Kuljettajakysely paljasti linja-autonkuljettajien vessaongelmien laajuuden
AKT:n lähi- ja paikallisliikenteen linja-autonkuljettajille järjestetyssä kyselyssä puolet vastanneista kuljettajista kertoo, ettei heillä ole todellista mahdollisuutta päästä vessaan edes neljän tunnin välein. Tärkeimmät syyt ovat, ettei vessoja yksinkertaisesti ole tai että aikataulut ovat liian kireitä.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n toteuttamaan kyselyyn saatiin 895 vastausta. Määrä on hyvä, kun alalla on kaikkiaan noin 6000-7000 kuljettajaa. Kysely tehtiin yhteistyössä Autoliikenteen Työnantajaliiton kanssa.
Kuljettajilta kysyttiin, toteutuuko tosiasiallinen mahdollisuus käydä wc:ssä työehtosopimusten edellyttämän vähintään neljän tunnin välein. Tähän runsaat 51 prosenttia vastasi, ettei mahdollisuutta ole.
Syiksi siihen, miksi vessaan ei pääse kerrottiin, että vessoja ei ole (50 prosenttia ei-vastaajista) – tai vessassa käyminen ei ole aikataulujen puutteessa mahdollista (83 prosenttia ei-vastaajista). Muita syitä olivat esimerkiksi se, että vessat voivat olla niin huonossa kunnossa, ettei niitä voi käyttää. Vastaajat kertoivat myös, että ”kuukautiset ovat aina iso stressi”. Ongelmat ovat yli puolelle päivittäisiä ja kolmannekselle viikoittaisia.
”Aikataulu näyttää riittävää taukoa, mutta todellisuudessa sitä ei ole”
”Jos virtsaat päätepysäkillä metsään, puskaan, renkaaseen, tms. niin asukkaat/matkustajat tekevät kuljettajasta valituksen. Ja toiseksi virtsaaminen muualle kuin vessaan ei kuulu enää 2020-luvulle.”
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajien vessaongelmaa on kiristänyt se, että linjoja kilpailutetaan määräajoiksi. AKT ja ALT ovat yhdessä ajaneet ratkaisumallia, että tilaajat eli kaupungit ottaisivat vastuun vessojen järjestämisestä ja laskuttaisivat ylläpitokulut liikennöitsijöiltä. Kiistan jatkuessa kuljettajat ovat joutuneet epäinhimillisiin tilanteisiin.
Myönteistä kehitystä osoittaa tuore päätös Lahdesta, jossa kuljettajille rakennetaan sekä uusia kiinteitä vessoja että järjestetään päätepysäkillä bajamajoja.
AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom kertoo, että viime työehtosopimuskierroksella työehtosopimuksessa päätettiin, että perustetaan sosiaalitilatyöryhmä vaikuttamaan kaupunkeihin sekä lähi- ja paikallisliikennettä kilpailuttaviin viranomaisiin, jotta ne osallistuisivat wc-tilojen järjestämiseen. Kyselyn jälkeen seuraavana askeleena on tarkoitus tuoda ongelmakohdat liikennöitsijöille tietoon, jotta ongelmat voidaan yhdessä ratkaista.
-Arkipäivä noissa olosuhteissa on sietämätöntä. Kilpailuttajien ja kaupunkien on aika ottaa itseään niskasta kiinni. Kaikki avaimet ovat olemassa toimivaan ratkaisuun, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom sanoo.
-Käymme nyt kyselyn vastaukset läpi ja analysoimme ne yhdessä liittojen kesken. Saamme analysoinnista tietoa esimerkiksi siitä, nousevatko vastauksissa jotkut tietyt kaupungit, alueet ja linjat esille. Sen pohjalta meidän on helpompi olla yhdessä yhteydessä liikennettä ostaviin viranomaisiin, kertoo Autoliikenteen Työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen.
Yhteyshenkilöt
Niko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiMari VasarainentoimitusjohtajaAutoliikenteen Työnantajaliitto ALT ry
Puh:+358 9 4789 9370mari.vasarainen@alt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT tiedottaa: Tervehtiminen kertoo työn arvostuksesta, sanovat linja-autonkuljettajat9.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
AKT ry kyseli linja-autonkuljettajilta tervehtivätkö matkustajat ja onko tällä kuljettajalle merkitystä. Kyselyyn vastasi yli 900 kuljettajaa ja lähes kaikki kertoivat, että matkustajat kyllä yleensä tervehtivät – ja että tällä on myös merkitystä kuljettajalle.
Nimitysuutinen: Sini Silvàn AKT-lehden päätoimittajaksi25.6.2024 09:31:45 EEST | Tiedote
AKT:n hallitus on nimittänyt Sini Silvànin AKT-lehden päätoimittajaksi. Ennen nimitystä hän on toiminut AKT-lehden väliaikaisena päätoimittajan runsaan puolentoista vuoden ajan. Työhön kuuluvat myös viestintäpäällikön tehtävät.
Suomessa eurovaaleissa näkyi työntekijöiden protesti14.6.2024 13:28:09 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko näkee eurovaaleissa yhden selkeän protestin. Vaaleissa reagoitiin siihen, miten perussuomalaiset antoivat poliittisesta linjastaan työntekijöille väärän kuvan ennen eduskuntavaaleja. Tämä näkyi nyt perussuomalaisten murskaavan huonona äänisaaliina.
Työnantajien tulkintaetuoikeutta pitää rajata31.5.2024 10:34:53 EEST | Tiedote
AKT:n valtuuston kokouksessa puhunut Ismo Kokko vaatii rajoja työnantajien tulkintaetuoikeudelle. Näin työelämän tasapaino säilyy.
AKT: Eduskunta äänesti työntekijöiden oikeuksia vastaan 107-578.5.2024 18:34:46 EEST | Tiedote
Lakko-oikeutta leikkaavat lait äänestettiin eduskunnassa läpi äänin 107-57, poissa 35 edustajaa. Auto-ja Kuljetusalan Työntekijäliitossa nähdään, että tämä on murheellinen päivä työntekijöiden oikeuksille. Suomi on ollut maailmassa yksi taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien mallimaista, mutta nyt kansainvälinen maineemme saa ison tahran. Voidaanko Suomea enää jatkossa pitää yhtenä Pohjoismaista?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme