Villa Gyllenberg

Ennätysyleisö Villa Gyllenbergin Schjerfbeck & muoti -näyttelyssä – uusia Schjerfbeck -hankintoja esille 26.6. aukeavaan kesänäyttelyyn

Jaa

Villa Gyllenbergin taidemuseon 9.6.2024 päättyneen Schjerfbeck & muoti – taidetta ja pukuhistoriaa 1880–1950 -näyttelyn näki yli 41 000 kävijää. Hurja yleisömäärä löi kirkkaasti museon aiemmat vuosittaiset ja näyttelykohtaiset ennätykset. Museossa avautuu seuraavaksi Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg -näyttely, johon tulee esille myös Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toukokuussa 2024 hankkimat kolme uutta teosta.

Helene Schjerfbeck, Naisen muotokuva, punaista ja mustaa, n. 1930, öljy kankaalle,  Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Maalaus on yksi säätiön toukokuussa 2024 hankkimista teoksista. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Helene Schjerfbeck, Naisen muotokuva, punaista ja mustaa, n. 1930, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Maalaus on yksi säätiön toukokuussa 2024 hankkimista teoksista. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.

Muodin ja taiteen yhdistelmä kiinnosti yleisöä

Schjerfbeck & muoti -näyttely oli ensimmäisiä taidetta ja pukuhistoriaa yhdistäviä näyttelyitä Suomessa ja aihe houkutteli suuren määrän yleisöä Villa Gyllenbergiin. Uraauurtavan näyttelyn näki ensimmäisten kolmen viikon aikana yli 11 000 kävijää, ja kiireisimpinä päivinä museossa oli jopa 1300 kävijää kuuden tunnin aikana. Museon aiempi vuosittainen kävijäennätys on vuodelta 2019, jolloin kävijöitä oli noin 28 500.

”Schjerfbeck ja muoti on erittäin herkullinen kokonaisuus, jossa yhdistyy kaksi yleisön rakastamaa aihetta eli Helene Schjerfbeckin taide sekä upeat muotiluomukset. Ulkomailla järjestetyt muotiin liittyvät näyttelyt ovat olleet huippusuosittuja, joten osasimme odottaa suurta kiinnostusta. Toteutuneet kävijämäärät ylittivät kuitenkin kaikki odotukset”, toteaa museon intendentti Lotta Nylund.

Uudet kokoelmahankinnat esille kesänäyttelyyn

Seuraavaksi museossa aukeaa omaa kokoelmaa esittelevä Ajan hengessä. Kokoelma Ane Gyllenberg -näyttely, joka on esillä 26.6.–29.9.2024. Näyttely tarkastelee Villa Gyllenbergin taidekokoelmaa ja sisustusta osana aikansa tyyli-ihanteita, ja esille tulee kokoelman rakastetuimpia teoksia, kuten Akseli Gallen-Kallelan Ad Astra (1907) sekä useita Juhani Linnovaaran ja Helene Schjerfbeckin teoksia. Schjerfbeck oli Ane Gyllenbergin lempitaiteilija, ja kokoelmaan kuuluu 41 taiteilijan työtä.

Villa Gyllenbergiä ylläpitävä Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö osti kokoelmaan kolme uutta teosta toukokuussa 2024. Kaksi teoksista, Helene Schjerfbeckin Naisen muotokuva, punaista ja mustaa (n. 1930) sekä Verner Thomén Dora Estlanderin muotokuva (1910) hankittiin helsinkiläisen Galerie Donnerin kautta. Naisen muotokuva, punaista ja mustaa kuului aikanaan Ane Gyllenbergille, mutta teos kulkeutui jo varhain toiselle hänen tyttäristään, jonka perilliset puolestaan luovuttivat teoksen eteenpäin. Nyt teos palaa kotiin Kuusisaareen. Kolmas teos, Helene Schjerfbeckin Pakeneva kreivitär (1917) ostettiin yksityiskokoelmasta, ja teos oli myös esillä Schjerfbeck & muoti -näyttelyssä.

