Oulun kulttuurisäätiö, Oulu2026

Venetsian taidebiennaali 2026 teos Ouluun – Suomen paviljongin näyttelyn avoin haku käynnissä

Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026 on mukana toteuttamassa vuoden 2026 Venetsian kansainvälisen taidebiennaalin Suomen paviljongin näyttelyä. Näyttely tullaan esittämään myös Oulussa osana kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaa. Frame Contemporary Art Finland pyytää nyt ehdotuksia Suomen paviljongin näyttelyksi.

Suomen Aalto-paviljonki Venetsian biennaalin Giardini-näyttelyalueella.
Suomen Aalto-paviljonki Venetsian biennaalin Giardini-näyttelyalueella. Ugo Carmeni

Frame Contemporary Art Finland hakee avoimella haulla näyttelyehdotuksia Suomen Aalto-paviljonkiin, joka sijaitsee Venetsian biennaalin Giardini-näyttelyalueella. Hakuun toivotaan monipuolisia ehdotuksia, jotka huomioivat Suomen paviljongin tilalliset erityispiirteet sekä aikataulun: näyttely on esillä Suomen paviljongissa huhtikuusta marraskuuhun 2026 ja Oulussa teoksen luonteesta riippuen erikseen sovittavana ajankohtana.

“Toivomme runsaasti näyttelyehdotuksia Oulu2026-alueen taiteilijoilta ja työryhmiltä. Näyttelyn tuomisella Venetsiasta Ouluun tarjoamme alueemme asukkaille upean lisän Oulu2026-ohjelmaan”, iloitsee kulttuuripääkaupunkivuoden toiminnasta vastaavan Oulun kulttuurisäätiön vastaava tuottaja Ulla Viskari-Perttu.

Venetsian taidebiennaali on alan suurtapahtuma

Avoimen haun tuomaristossa mukana ovat Oulun taidemuseon yleisötyön johtaja Anna-Riikka Hirvonen, Outi Pieski, taiteilija, Charles Esche, johtaja, Van Abbemuseum, Alankomaat, Asrin Haidari, Pohjoismaisen taiteen kuraattori, Moderna Museet, Ruotsi ja puheenjohtajana toimii Juha Huuskonen, johtaja (1. elokuuta 2024 –), Frame Contemporary Art Finland.

Suomen paviljongin näyttelyn tilaajana ja tuottajana toimii Frame Contemporary Art Finland. Vuonna 1895 perustettu Venetsian taidebiennaali on vanhin ja yksi arvostetuimmista kansainvälisistä nykytaiteen esitysfoorumeista. Venetsian taidebiennaalissa vierailee noin 800 000 kävijää.

”Venetsian taidebiennaali on nykytaiteen tärkein kansainvälinen kohtaamispaikka ja taidenäyttely. Oulu2026 tulee näkymään biennaalin avajaisissa ja yli puolen vuoden ajan Suomen paviljongissa. Tavoitamme ja houkuttelemme Ouluun biennaalin kävijöitä ja heidän verkostojaan”, Viskari-Perttu toteaa.

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kulttuuriohjelmaa valmistellaan Oulun kulttuurisäätiön ja satojen toimijoiden voimin. Vuoden jokaisena päivänä on tarjolla Euroopan kulttuuripääkaupunkiohjelmaa.

Hakumateriaalit ja lisätiedot on julkaistu Framen verkkosivuilla.

Frame Contemporary Art Finland
Frame Contemporary Art Finland on nykytaiteen asiantuntijaorganisaatio ja tiedotuskeskus, joka vahvistaa suomalaisen nykytaiteen asemaa sekä edistää yhteistyötä kotimaisten ja ulkomaisten nykytaiteen ammattilaisten välillä. Näyttelyn tilaaminen ja tuottaminen arkkitehti Alvar Aallon vuonna 1956 suunnittelemaan Suomen paviljonkiin on Framen suurin kansainvälinen projekti.

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026

Suomen seuraava kulttuuripääkaupunkivuosi yltää 40 kuntaan pohjoisessa Suomessa. Tavoitteena on pysyvä kulttuuri-ilmastonmuutos. Kulttuuri-ilmastonmuutos merkitsee rikkaampaa kulttuurielämää ja muutosta alueelle. Kulttuuri-ilmastonmuutos yhdistää kulttuuria, taidetta ja teknologiaa yllättävälläkin tavalla, luo kohtaamisia ja synnyttää vuorovaikutusta. Vuonna 2026 alueella on koettavissa innostavaa ja ennennäkemätöntä eurooppalaista taidetta ja kulttuuria.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Oulun kulttuurisäätiö, Oulu2026

Hybridituottaja 2026 -koulutukset kehittävät tapahtuma-alan digitaalista osaamista Pohjois-Pohjanmaalla16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Miten elämykset välitetään tapahtumaa etänä kotisohviltaan seuraaville ja mitä oppia eri kokoiset tapahtumat voivat ottaa television spektaakkelimaisista show’ista? Oulun ammattikorkeakoulun kesällä 2024 käynnistyvä Hybridituottaja 2026 -koulutus pureutuu siihen, mitä osaamista tapahtumatuottajat tarvitsevat tapahtumien ja kulttuurin viemiseksi digitaaliseen ympäristöön.