"Luonto- ja ympäristökirjallisuuden isähahmon esseet nyt yksissä kansissa"

"Villiydestä ja vapaudesta" kokoaa Henry David Thoreaun merkittävimmät esseet, jotka käsittelevät luontoa, yksilön oikeuksia ja yhteiskunnan epäkohtia. Suomentaja Antti Immonen on lisännyt teokseen selventäviä huomautuksia ja jälkisanat.

Kattava, seikkaperäisillä selityksillä varustettu kokoelma!

Villiydestä ja vapaudesta on kooste yhdysvaltalaisen kirjailijan ja ajattelijan Henry David Thoreaun (1817–62) esseitä, joissa hän käsittelee luontoa, yksilöä ja yhteiskuntaa. Hän tarkastelee niissä monenlaisia luonnonilmiöitä, suree erämaiden häikäilemätöntä hyväksikäyttöä, sättii aikalaisiaan orjuuden sallimisesta ja peräänkuuluttaa yksilön vapautta.

Thoreau tunnetaan ennen muuta luontokirjailijana, jonka pääteos Walden (1854) on koko luontokirjallisuuden lajityypin kenties maineikkain kirja. Ja luonto – tai vielä tarkemmin villiys, sivistyksen vastapari – on läsnä vahvasti myös tässä kokoelmassa.

Luonnon ohella toinen pääteema Thoreaulla oli vapaus, mikä liittyi sekä hänen aikansa kysymykseen orjuudesta että vertauskuvallisemmin kysymykseen ihmisen alistumisesta toisten määräysvaltaan. Thoreaulla on ollut yhteiskunnallisten tekstiensä välityksellä valtava vaikutus 1900-luvun rauhanliikkeeseen ja ympäristöliikkeeseen.

Teokseen on koottu Thoreaun kaikki merkittävimmät lyhyet kirjoitukset hänen elämänsä varrelta.

”Lyhyesti sanottuna kaikki hyvät asiat ovat villejä ja vapaita.”

Teoksen suomentaja Antti Immonen on filosofi, joka on kääntänyt aiemmin kymmeniä kirjoja eri aloilta, muun muassa useita Thoreaun teoksia.

"Leonhard Eulerin elämäkerta suomeksi: Matemaattisen neron perintö jatkuu"25.6.2024 08:40:00 EEST | Tiedote

Eksaktin luonnontieteen edelläkävijä 1700-luvulla oli sokea matemaatikko. Sveitsiläisen Leonhard Eulerin vaikutus luonnontieteissä tuntuu yhä. Yli 800 julkaisullaan Euler loi perustan tämän päivän matematiikalle ja fysiikalle. Hän vaikutti aikansa mammuttiakatemioissa Pietarissa ja Berliinissä itsevaltaisten monarkkien palveluksessa. Hän oli maltillisen valistuksen näkyvin ja kunnioitetuin hahmo, jonka saavutuksia ja löytöjä tutkitaan yhä. Emil A. Fellmannin pienoiselämäkerrassa kerrotaan Eulerin tarina monipuolisesti ilman ainoata matemaattista kaavaa.

"Ekonomi Lassi Mäkisen uusi teos tarjoaa vallankumouksellisen lähestymistavan kassavirtalaskentaan"24.6.2024 08:12:00 EEST | Tiedote

Ekonomi Lassi Mäkinen esittelee uudessa kirjassaan "Tärkeintä ei ole voitto, vaan reilu kassavirta" (Basam Books 2024) kassavirtamenetelmän, jollaisen käyttö maailmassa on vielä harvinaista, mutta sen voidaan arvioida yleistyvän tulevaisuudessa. Tämä on hänen kolmas kirjansa kassavirtalaskennasta. Mäkisellä on yli 50 vuoden kokemus kirjanpitojen laadinnasta ja taloussuunnittelusta. Yli 40 vuotta hän on toiminut yrittäjänä. Viimeiset 20 vuotta hän on systemaattisesti kehittänyt kassavirtalaskentaa ja käyttänyt menetelmää omissa yrityksissään.