Sompasaaressa 140-tonnisten elementtien nostotyöt onnistuneesti päätökseen – Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen valmistumassa puoli vuotta etuajassa
Kolme viikkoa kestäneet mittavat nostotytöt Helsingin Sompasaaressa on saatu päätökseen. Suurimmillaan yli 140 tonnia painaneet laiturielementit asennettiin mereen Nihdinlaiturin ja Satamamestarinlaiturin edustalle keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Talven aikana vähähiilibetonista paikalla valettujen elementtien nostamiseen tarvittiin jättinosturi, jonka nostokyky oli yli 162 tonnia ja nostosäde yli 23 metriä. Kreaten urakoima Nihdin esirakentaminen -hanke etenee aikataulua nopeammin muun muassa onnistuneen työsuunnittelun ja paikan päällä käsiteltyjen maamassojen ansioista.
![Nosturi nostamassa laiturielementtejä rannalla rakenteilla olevalla työmaalla, taustalla näkyy kaupunkimaisemaa.](/data/images/public/69818424/70295867/813aac7d-8e12-4332-a500-adb45659a0f6-w_720.jpg)
Helsingin Sompasaaren alueella ja Korkeasaaressa kävijät ovat saaneet ihastella entisen Nihdin satamalaitureiden alueella viimeiset kolme viikkoa jättinosturia, joka on väsymättä nostellut laiturielementtejä saaren kummallakin reunalla. Talven aikana urakka-alueelle valmiiksi rakennetut 6 metriä korkeat 44 laiturielementtiä nostettiin yksi kerrallaan mereen noin 4,2 metrin syvyyteen.
– Laiturielementtien paino vaihteli 40 tonnista yli 140 tonniin ja saimme ne mereen keskimäärin kolmen kappaleen päivävauhtia. Elementtien nosto oli itsessään nopea työvaihe. Enemmän aikaa kului nostojen valmisteluun sekä asennuksen viimeistelyyn, kertoo hankkeen työmaapäällikkö Jari Viitala Kreatelta.
Jokaisen laiturielementin asennus viimeisteltiin ja tarkastettiin sukellustyönä, minkä jälkeen elementit vielä kiinnitettiin toisiinsa hitsaamalla ne yläosasta kiinni.
Hyvä työsuunnittelu siivittää hanketta valmistumaan etuajassa
Laiturielementtien asennuksen jälkeen alkaa työmaalla elementtien ja Sompasaaren välisen vesialueen taustatäyttö, joka kestää noin puolitoista kuukautta. Kun täyttötyö on saatu valmiiksi, Kreate palaa uudelleen laiturielementtien kimppuun.
– Taustatäytön jälkeen teemme laiturielementteihin saumavalun, jolla estetään elementtien sivuttainen liikkuminen sekä meriveden ja hienoaineksen sekoittuminen. Valua kutsutaan myös sukkavaluksi, sillä se on 4 metriä korkea ja 10 senttimetriä leveä valu, Viitala selventää.
Kreaten urakan jälkeen laiturielementtejä jatketaan paikallavaluna ja lopputuloksena alueelle saadaan kauniit graniittikivellä verhoillut laiturit. Kreaten toteuttaman urakan myötä vanha satamalaitoksen alue on valmisteltu asuinaluerakentamiselle. Tällä hetkellä Kreaten työt etenevät niin hyvällä vauhdilla, että hankkeen arvioidaan valmistuvan noin puoli vuotta etuajassa.
– Olemme onnistuneet suunnittelemaan ja toteuttamaan työt tehokkaasti lomittain, mikä on edesauttanut hankkeen etenemistä. Teimme rakenteiden vanhojen laitureiden purkutöitä, alueen syvätiivistystä ja maamassojen käsittelyä samanaikaisesti. Lisäksi laiturielementtien valaminen talven aikana paikan päällä oli yksi merkittävistä onnistumisista, Viitala luettelee.
Maamassoista 75 prosenttia hyödynnetty hankkeella
Nihdin urakassa on ollut yli 40 000 kuutioita maanleikkausta, joista huikeat 75 prosenttia on hyödynnetty suoraan työmaalla.
– Päätimme hyödyntää urakka-alueella olevan tilan, kun sitä poikkeuksellisesti oli tarjolla. Laiturielementtien paikallavalun lisäksi olemme käsitelleet merkittävän osan maamassoista urakka-alueella ja vain saviset tai kynnysarvon ylittäneet maat on kuljetettu pois. Paikan päällä käsittely on minimoinut kuorma-autoliikenteen määrän alueella, ja samalla lisännyt hankkeen päästösäästöä entisestään, Viitala kertoo.
Urakan alussa työmaalle hankittiin moottorikäyttöinen välppäseula, jonka avulla on jalostettu massoja ja seulottu eri kivilaatuja. Näitä jalostettuja massoja on käytetty muun muassa meritäyttöihin, laiturielementtien pohjatäyttöihin ja muihin rakenteisiin. Nyt alkavissa laiturielementtien taustatäytöissä hyödynnetään myös kaikki hankkeella purkutöistä tullut betonijäte, joka on käsitelty betonimurskeeksi.
Tällä hetkellä hankkeen maanleikkauksista on jo tehty noin 90 prosenttia.
Merenalaisten rakenteiden purku haastoi
Vaikka äkkiseltään voisi kuvitella nostotöiden olleen urakan hankalin osuus, Viitalan mukaan jopa viiden metrin syvyydessä olleiden vanhojen laitureiden purkutyöt haastoivat rakentajia kuitenkin eniten.
– Satamamestarinlaiturin vanhojen 1960-luvulla rakennettujen meren alapuolisten rakenteiden purkutytöt olivat haastavimmat. Laiturissa oli betonilla ja kivillä täytettyjä isoja hirsiarkkurakenteita, joiden tehtävänä oli tukea laituria. Siellä oli myös osittain jännitettyjä pilareita, joita ei ollut suunnitelmista etukäteen nähtävissä. Isot ankkurikohdat kestivät hyvin vetoa ja olivat tiivistä tavaraa, mutta räjäyttämällä nekin saatiin pois.
– Vielä nostojen alkaessa löysimme Satamamestarinlaiturin rannasta noin 4,5 metrin syvyydestä yhden hirsiarkun, jonka jouduimme räjäyttämään sukellustyönä pois, Viitala jatkaa.
Nihdin esirakentamisen hanke toteutetaan vähäpäästöisenä työmaana osana Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa. Tilaajana on Helsingin kaupunki. Hankkeen urakka-aika on toukokuulle 2025, mutta Kreatelta vakuutetaan hankkeen olevan maalissa jo tämän vuoden puolella.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari ViitalaTyömaapäällikköKreate Oy
Puh:+358 400 263 713jari.viitala@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat
![Nosturi nostamassa laiturielementtejä rannalla rakenteilla olevalla työmaalla, taustalla näkyy kaupunkimaisemaa.](/data/images/public/69818424/70295867/813aac7d-8e12-4332-a500-adb45659a0f6-w_240.jpg)
![Iso nosturi asentaa raskasta seinäelementtiä siltatyömaalla vesistön äärellä.](/data/images/public/69818424/70295867/c4fb4909-2d7c-4f37-8b11-c41d5fe083c6-w_240.jpg)
![Alt-teksti: Rakennustyöntekijät asentavat laiturielementtiä veden äärellä lähellä siltaa.](/data/images/public/69818424/70295867/94c47723-893a-47bc-8966-5430e5d69e3e-w_240.jpg)
![Rakennustyömaa veden äärellä, näkyvissä nosturi, laiturielementtejä, putkityöt ja käsiteltyjä maa-aineksia.](/data/images/public/69818424/70295867/035c54c9-b60f-4df6-84d2-0e1f975220df-w_240.jpg)
![Rakennustyömaa, jossa näkyy keskeneräisiä betonielementtejä ja metallinen kontti, jossa lukee "KREATE".](/data/images/public/69818424/70295867/a5f973af-95a3-4cbe-ac90-d54e8b2a52cc-w_240.jpg)
![Viimeisenä paikoilleen nostettiin seitsemän ulokeporraselementtiä Nihdin puolella. Elementissä oleva kantillinen uloke mahdollistaa seuraavassa vaiheessa portaiden rakentamisen laiturille. Nosturin nostellessa elementtejä Satamamestarinlaiturin puolella tehtiin Nihtilaiturin edustalla 2 000 kuution täyttö ja alueen tiivistys alle viikossa. Näin varmistettiin nosturille tukeva ja turvallinen alusta ulokeporraselementtien nostoon.](/data/images/public/69818424/70295867/97b23595-b0d1-4ac3-8096-8a79cc024d6a-w_240.jpg)
Linkit
Tietoja julkaisijasta Kreate Group Oyj
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta27.6.2024 10:03:36 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa 34 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Kytömaan ja Järvenpään välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kahdelle aikaisemmalle, joita Kreate rakentaa parhaillaan Kytömaan ja Ainolan välillä. Uuden laajemman urakan toteuttaminen alkaa samalla alueella, mutta rakentaminen siirtyy itäpuolelta länsipuolelle.
