S-Pankki selvitti: Suomalaisten halukkuus ostaa mökki on piristynyt – mökkeily ei enää itsestään selvä tapa viettää lomaa
S-Pankin Suuri mökkikysely paljastaa, että suomalaisten halukkuus ostaa mökki on noussut. Samaan aikaan vapaa-ajan viettotavat ovat murroksessa: mökille ei useinkaan mennä viettämään koko lomaa vaan mökillä saatetaan viettää lyhyitä pätkiä muiden lomailutapojen ohella.
Neljättä kertaa toteutetusta S-Pankin Suuresta mökkikyselystä selviää, että aiempaa useampi suomalainen on kiinnostunut ostamaan mökin. Kyselyn mukaan vahvana tekijänä kiinnostuksen taustalla on mökkien hintojen lasku ja parantunut henkilökohtainen taloustilanne. Kiinnostus mökin ostoon on muita ikäryhmiä vahvempaa alle nelikymppisillä.
Mökistä ollaan selvästi valmiita maksamaan vähemmän kuin aiempina vuosina. Siinä missä esimerkiksi kaksi vuotta sitten 40 000–80 000 euron mökit ja 80 001–150 000 euroa maksavat mökit olivat vaihtoehtoina yhtä suosittuja, nyt 40 000–80 000 euroa maksava mökki on kysytyin vaihtoehto.
”Vielä pari vuotta sitten ne, jotka korona-ajan mökkikuumeessa ehdottomasti halusivat mökin, olivat valmiita maksamaan siitä suuriakin summia jopa näkemättä mökkiä ennen kauppaa. Nyt kun tilanne on rauhoittunut, ihmiset ovat valmiita käyttämään enemmän aikaa itselle oikeasti sopivan mökin löytämiseen ja haluavat maksaa siitä sopivan hinnan”, kertoo S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen.
Kyselystä paljastuu, että suomalaisten vapaa-ajan vietossa tapahtunut selvä muutos. Mökkeily kilpailee muiden lomanviettotapojen kanssa eikä mökille useinkaan mennä viettämään koko lomaa. Yleisintä on viettää aikaa mökillä 1–3 päivää kerralla (57 % vastaajista), kun toiseksi yleisin kerralla vietetty aika on 4–6 päivää (23 %). Vuosittaisia mökkipäiviä kertyy lähes kolmelle viidestä mökkeilijästä alle 20 päivää ja 45 prosentille kymmenen päivää tai vähemmän. Yleisin mökkeilyseura on oma puoliso (60 %) ja toiseksi yleisin kaverit (30 %).
Mökillä olevat mukavuudet ovat tärkeimpiä yli 70-vuotiaille. Mukavuuksien kärjessä jatkavat edellisvuosien tapaan sauna (mukavuus on vähintään melko tärkeä 92 %:lle vastaajista) ja jääkaappi (91 %), kolmanneksi nousivat ranta ja sähköt (molemmat 82 %).
”Nuorille kelpaa vähän askeettisempikin mökki, sillä mökillä kerralla vietetty aika on lyhyempi kuin iäkkäämmillä. Kun mökillä vietetty aika pitenee, toivotaan myös parempaa varustelua”, analysoi S-Pankin lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen.
Vaikka kiinnostus mökin ostoa kohtaan on kasvanut, S-Pankin tilastoista selviää, että muun markkinan tapaan vapaa-ajan asuntolainoja on nostettu vähemmän kuin viime vuonna.
”Jos mökkiä kaipaa, nyt on mahdollista tehdä hyvät kaupat. Tarjonta on monipuolista ja hinnat kohdillaan, joten mahdollisuudet mieleisen mökin löytämiseen ovat hyvät”, vinkkaa lainojen kehityspäällikkö Annemari Airaksinen.
Tutkimuksen toteutti Kantar Insights S-Pankin toimeksiannosta. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 10.–15.5.2024. Tutkimukseen vastasi 1 024 yli 15-vuotiasta suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 15–79-vuotiasta väestöä.
Katso yhteenveto S-Pankin suuren Mökkikyselyn 2024 tuloksista
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S-Pankin viestintä
Puh:+358 10 767 9300viestinta@s-pankki.fiwww.s-pankki.fiLiitteet
Linkit
S-Pankki
S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Företagsförvärvet mellan S-Banken och Handelsbanken medför driftavbrott för S-Bankens kunder söndagen den 1 december 202413.11.2024 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Ett av de största företagsförvärven i Finlands bankhistoria genomförs den 1 december, när S-Banken förvärvar Handelsbankens privatkundsverksamhet samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänstverksamhet i Finland. Medan tjänsterna överförs är det avbrott på S-Bankens webbank, i S-mobil och i den elektroniska identifieringen söndagen den 1 december 2024 klockan 4.00–16.00.
S-Pankin liiketoimintakauppa Handelsbankenin kanssa aiheuttaa käyttökatkoja S-Pankin asiakkaille sunnuntaina 1.12.202413.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yksi Suomen pankkihistorian suurimmista yrityskaupoista toteutuu 1.12., kun S-Pankki ostaa liiketoimintakaupalla Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot. Palveluiden siirtyessä S-Pankin verkkopankissa, S-mobiilissa sekä sähköisessä tunnistamisessa on katko sunnuntaina 1.12.2024 kello 04.00-16.00.
Vi har beaktat finländarnas åsikter – en del avgifter för fonder avskaffade8.11.2024 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Från och med den 7 november 2024 har allt fler S-Banken-fonder varit tillgängliga utan avgifter för teckning och inlösen. S-Banken syftar till att förtydliga och förenkla prissättningen av fonder och att möjliggöra en mer välbärgad morgondag för alla ägarkunder.
Kuuntelimme suomalaisia – rahastojen palkkiot saivat kyytiä8.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
7.11.2024 alkaen yhä useammat S-Pankki-rahastot ovat olleet saatavilla ilman merkintä- ja lunastuspalkkiota. S-Pankin tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa rahastojen hinnoittelua ja mahdollistaa rahakkaampi huominen kaikille asiakasomistajille.
S-Pankin ja Visan 17 vuoden yhteistyö saa jatkoa6.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote
S-Etukortti Visa löytyy jo 2,8 miljoonalta suomalaiselta ja sitä käytetään yhä useammin maksamiseen S-ryhmässä ja sen ulkopuolella. S-Pankki ja Visa ovat sopineet yhteistyön jatkumisesta, mikä mahdollistaa yhä parempien maksamisen palveluiden tarjoamisen S-Pankin asiakkaille jatkossakin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme