Hämeenmaalla ennätysmäärä kesätyöntekijöitä – kaikille varmistetaan riittävä perehdytys

Osuuskauppa Hämeenmaan marketeissa, hotelleissa, ravintoloissa ja pubeissa, liikenneasemilla, tavarataloissa ja erikoisliikkeissä työskentelee tänä vuonna jopa yli 1 300 kesätyöntekijää. Heistä noin puolet on Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoita.

Ryhmä nuoria istuu ulkona pöydän ääressä ja syö jäätelöä.

Täysi-ikäiset kesätyöntekijät työskentelevät Hämeenmaan Kanta- ja Päijät-Hämeen eri toimipaikoissa kaupan, liikennemyymälöiden, kahviloiden ja ravintoloiden työtehtävissä. Alle 18-vuotiaille tarkoitettu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu toimii puolestaan mainiona ponnahduslautana työelämään ja tutustuttaa nuoria osuuskaupan eri tehtäviin. Harjoitteluun voi hakea, kun täyttää samana vuonna 14 vuotta.

– Työllistämme tänä vuonna ennätykselliset 1 330 kesätyöntekijää. Määrä on Hämeenmaan historian suurin. Viime vuoden tapaan kutsuimme kaikki täysi-ikäiset hakijat kesätyöhaastatteluihin, jotka toteutimme alueemme toimipaikoissa rekrytointitapahtumien muodossa, HR-asiantuntija Tuomas Korhonen kertoo.

Täysi-ikäisiä kesätyönhakijoita oli tänä vuonna noin 2 400, ja rekrytointitapahtumissa heistä haastateltiin 977. Kahden viikon Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluun haki lähes 4 700 alle 18-vuotiasta.

Viime vuonna Hämeenmaalta haki kesätyöpaikkaa noin 1 600 täysi-ikäistä ja yli 5 000 alaikäistä.

Perehdytystä kehitetty viime vuodesta

Kesätyöntekijöiden perehdytystä on kehitetty erityisesti nuorempien harjoittelijoiden osalta.

– Tutustu ja tienaa -harjoittelijat pääsevät nyt ensimmäistä kertaa osallistumaan heille räätälöityyn massaperehdytykseen työsuhteensa ensimmäisenä päivänä, Korhonen mainitsee.

Ensimmäinen kuluvan kesän Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelijoiden perehdytys järjestettiin heti kesäkuun alussa. Siihen osallistui arviolta sata nuorta.

Jokainen uusi täysi-ikäinen kesätyöntekijä taas osallistuu työsuhteensa alussa viiden tunnin mittaiseen palkalliseen perehdytyspäivään, jossa hän saa tarvittavan perustietopohjan työskentelynsä tueksi.

Henkilöstöjohtaja Minnastina Miettinen näkee kesätyöntekijät tärkeänä osana muuta Hämeenmaa-yhteisöä.

– Haluamme tarjota hyviä, kiinnostavia ja vastuullisia työelämän ensimmäisiä kokemuksia. Todella moni on meillä ensimmäisessä työpaikassaan. Hyvä kesätyökokemus pitää sisällään mielekkäitä työtehtäviä, laadukkaan perehdytyksen, riittävästi palautetta ja kannustusta, painottaa Minnastina Miettinen.

Kesätyöntekijöiltä pyydetään palautetta

Hämeenmaa ja koko S-ryhmä ovat mukana Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa, jonka tavoitteena on tarjota nuorille laadukkaita kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. Kampanjassa mukana olevat työnantajat ovat sitoutuneet suunnittelemaan ja toteuttamaan kattavan perehdytyksen, jonka avulla kesätyöntekijät valmistetaan työtehtäviinsä.

– ”Hyvä perehdytys kaikille” on tavoitteena kunnianhimoinen, mutta myös sellainen, jonka jokainen hämeenmaalainen ansaitsee. Alkuperehdytyksissä luomme perustietopohjan, ja varsinainen työhön perehtyminen tapahtuu työtä tekemällä ja työyhteisön opastuksella, Tuomas Korhonen sanoo.

Kesätyöntekijöiltäkin toivotaan palautetta ja kehitysehdotuksia.

– Yksi tapa päästä kertomaan omia ajatuksiaan on vastata Vastuullinen kesäduuni (VKD) -kyselyyn. Vastaamalla kesätyöntekijä pääsee arvioimaan esimerkiksi työnhakuvaihettamme, työtehtäviensä mielekkyyttä, saamaansa perehdytystä, tasapuolisuuden toteutumista ja yleistä tyytyväisyyttä. Kannustamme jokaista antamaan oman äänensä parhaan mahdollisen kesätyökokemuksen saavuttamiseksi, Korhonen toteaa.

Viime vuonna osuuskauppamme sai tässä Oikotien vuosittaisessa tutkimuksessa 4,45/5 pistettä.

Lue lisää Hämeenmaan kesätöistä sekä Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelusta.

Hämeenmaa – 173 000 asiakasomistajan omistama paikallinen yritys

Osuuskauppa Hämeenmaa toimii Kanta- ja Päijät-Hämeessä, 21 kunnan alueella. Hämeenmaa on alueensa suurin yritys, joka työllistää noin 3 300 työntekijää. Osuuskaupan omistavat sen asiakasomistajat, ja Hämeenmaalla omistajia on jo yli 173 000. Edullisten ja luotettavien kauppapalvelujen lisäksi omistajuus palkitsee muun muassa kuukausittaisena Bonuksena. Tuloksensa Hämeenmaa käyttää jäsentensä palveluiden ja verkostonsa kehittämiseen.