlaskettu määrä oli lähellä ennustetta. Yksittäisten syöpätautien osalta kuolleisuuskehityksen tarkempi arviointi vaatii vielä lisäselvitystä, ja täytyy myös huomioida, että kolmen vuoden tarkastelujakso on hyvin lyhyt, Seppä sanoo.

Suolistosyöpien määrässä suurin kasvu

Kaikkiaan vuonna 2022 todettiin 37 268 uutta syöpää ja 13 287 syöpäkuolemaa. Yleisimpiä syöpiä olivat eturauhas-, rinta- ja suolistosyövät.

- Eniten kasvua edellisvuoteen verrattuna oli uusien suolistosyöpien määrässä. Suolistosyöpiä todettiin nyt yli 4 000. Viiden prosentin kasvua selittää osaltaan suolistosyövän seulonta, jonka ansiosta syövät löydetään nyt aikaisemmassa vaiheessa.

Linkit