Saaristomerellä havaittu poikkeuksellisen runsaasti kuolleen rihmalevän muodostamia lauttoja
Avovedessä tai rantavedessä kelluvasta kuolleesta levämassasta on tullut Varsinais-Suomen ELY-keskukseen viime päivinä ilmoituksia ja havaintoja usealta paikalta eri puolilta Saaristomerta. Kyse on kuolleesta pohjaan kertyneestä levästä, joka on noussut pintaan. Rannalle ajautunutta levää voi kerätä ja vaikkapa kompostoida.
Levälautat koostuvat pääasiassa kuolleesta rihmalevästä, mutta joukossa voi olla esimerkiksi pohjasta irronnutta rakkohaurua (rakkolevä), kuolleita vesikasveja ja kaloja.
Havaintojen runsaus voi johtua siitä, että veden nopean lämpenemisen aiheuttaman hajoamisen ja kaasunmuodostuksen vaikutuksesta levä on noussut pintaan tai myös siitä, että levää on nyt tavanomaista enemmän. Myös heikkotuulinen sää on voinut vaikuttaa siihen, että levät jäävät kellumaan pintaan. Yleensä kuollutta rihmalevää havaitaan enemmän myöhemmin kesällä.
Rihmalevien runsastumisen taustalla meren rehevöityminen
Rihmalevät kasvavat kallio- ja kivipohjilla mutta varsinkin rehevöityneissä vesissä myös rakkohaurun ja muun vesikasvillisuuden päällä. Kun rihmalevät kuolevat, ne irtoavat ja kerääntyvät aallokon ja virtausten vaikutuksesta usein yhteen suuremmiksi keräymiksi. Rihmalevien runsastuminen ja kuolleiden rihmalevämattojen esiintyminen johtuu liiallisen ravinnekuormituksen aiheuttamasta meren rehevöitymisestä. Taustalla on siis sama syy kuin sinileväkukinnoissa, veden samenemisessa ja muissa rehevöitymisen ilmentymissä.
Kuollutta rihmalevää esiintyy sekä veden pinnalla että pohjassa. Pohjille voi paikoin olla kerääntyneenä mattomaisia kuolleen rihmalevän muodostumia. Rihmalevämatto tukahduttaa alleen rakkohaurun, punalevät ja simpukat ja voi peittää kalojen kutupohjat. Levämassan hajoaminen kuluttaa happea. Hapen loppuessa hajoamainen jatkuu mädättäjäbakteerien toimesta ja muodostuu rikkivetyä, joka haisee pahalle ja on myrkyllistä.
Pinnalla ajelehtivat kuolleet rihmalevät ajautuvat usein rantaveteen ja rannoille. Kun ne hajoavat, niistä vapautuu ravinteita, jotka aiheuttavat paikallista rehevöitymistä. Hajoaminen kuluttaa tässäkin tapauksessa happea, minkä seurauksena happi voi loppua levämassasta ja sen alapuolisesta vedestä. Kuolleen rihmalevän, rakkohaurun ja vesikasvien kerääntyminen rannoille on normaalia. Rehevöityminen on kuitenkin lisännyt rihmalevien määrää niin paljon, että sillä voi olla haitallisia vaikutuksia koko rantavyöhykkeen elämään ja monimuotoisuuteen. Ajan mittaan esimerkiksi alkujaan hiekkapohjaisen lahden ranta voi peittyä levämassalla, kasvaa umpeen ja alkuperäinen elinympäristö muuttua tai kokonaan hävitä.
Levää voi kerätä omatoimisesti ja kompostoida
Omaan rantaan ja rantaveteen kerääntynyttä levää voi helposti kerätä haavilla tai haravalla. Levämassan voi esimerkiksi kompostoida sopivaan paikkaan niin kauas rannasta, etteivät levä tai sen sisältämät ravinteet huuhtoudu ajan mittaan takaisin mereen.
Varsinais-Suomen ELY-keskus pyrkii edistämään kuolleen levämassan keräystä ja siihen liittyvät menetelmät tulevat kehittymään lähivuosina. Myös levämassan hyötykäyttöä ja kierrätystä on tarkoitus selvittää ja edistää eri hankkeissa. Lisäksi tavoitteena on kehittää koneellisia menetelmiä suurempien levämäärien keräämiseen.
Lisätietoja:
Varsinais-Suomen ELY-keskus:
Meriasiantuntija Wiljam Eklund, p. 0295 022 083
Ryhmäpäällikkö Janne Suomela, p. 0295 022 947
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Kuusamon ja Kemijärven välisen linja-autovuoron aikataulu muuttuu (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)15.1.2025 14:15:02 EET | Tiedote
Kuusamosta Kemijärvelle iltapäivällä lähtevän linja-autovuoron lähtöaikaa aikaistetaan 10 minuuttia 20.1.2025 alkaen. Muutoksen tarkoituksena on varmistaa sujuva vaihtoyhteys Kemijärveltä Helsinkiin lähtevään yöjunaan. Vuoron uusi aikataulu on seuraava: • Kuusamo Kelantie 16.10 • Ruka Kumpare 16.40 • Käylä Sale 17.00 • Suomuhotelli 17.55 • Kemijärvi rautatieasema 18.35 Juna Kemijärven rautatieasemalta Helsinkiin lähtee klo 19.00. Vuoron aikataulut ovat saatavilla Matkahuollon aikatauluhausta, reittioppaasta ja Reitit ja liput -mobiilisovelluksesta sekä Google Mapsista. Aikatauluja on saatavilla myös linja-autoista.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä SAJM Holding Oy:n Harjunpään aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutuksista, Ulvila (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.1.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän SAJM Holding Oy:n Ulvilaan Puhjun, Ruoppakylän ja Rankhuhdan väliselle alueelle suunnitteleman aurinkoenergiahankkeen ja siihen liittyvän sähkönsiirron ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
Kangasjärven tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtävillä (Pohjois-Savo, Keski-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa)13.1.2025 10:14:09 EET | Tiedote
Neoen Renewables Finland Oy:n Kangasjärven tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma) on nähtävänä lausuntojen ja mielipiteiden esittämistä varten. Ohjelmaa koskevat lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Pohjois-Savon ELY-keskukselle viimeistään 14.3.2025.
Uudet yrityksen kehittämisavustuksen haut käynnistyvät Pohjois-Suomessa 13.1.2025 (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi)9.1.2025 14:09:26 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus avaa ensimmäiset vuoden 2025 yrityksen kehittämisavustusten haut Suomen rakennerahasto-ohjelmasta Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027. Osa hauista on jatkuvia ja osa määräaikaisia, ja määrärahat vaihtelevat maakunnittain ja erityistavoitteittain. Hakijoita pyydetään olemaan yhteydessä yritysasiantuntijaan ennen hakemuksen jättämistä, jotta hakemus voidaan ohjata oikeaan hakuun.
Itä-Suomen liikenneturvallisuuskatsaus 2024 (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)9.1.2025 10:28:26 EET | Tiedote
Liikennekuolemien määrä kasvoi hieman, onnettomuuksien taustalla erityisesti ajonopeudet ja alkoholi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme