Turku Energia ja Turun Toriparkki kasvattavat sähköautojen latauspisteiden määrää Toriparkissa

Turku Energia ja Turun Toriparkki Oy lisäävät sähköautojen latauspisteiden määrää Toriparkissa.  Turku Energia asentaa Toriparkkiin 12 uutta sähköautojen latauspistettä, joista kaksi on 50 kW pikalatauspistettä.  Uudet latauspisteet asennetaan kesäkuun aikana. Asennusten myötä Toriparkista löytyy Turun keskusta-alueen suurin latauspistekeskittymä.

Sähköautojen latauspiste Toriparkissa
Sähköautojen latauspiste Toriparkissa Turku Energia

Toriparkissa on uusien latauspisteiden asennuksen jälkeen yhteensä 32 sähköautojen latauspistettä. Niissä voi ladata sekä lataushybridi- että täyssähköautoja. Latauslaitteet toimittaa kokonaispalveluna Turku Energia. Asiakkaat voivat ladata autonsa Virran sovelluksella tai RFID-tunnistuksella. Latauspisteiltä ladattava sähkö on Turku Energian toimittamaa hiilineutraalia sähköä.

”Toriparkin latauspisteet ovat osoittautuneet erittäin suosituiksi, ja on hienoa, että pääsemme vastaamaan kysyntään asentamalla nyt uusia latauspisteitä. Toriparkin latauspistekeskittymä palvelee monipuolisesti sähköistä liikennettä sekä lataushybrideillä ja täyssähköautoilla liikkuvia autoilijoita ihan Turun kaupungin ytimessä. Asennamme myös kaksi 50 kW pikalatauspistettä, jotka palvelevat erityisesti täyssähköautoilijoita”, sanoo Palvelumyynnin päällikkö Veli Hartola Turku Energiasta.

”Uudistunut keskusta kiinnostaa selkeästi yhä enemmän ihmisiä ja pysäköintimäärien vahva kasvu on näkynyt myös latauspisteiden käytössä. Olimme jo aikaisemmin sopineet Turku Energian kanssa, että lisäämme latauspisteitä asiakastarpeen mukaan. Suosion perusteella päätimme nyt lisätä latauskapasiteettia 60 %. Lisäyksen jälkeen K1-tasolla on 12 latauspistettä ja K2-tasolla 20. Seuraamme jatkossakin miten latauspisteiden kysyntä kehittyy ja tarvittaessa lisäämme niitä edelleen”, kertoo Jari Pölönen Toriparkista.

Ensimmäiset 20 keskinopeaa 22 kW latauspistettä asennettiin Turun Toriparkkiin vuonna 2020. Latauspisteet sijaitsevat kahdessa eri kerroksessa, ja niiden käyttöaste on ollut korkea kysynnän kasvaessa koko ajan. Vuonna 2023 lataustapahtumia oli yhteensä noin 18 000 kappaletta (20 latauspisteellä). Keskimääräinen latausmäärä autoa kohden on noin 13 kilowattituntia latauskertaa kohden. Yhteensä vuoden 2023 aikana ladatun energian määrä oli noin 240 000 kWh, mikä vastaa määrältään sadankahdenkymmenen 2000 kilowattituntia sähköä käyttävän kerrostalohuoneiston vuosittaista energiamäärää.

Auton lataamisen nopeus riippuu muun muassa automerkistä, auton akun koosta, latauspisteen nopeudesta sekä siitä, onko auto lataushybridi- vai täyssähköauto. Esimerkiksi pikalaturilla täyssähköauton voi nopeimmillaan ladata tyhjästä täyteen reilussa tunnissa, lataushybridillä lataus kestää muutaman tunnin automallista riippuen.

