Taitaja2024-tapahtuma keräsi suuryleisön

Suomen parhaat nuoret ammattiosaajat kisasivat ammattitaidon SM-mitaleista keväisessä Kuopiossa 20.-23.5.2024. Tapahtumassa vieraili 59 000 kävijää.

Taitaja2024 Kuopio 407 talonrakentaminen.
Taitaja2024 Kuopio 407 talonrakentaminen. Kuva: Katri Bäck Savon ammattiopisto/Skills Finland

Taitaja2024-tapahtuma järjestettiin Kuopiossa 20.−23.5.2024 yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön, työelämä- ja yrityskumppaneiden sekä muiden sidosryhmien kanssa. Suomenmestaruusmitaleista kamppaili yli 400 ammatillisessa koulutuksessa opiskelevaa nuorta. Mitalit jaettiin 49 lajissa, joista viisi oli erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Tapahtumassa vierailijoita kävi 59 000 ja etänä lähetyksiä on seurannut arviolta yli 10 000 katsojaa.

Taitajien Taitajaksi valittiin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omniassa opiskeleva Max Miettunen, joka kilpaili kiinteistönhoidossa. Taitajien Taitaja on oman lajinsa kultamitalisti, joka toimii ammatillisen koulutuksen edustajana vuoden ajan. Hän saa vuodeksi käyttöönsä täyssähköisen Volvo EX30 -auton.

–  On hienoa päästä edustamaan. En ole ollut vastaavissa tilanteissa aiemmin. Tykkään kaikesta uudesta ja siinä on vähän haastetta itselle. Yritän suoriutua niin hyvin kuin voin, Miettunen kertoo.

Ammatillinen koulutus oli Miettuselle peruskoulun jälkeen luontainen valinta, sillä hän nauttii käsillä tekemisestä ja tunnistaa siinä omat vahvuutensa.

– Haluan hyödyntää kädentaitoja, sillä niissä olen todella hyvä. Ammatillinen koulutus puolestaan avaa ovia ja koulutuksen suorittaminen on todiste osaamisesta, Miettunen jatkaa.

Taitaja2024-tapahtuma lukuina

• 3 kisapäivää
  • 404 finaalikilpailijaa, jotka on karsittu yli 1900 semifinalistin joukosta
  • 52 lajia, joista 5 erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettua TaitajaPLUS-lajia
  • Taitaja9-kilpailun finaaliin 36 kolmen hengen joukkuetta karsittiin paikallis- ja aluekilpailuissa, joihin osallistui lähes 10 000 yläkoululaista
  • noin 1150 opiskelijaa mukana tapahtuman järjestelyissä
  • noin 300 yhteistyökumppania
  • 10 000  yläkoululaista vierailemassa Pitääkö paikkansa?
  • Lähes 40  kansainvälistä vieraskilpailijaa ja Suomen ammattitaitomaajoukkueen 22 kilpailijaa
  • Vieraita lähes 20 maasta
  • Vierailijoita tapahtumassa 59 000
  • Verkkolähetyksissä katsojia yli 10 000.

Tapahtuman päävastuullinen järjestäjä oli Savon ammattiopisto. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry.

Taitaja2024-tapahtuma järjestettiin Kuopiossa 20.–23.5.2024. Tapahtuma keräsi yhteen maan huippuosaajat kisaamaan Suomen mestaruuksista Kuopio-hallissa ja Sakkyn Savilahden kampuksella.

Ammattitaidon SM-kilpailun finaalissa kilpaili yli 400 opiskelijaa eri ammattialoilta. Semifinaaleihin osallistui 1903 kilpailijaa. Lajeja on 49, ja niistä viisi on erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja. Taitaja2024-tapahtuman yhteydessä kilpaillaan lisäksi yläkoululaisten Taitaja9-kilpailun finaali.

Tapahtuman päävastuullinen järjestäjänä toimi Savon ammattiopisto. Tapahtuman taustaorganisaatio on Skills Finland ry, joka edistää ammatillisen koulutuksen laatua ja vetovoimaa kilpailu- ja valmennustoiminnan avulla järjestämällä yhteistyökumppaniensa kanssa vuosittain ammatillisen koulutuksen suurtapahtuman Taitajan ja lähettämällä Suomen virallisen ammattitaitomaajoukkueen kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin.