Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Maria Ohisalo: Tässä ajassa meillä ei ole varaa Petteri Orpon hallitukseen

Eduskunta käsittelee tänään vihreiden, SDP:n ja vasemmistoliiton välikysymystä hallituksen luonto- ja ilmastopolitiikasta. Kysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Maria Ohisalo kritisoi hallitusta kovin sanoin siitä, että hallitus ei ota luontokatoa eikä ilmastokriisiä vakavasti. Ohisalo korosti, että jokainen hetki, jolloin luontokato ja ilmaston kuumeneminen jatkuvat, lähestymme pisteitä, joilta ei ole enää paluuta. Ohisalo esitti puheenvuorossaan epäluottamusta hallitukselle kuultuaan ministeri Mykkäsen vastauksen välikysymykseen.

Maria Ohisalo

– Tässä ajassa meillä ei ole varaa hallituksiin, jotka kuvittelevat, että pienet liikkeet riittävät ja että ummistamalla silmät luontokadon ja ilmastokriisin voi kuvitella pois. Tässä ajassa meillä ei ole varaa Petteri Orpon hallitukseen, Ohisalo paalutti.

Ohisalo nosti voimakkaasti esiin sen, että hallitus on sitoutunut paperilla pysäyttämään luontokadon ja saavuttamaan hiilineutraaliuden, mutta hallituksen toiminta ei lainkaan tue näitä tavoitteita.

Ohisalo nosti esiin pitkän listan hallituksen ilmastolle ja luonnolle haitallisia päätöksiä. Hallitus on esimerkiksi leikannut luonnonsuojelusta historiallisen paljon, lisännyt liikenteen päästöjä, vastustanut EU:n ennallistamisasetusta ja jättänyt reagoimatta romahtaneisiin hiilinieluihin. Ohisalon mukaan hallitus aikoo jättää vanhat metsät suojelematta luomalla niin korkeat satumetsäkriteerit, että yksikään suomalainen metsä ei varmasti täyttäisi niitä eikä metsiä siten tarvitsisi suojella.

– Suomalaiset ovat erittäin huolissaan siitä, mitä luonnolle ja ilmastolle tapahtuu. Nuoret pelkäävät oman tulevaisuutensa puolesta, ilmastoisovanhemmat ja aktivistimummot lapsenlapsiensa vuoksi. Ihmiset kokevat, että poliitikot ja politiikka ovat pettäneet heidät, kun se ei pysty vastaamaan aikamme suurimpiin ja polttavimpiin kysymyksiin. Ilman elinkelpoista planeettaa ei ole mitään tulevaisuutta. Talomme on tulessa ja se ei ole OK! Ja se ei tunnu hallitusta huolestuttavan, Ohisalo ihmetteli.

– Mikään ympäristötavoite ei ole hallituksen vahtivuorolla turvassa. Kaikki voidaan vesittää ja toimimattomuudelle löytyy aina syyt. Hallitus on ollut vallassa vuoden ja antanut sinä aikana eduskunnalle nolla esitystä luontokadon torjumiseksi. Sinä aikana on käynyt selväksi, että hallituksella ei ole halua esittää sellaisia keinoja, joilla planeetan tulevaisuutta uhkaaviin kriiseihin voitaisiin puuttua, Ohisalo perusteli epäluottamustaan hallitukselle.

Lue koko puhe tästä

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.

Hopsu ja Elo ovat jättäneet lakialoitteet, joissa esittävät yhteisöjen verovähennysoikeuden laajentamista koskemaan ilmastokriisin torjumisen, ympäristön-, luonnon- ja eläinsuojelun sekä sosiaali- ja terveysalan, kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun, rauhantyön, kansainvälisen yhteistyön ja globaalikasvatuksen hyväksi toimiville kansalaisjärjestöille tehtyjä lahjoituksia.