Redogörelse: Betydande potential för godstrafiken på Östbanan
Den europeiska spårvidden skulle öppna dörrarna till järnvägsmarknaden och möjliggöra direkta järnvägstransporter till exempel med tåg-färjeförbindelser till Kontinentaleuropa.
Enligt en gemensam utredning av Destia Oy och Afry Finland Oy skulle mängden godstrafik på Östbanan kunna vara betydande. Dessutom skulle genomförandet av Östbanan som en blandtrafikbana erbjuda en alternativ transportkorridor i störningssituationer i den nuvarande banförbindelsen och på så sätt förbättra försörjningsberedskapen. En positiv utveckling förutsätter förutom ekonomisk tillväxt och investeringar även utveckling av förbindelserna i riktning mot Baltikum samt en utvecklad järnvägsmarknad.
"Förverkligandet av godstrafikens potential på Östbanan förutsätter strategiska beslut om utvecklingen av Finlands internationella trafikkorridorer, den spårvidd som används och att järnvägsmarknaden utvecklas. Valet av spårvidd för Östbanan har stor betydelse för godstrafikens framtid på Östbanan eftersom valet påverkar transporternas inriktning, järnvägsmarknaden och driften. Betydelsen av den europeiska spårvidden framhävs ytterligare när tunneln till Tallin och de terminaler som kopplas samman med banförbindelsen och förenar olika transportformer förverkligas", konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
Den största potentialen riktas mot Baltikum och Östra Finland
EU-regleringen styr med eftertryck godstrafiken till järnvägstransporter och målet är att fördubbla antalet järnvägstransporter före 2050. Järnvägsförbindelserna till hamnarna är väsentliga för transporterna och Östbanan skulle kunna kopplas till spårförbindelsen till hamnarna i Nordsjö, Sköldvik och Lovisa.
Enligt utredningen påverkas potentialen för godstrafiken på Östbanan i betydande grad också av järnvägsförbindelsen Rail Baltica som byggs för närvarande, och som går från Estland via Lettland och Litauen till Warszawa i Polen. Rail Baltica är en del av trafikkorridoren Skandinavien–Medelhavsområdet, som även omfattar Östbanan, och den byggs på europeisk spårvidd. Utöver den baltiska riktningen riktas godstrafikens största potential enligt utredningen till Östra Finland.
"Österbanan har planerats med beredskap för att banan både ska möjliggöra trafik med höghastighetståg och godstrafik. I det mest positiva alternativet till de scenarier som presenteras i utredningen skulle godståg trafikera i sin riktning varannan timme", konstaterar planeringschef Minna Weurlander vid Östbanan Ab.
Syftet med utredningen som Östbanan Ab lät göra var att granska Östbanans roll i godstrafiksystemet samt att bedöma vilka varuflöden som kan riktas till Östbanan. Arbetet granskas i slutet av 2030-talet. Målet är att banan ska vara trafikerad då. Utredningsarbetet inleddes i november 2023.
Ett förslag har framförts där Östbanan skulle höra till det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med att beslutet träder i kraft kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet. Byggandet av banan kunde inledas i början av 2030-talet så att den i enlighet med TEN-T-förordningen är klar före 2040.
Planeringen av Östbanan fortsätter
- 2024–2026 miljökonsekvensbedömning och preliminär utredningsplan
- 2025–2027 utredningsplan
- 2028 CEF-programperioden börjar
- 2028–2031 järnvägsplan
Mer information:
Petteri Portaankorva, verkställande direktör, Östbanan Ab
tfn 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefItärata Oy
Tel:0442753028katri.parikka@itarata.fiBilder
Dokument
Östbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Europeiska kommissionen har föreslagit att Östbanan skall ingå i det transeuropeiska stomnätet TEN-T. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede27.11.2024 10:15:48 EET | Pressmeddelande
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen27.11.2024 10:15:48 EET | Tiedote
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta.
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet9.10.2024 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.
Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää9.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum