Krista Mikkonen välikysymyskeskustelussa: Puheistaan huolimatta hallitus tekee vähemmän ilmaston ja luonnon eteen, vaikka toimia tarvittaisiin lisää

Eduskunta käsittelee tänään vihreiden, SDP:n ja vasemmistoliiton välikysymystä ilmasto- ja luontopolitiikasta. Vihreiden ryhmäpuheenvuoron pitänyt Krista Mikkonen kritisoi ankarasti hallituksen vastauksessa esitettyjä väitteitä. Mikkosen mukaan hallituksen perustelut politiikalleen eivät kestä kriittistä tarkastelua.

Krista Mikkonen

– Hallitus vetoaa siihen, että se suojelee luontoa, mutta kyse on siitä, että hallitus ei suojele riittävästi. Sen sijaan hallitus toisaalla kiihdyttää luontokatoa. Hallitus haluaa hakata enemmän metsää, ei vähemmän. Se kaataa vanhoja metsiä, ei suojele niitä. Se haluaa leikata luonnonsuojelun rahoitusta, ei lisätä sitä, Mikkonen listasi.

– Puheissaan hallitus ja ministeri Mykkänen vetoavat myös Suomen hyvään päästökehitykseen.. Tämä suotuisa kehitys ei ole hallituksen ansiota. Mitä hallitus tekee pitääkseen kehityksen suotuisana ja mitä hallitus tekee niille asioille, joissa on suurimmat ongelmat, kuten hiilinieluille? Vastaus on: ei mitään, Mikkonen sivalsi.

Mikkosen mukaan hallituksen yritykset selittää asioita parhain päin vain vahvistava sitä kuvaa, että hallitus ei todellisuudessa ole valmis tekemään riittäviä toimia luontokadon pysäyttämiseksi ja hiilineutraalisuuden saavuttamiseksi.

– Orpon hallitus on kunnostautunut katteettomien lupausten hallituksena. Te olette ohjelmassanne luvanneet, että Suomi on hiilineutraali 2035 ja luontokato pysäytetään 2030 mennessä. Ja nämä lupaukset te olette nyt pettämässä. Seuraukset kantavat tulevat sukupolvet, Mikkonen päätti puheensa.

Lue koko puhe tästä

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.

Hopsu ja Elo ovat jättäneet lakialoitteet, joissa esittävät yhteisöjen verovähennysoikeuden laajentamista koskemaan ilmastokriisin torjumisen, ympäristön-, luonnon- ja eläinsuojelun sekä sosiaali- ja terveysalan, kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun, rauhantyön, kansainvälisen yhteistyön ja globaalikasvatuksen hyväksi toimiville kansalaisjärjestöille tehtyjä lahjoituksia.