Yhteydenotot ja haastattelupyynnöt

Intendentti Lotta Nylund, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, 040 576 1753
Yleisöpalveluvastaava Siiri Oinonen, siiri.oinonen@gyllenbergs.fi, 040 825 4763 (kuvat)

Aukiolo
Ke, la, su klo 12–17
Näyttelyvaihdon aikana 10.–25.6.2024 museo on suljettu.

Liput
12/10 €, Museokortti ja alle 18-v. 0 €

Opastusvaraukset
villa@gyllenbergs.fi

Osoite
Kuusisaarenpolku 11
00340 Helsinki

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Helene Schjerfbeck, Naisen muotokuva, punaista ja mustaa, n. 1930, öljy kankaalle,  Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Maalaus on yksi säätiön toukokuussa 2024 hankkimista teoksista. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Helene Schjerfbeck, Naisen muotokuva, punaista ja mustaa, n. 1930, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Maalaus on yksi säätiön toukokuussa 2024 hankkimista teoksista. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa
Helene Schjerfbeck, Pakeneva kreivitär, 1917, hiili, akvarelli ja guassi paperille, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Helene Schjerfbeck, Pakeneva kreivitär, 1917, hiili, akvarelli ja guassi paperille, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa
Juhani Linnovaara, Omakuva kello kädessä, 1953, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Juhani Linnovaara, Omakuva kello kädessä, 1953, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa
Villa Gyllenbergin salonki. Kuva: Katja Hagelstam.
Villa Gyllenbergin salonki. Kuva: Katja Hagelstam.
Lataa
Albert Edelfelt, Leikkiviä poikia, 1884,  öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Albert Edelfelt, Leikkiviä poikia, 1884, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa
Verner Thomé, Dora Estlanderin muotokuva, 1910, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Verner Thomé, Dora Estlanderin muotokuva, 1910, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa
Helene Schjerfbeck, Keltaisia ruusuja, 1942, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Helene Schjerfbeck, Keltaisia ruusuja, 1942, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa
Akseli Gallen-Kallela, Ad Astra, 1907, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Akseli Gallen-Kallela, Ad Astra, 1907, öljy kankaalle, Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö. Kuva: Matias Uusikylä / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö.
Lataa

Linkit

Villa Gyllenberg

Villa Gyllenberg on Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön ylläpitämä koti- ja taidemuseo Helsingin Kuusisaaressa. Ajankohtaiset tiedot aukiolosta ja lipuista sekä näyttelyistä ja tapahtumista löydät museon kotisivuilta. 

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Villa Gyllenberg

Inbjudan till pressvisning: Nya verk av Jarmo Mäkilä på Villa Gyllenberg i oktober 202423.9.2024 08:52:00 EEST | Pressinbjudan

Villa Gyllenbergs höstutställning lyfter fram den ansedde samtidskonstnären Jarmo Mäkiläs senaste produktion. Mäkiläs enigmatiska målningar, skulpturer och installationer är själslandskap som befinner sig i ett mellanrum, på gränsen mellan det inre och det yttre. En del av de verk som visas har skapats för denna utställning. Centrala teman i de kontroversiella och känsloladdade verken är tiden och åldrandet, jagets utveckling samt minnenas och det undermedvetnas betydelse. Mäkiläs verk presenteras i dialog med verk ur den gyllenbergska samlingen. Utställningen sträcker sig till trädgården kring museet, dit några av Mäkiläs bronsskulpturer kommer att placeras. Utställningen Jarmo Mäkilä – Jag är många visas under tiden 23.10.2024–2.3.2025, kurator är konstkritikern och konstnären Timo Valjakka. Päivi Kettunen är utställningsarkitekt. Pressvisning på konstmuseet Villa Gyllenberg tisdagen den 22 oktober kl. 11. Anmälningar till publik- och programansvariga Siiri Oinonen, siiri.oinonen@gyl

Kutsu mediatilaisuuteen: Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa esille Villa Gyllenbergiin lokakuussa 202423.9.2024 08:52:00 EEST | Kutsu

Taidemuseo Villa Gyllenbergin syysnäyttely nostaa esiin arvostetun nykytaiteilijan Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa. Mäkilän arvoitukselliset maalaukset, veistokset ja installaatiot ovat mielenmaisemia, jotka sijoittuvat välitiloihin, sisäisen ja ulkoisen rajamaille. Osa esille tulevista teoksista on valmistunut tätä näyttelyä varten. Ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita herättävien teosten keskeisiä teemoja ovat aika ja vanheneminen, minuuden kehitys sekä muistojen ja alitajunnan merkitys. Mäkilän teokset esitetään vuoropuhelussa Gyllenbergin kokoelmateosten kanssa. Näyttely laajenee myös museota ympäröivään puutarhaan, jonne sijoitetaan Mäkilän pronssiveistoksia. Näyttely Jarmo Mäkilä – Minä olen monta on esillä 23.10.2024.–2.3.2025. Näyttelyn kuraattori on taidekriitikko ja taiteilija Timo Valjakka. Näyttelyarkkitehti on Päivi Kettunen. Mediatilaisuus järjestetään Villa Gyllenbergin taidemuseossa tiistaina 22.10 klo 11. Ilmoittautumiset yleisöpalveluvastaava Siiri Oinoselle siiri.oin

Invitation to press conference: Villa Gyllenberg to exhibit new works by Jarmo Mäkilä in October 202423.9.2024 08:52:00 EEST | Press invitation

The Villa Gyllenberg Art Museum’s autumn exhibition presents new works by distinguished contemporary artist Jarmo Mäkilä. Mäkilä’s enigmatic paintings, sculptures and installations are mental landscapes occupying liminal spaces, on the borders between the inner and the outer. Some of the works have been prepared especially for this exhibition. The central themes of the works, which evoke conflicting and strong emotions, are time and ageing, the development of the self and the importance of memories and the subconscious. Mäkilä’s works are being presented in dialogue with art in the Gyllenberg Collection. The exhibition also spreads out into the garden surrounding the museum, where Mäkilä’s bronze sculptures will be exhibited. The exhibition Jarmo Mäkilä – I am a Multitude will run from 23 October 2024 to 2 March 2025. The curator of the exhibition is art critic and artist Timo Valjakka. The exhibition architect is Päivi Kettunen. A press conference will be held at the Villa Gyllenberg

Nya verk av Jarmo Mäkilä på Villa Gyllenberg hösten 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Pressmeddelande

Villa Gyllenbergs höstutställning lyfter fram den ansedde samtidskonstnären Jarmo Mäkiläs senaste produktion. Mäkiläs realistiska målningar är själslandskap som befinner sig i ett mellanrum, på gränsen mellan det inre och det yttre. En del av de verk som visas har skapats för denna utställning och presenteras i dialog med verk från Gyllenbergs samling. Jagets utveckling samt minnenas och det undermedvetnas betydelse är centrala teman i dessa kontroversiella och känsloladdade verk. Utställningen Jarmo Mäkilä – Jag är många visas under tiden 23.10.2024–2.3.2025, kurator är författaren och konstnären Timo Valjakka. Päivi Kettunen är utställningsarkitekt.

Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa esille Villa Gyllenbergiin syksyllä 202427.8.2024 08:52:00 EEST | Tiedote

Taidemuseo Villa Gyllenbergin syysnäyttely nostaa esiin arvostetun nykytaiteilijan Jarmo Mäkilän uutta tuotantoa. Mäkilän realistiset maalaukset ovat mielenmaisemia, jotka sijoittuvat välitiloihin, sisäisen ja ulkoisen rajamaille. Osa esille tulevista teoksista on valmistunut tätä näyttelyä varten ja esitetään vuoropuhelussa Gyllenbergin kokoelmateosten kanssa. Ristiriitaisia ja voimakkaita tunteita herättävien teosten keskeisinä teemoina on minuuden kehitys sekä muistojen ja alitajunnan merkitys. Näyttely Jarmo Mäkilä – Minä olen monta on esillä 23.10.2024.–2.3.2025. Näyttelyn kuraattori on taidekriitikko ja taiteilija Timo Valjakka. Näyttelyarkkitehti on Päivi Kettunen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye