Kansanedustajat Jenni Pitko ja Tiina Elo esittävät metsästyslain muutosta – salametsästys johtaisi kannanhoidollisen metsästyksen keskeytykseen määräajaksi

Vihreiden kansanedustajat, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Jenni Pitko ja maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tiina Elo esittävät salametsästyksen ehkäisyn ja suurpetokantojen suunnitelmallisen ylläpidon ratkaisuksi lakimuutosta, jonka mukaan salametsästys vaikuttaisi kannanhoidollisen metsästyksen mahdollisuuksiin alueilla, joilla salametsästystä on tapahtunut.

– Olemme viime vuosina nähneet, että salametsästys on Suomessa räikeä ongelma, josta vain jäävuoren huippu tulee esiin. Tarvitsemme uusia, tehokkaita työkaluja tämän rikollismuodon kitkemiseen ja ennaltaehkäisyyn, Jenni Pitko korostaa.

– Metsästäjäyhteisöllä on suuri merkitys salametsästyksen kitkemisessä. Salametsästys haittaa monella tavalla paitsi luonnonsuojelutyötä, myös laillista metsästystä. Valitettavasti metsästäjäyhteisöjen reaktiot salametsästykseen ovat hyvin kirjavia. Jotkut metsästysseurat suhtautuvat salametsästykseen todella tiukasti, toiset taas hyvin leväperäisesti. Tällä lakimuutoksella halutaan antaa sekä viranomaiselle että metsästäjäyhteisölle lisää vipuvoimaa estää salametsästystä ja kehittää metsästäjäyhteisön omaa puuttumista metsästysrikoksiin, Tiina Elo perustelee.

Lakialoitteessa metsästyslain 41 a pykälän 3 momenttia muutettaisiin siten, että kannanhoidollisten poikkeuslupien myöntäminen voidaan lopettaa korkeintaan kolmeksi vuodeksi sellaisen riistanhoitoyhdistyksen alueella, jolla todistetusti on tapahtunut suteen, karhuun tai ilvekseen kohdistettua salametsästystä. Rajoitus koskisi sitä lajia, jonka salametsästystä alueella on todettu. Muutoksella ei olisi vaikutusta vahinko- ja vaaraperusteella myönnettäviin poikkeuslupiin.

– Suurpetokantojen kannanhoidollisten metsästyslupien taustalla täytyy aina olla paras mahdollinen kanta-arvio. Salametsästys muuttaa alueen kantaa hallitsemattomasti, jolloin tarvitaan toimia, joilla kantaan kohdistuvaa metsästyspainetta saadaan tasattua, Jenni Pitko linjaa.

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.

Hopsu ja Elo ovat jättäneet lakialoitteet, joissa esittävät yhteisöjen verovähennysoikeuden laajentamista koskemaan ilmastokriisin torjumisen, ympäristön-, luonnon- ja eläinsuojelun sekä sosiaali- ja terveysalan, kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun, rauhantyön, kansainvälisen yhteistyön ja globaalikasvatuksen hyväksi toimiville kansalaisjärjestöille tehtyjä lahjoituksia.