Veli Hartola, Palvelumyynnin päällikkö, Turku Energia
veli.hartola@turkuenergia.fi

Jari Pölönen, Turun Toriparkki Oy, hallituksen puheenjohtaja, Tori Energia ja Turun Toriparkki Oy
jari.polonen@hermaski.fi

Sähköautojen latauspiste Toriparkissa
Lataa

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 408,4 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi - http://www.turkuenergia.fi/

Turku Energian kaukolämmön kesähinta laskee, tulevan vuoden hintaennuste julkaistu31.5.2024 12:05:09 EEST | Tiedote

Turku Energian myymän kaukolämmön kesähinta astuu voimaan 1.6.2024. Hinta laskee edellisvuoden vertailukauteen (kesä-elokuu 2023) verrattuna 4,7 % ollen verottomana 53 eur/MWh (2023: 55,60 eur/MWh) ja verollisena 65,72 eur/MWh (68,94 eur/MWh). Myös tulevan vuoden vuosiennuste on julkaistu. Sen mukaan kaukolämmön hinnan arvioidaan jatkavan laskevalla käyrällä myös tulevilla hinnoittelukausilla.

Turku Energia Sähköverkot Oy nostaa siirtohintojaan 1.7.2024 alkaen ​27.5.2024 09:06:11 EEST | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy nostaa siirtohintojaan 1.7.2024 alkaen. Korotuksen perusteena on toimitusvarman sähköverkon rakentaminen ja ylläpitäminen sekä vihreän siirtymän tukeminen investoinnein. Hinnankorotuksen vaikutus on sähkön kulutuksesta ja tyyppikäyttäjästä riippuen verottomana keskimäärin kahdeksan prosenttia, verollisena keskimäärin kolmesta prosentista kahdeksaan prosenttiin. Turku Energia Sähköverkot Oy kuuluu hinnankorotuksen jälkeenkin Suomen edullisimpien sähköverkkoyhtiöiden joukkoon.

Turku Energian ja TSE:n tuottama kaukolämpö tuotettiin viikonloppuna pääosin sähköisellä tuotannolla21.5.2024 12:18:20 EEST | Tiedote

Kaukolämmön tuotannossa otettiin Turun seudulla viikonloppuna historiallinen askel, kun lähes koko Turku Energian myymä kaukolämpö tuotettiin sähköisellä tuotannolla. Kaukolämpö tuotettiin viikonloppuna pääosin Kakolan lämpöpumpuilla, Naantalin voimalaitoksella sijaitsevalla sähkökattilalla, Naantalin kaukolämpöakulla ja Turun kaukolämpöakulla. Yhteensä kaukolämmön tuotanto oli 6200 MWh viikonlopun aikana. Tulevaisuudessa ei-polttavaan teknologiaan perustuva kaukolämmön tuotanto tulee kasvamaan muun muassa Turku Energian sekä Turun Seudun Energiantuotannon (TSE) sähkökattilainvestointien myötä.

Tilinpäätös 1.1.–31.12.2023: Turku Energia –konserni saavutti hyvän tuloksen, asiakastyytyväisyys kehittyi myönteisesti ja panostuksia uusiutuvaan energiaan jatkettiin7.3.2024 07:03:31 EET | Tiedote

Turku Energia -konsernin tulos parani merkittävästi edellisvuodesta ollen 24,4 miljoonaa euroa. Konsernin positiivisen tuloksen mahdollisti edellisvuotta parempi kaukolämmön tulos ja Turku Energia Sähköverkot Oy:n hyvä tulos. Sähkönmyynnin tulos oli vuonna 2023 raskaasti tappiollinen. Myös sähköntuotannon liiketulos oli tappiollinen. Turku Energian päästökehitys jatkui laskevana, uusiutuvien energianlähteiden osuus kasvoi edelleen kaukolämmössä, toimitusvarmuus säilyi sähkössä ja lämmössä erinomaisella tasolla ja asiakastyytyväisyys parani edellisvuodesta. Energiankulutus laski Turku Energia Sähköverkkojen alueella edellisvuodesta, kuitenkin maltillisesti, vain 0,4 prosenttia.