Suomen pisin silta palkittiin tietomallinnuksen edelläkävijänä13.6.2024 11:03:02 EEST | Tiedote
Täydellä teholla rakentuva Kruunuvuorensilta on voittanut Tekla BIM Awards Suomi 2024 -kilpailun, jossa arvioidaan laaja-alaisesti projektin tietomallintamiseen ja sen hyödyntämiseen liittyvää kokonaisuutta. Alusta asti sillan suunnittelun ja toteutuksen keskiössä olleen tietomallinnuksen avulla on varmistettu hankkeen tarkkuus, tehokkuus ja läpinäkyvyys kaikille osapuolille. Kruunuvuorensilta on infrarakentamisen saralla hieno esimerkki tietomallinnuksen huippuosaamisesta ja innovaatioista.
Kreatella poikkeuksellisen iso putkiurakka – Keskon logistiikkakeskuksen sähkö ja hulevedet kulkevat lähes 70 kilometrin putkistossa11.6.2024 10:36:57 EEST | Tiedote
Suomen suurimpiin rakennushankkeisiin kuuluvalla Keskon logistiikkakeskuksen työmaalla myös putkityöt ovat omaa luokkaansa niin laajuudeltaan kuin kestoltaan. Kreate urakoi 1,5 vuoden aikana lähes 70 kilometriä kaapelinsuoja-, vesi- ja viemäriputkia. Lisäksi asennettiin yli 20 pumppaamoa ja yli 800 kaivoa, joilla varmistetaan Onnelaksi nimetyn Hyvinkään logistiikkakeskuksen hule- ja jätevesien kokonaisvaltainen hallinta.
Kreaten Ruotsin liiketoiminta kasvaa suunnitellusti: Kreate Sverige voitti yli viidellä miljoonalla eurolla vuosisopimusurakoita10.6.2024 12:56:06 EEST | Tiedote
Kreate Sverige AB on allekirjoittanut neljä sopimusta Bohusbanan tunnelien lisäkorjauksista Trafikverketin kanssa. Sopimusten yhteenlaskettu arvo on noin 58 miljoonaa Ruotsin kruunua eli yli 5 miljoonaa euroa. Kreaten liiketoiminta Ruotsissa etenee strategian mukaisesti kohti asetettuja tavoitteita.
Kreate voitti merkittävän Tampereen henkilöratapiha -hankkeen kilpailutuksen – kehitysvaihe käynnistyy kesäkuussa6.6.2024 13:36:37 EEST | Tiedote
Kreate alkaa suunnitella Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamista yhdessä Väyläviraston, Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n sekä Fintraffic Raide Oy:n kanssa. Allianssiosapuolten torstaina 6.6.2024 allekirjoittama sopimus käynnistää Suomen vilkkaimpiin kuuluvan asemanseudun kehitysvaiheen. Tavoitteena on parantaa Tampereen keskustassa sijaitsevan henkilöratapihan toimivuutta sekä matkustajille että junaliikenteelle. Merkittävän hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme