WolfcomWolfcom

Huomenna saunotetaan Guinnessin maailmanennätystä

Suomi ja Viro yrittävät saunan päivänä, huomenna lauantaina 8. kesäkuuta, tehdä kaikkien aikojen suurimmasta yhteisestä saunahetkestä virallisen GUINNESS WORLD RECORDS™ - maailmanennätyksen. Tempauksen avulla näytetään maailmalle, että yhteinen saunakulttuurimme elää ja voi hyvin, ja sauna on oleellinen osa saunakansojen arkea ja juhlaa. Jokainen saunoja voi osallistua ennätyksen tekemiseen julkaisemalla Worldsaunarecord -Facebook-ryhmään kuvan saunahetkestään EU-vaalien aattona, lauantaina kello 19–20 välillä.

Kaikkien aikojen suurimman suomalaisen saunan päivän (8.6.) tavoitteena on kannustaa kaikki lauteille ja kertomaan siitä myös maailmalle. Saunakansojen yhteisestä tempauksesta syntyy GUINNESS WORLD RECORDS™ -ennätys, jos ennätysmäärä ihmisiä kertoo saman tunnin (klo 19-20) aikana olevansa tai olleensa juuri saunassa. Kuvassa löylyvalmis suomalainen AK-kiuas Lammasmäen saunakeskuksessa Virossa. Kuva: Samuel Sorainen

Suomalaista saunaa on juhlistettu Suomen Saunaseuran aloitteesta kesäkuun toisena lauantaina jo vuodesta 1986 lähtien. Hyvinvoinnin merkityksen kasvaessa saunojen ja saunomisen suosio kasvaa myös maailmalla, mutta vahvimmin saunakulttuuri ja siihen liittyvät perinteet ovat säilyneet osana ihmisten arkea ja elämää juuri Suomessa ja Virossa. Yhteisestä saunahetkestä kertomalla näytetään, että muualla moderniin luksukseen liittyvä sauna on meille luonnollinen itsestäänselvyys, jonka pehmeästä lämmöstä kannattaa tulla nauttimaan myös kauempaa.

"Suomi ja Viro jakavat monia miellyttäviä tapoja ja asioita, mutta saunaperinne on niistä varmasti yksi tärkeimmistä ja kansainvälisesti myös tunnetuimista. Yhdessä järjestämällämme ennätystempauksella haluamme muistuttaa muuta maailmaa saunan merkityksestä ja juurista", sanoo Suomen Saunaseuran toiminnanjohtaja Janne Koskenniemi ja jatkaa:

"Idea ennätyksellisen kollektiivisesta saunahetkestä on otettu lämmöllä vastaan paitsi Suomessa ja Virossa, on mukaan yhteislöylyihin ilmoittautunut Euroopan lisäksi saunojia myös kaukomailta Kanadaa,  Thaimaata ja Japania myöten. Uskonkin, että ennätys syntyy helposti, mutta sitä varten tarvitsemme mukaan jokaisen saunan ja saunojan. Kyse ei ole löylynheitosta tai muustakaan epäterveestä kilpailusta, vaan aivan tavallisesta, nautinnollisesta ja meille luonnollisesta lauantaisaunasta.”

Teflon Brothers, Löylyn henki, Keski-Suomen Saunamaakuntaviikko ja EU-vaalisauna

Suomen suosituimpiin rap-yhtyeisiin kuuluva Teflon Brothers aikoo esitellä saunan päivänä uuden sauna-aiheisen kappaleensa. Sen myötä myös pokeritähti Ilari Sahamies tekee paluun soittolistoille.

”Olemme jo vuosia hymistelleet ajatusta omasta saunahitistä Sahan kanssa. Kun kuulin saunapäivän ennätyksestä, päätimme saattaa aihion pikavauhtia kuntoon ja saunaennätystä lämmittämään. Kovana saunamiehenä tunnettu Ilari Sahamies ehti myös nousta kanssamme lauteille ja tekee nyt kymmenen vuoden jälkeen comebackin veljesryhmäämme”, kertoo Teflon Brothersin Mikko Kuoppala, eli Pyhimys, ja lisää:

”Heikki Kuula ja Saha ovat Suomen Saunaseuran jäseniä, itselläni on neljä erilaista saunaa ja Voli vastaa siitä, että keikkarundeillamme on riittävästi aikaa saunoa. Olemme hyvin saunarakas bändi ja haluamme omalta osaltamme mahdollistaa Guinnessiin suomalaisvirolaisen saunamaailmanennätyksen.”

Suomessa saunaa juhlistetaan tällä viikolla useissa tapahtumissa. Suomen Saunaseuran jakama vuotuinen Löylyn henki -palkinto myönnettiin torstaina Aamulehden toimittaja Vesa Laitiselle tekemästään pitkäjänteisestä työstä saunakulttuurin ylläpitämiseksi ja edistämiseksi. Vesa Laitinen on vuodesta 2017 kiertänyt Pirkanmaan seudun yleisiä saunoja ja arvioinut ne Aamulehden verkkosivulle. Samalla Laitinen on tuonut kotiseutuaan tunnetuksi ja edistänyt suomalaista saunakulttuuria.

Keski-Suomen Saunamaakuntaviikolla puolestaan on monipuolinen valikoima erilaisia saunaelämyksiä paikallisille saunojille ja matkailijoille. Jyväskylässä ja sen lähialueilla järjestetään viikon aikana kymmeniä erilaisia ​​saunatapahtumia ja maailman saunavaikuttajat ja saunan ammattilaiset kokoontuvat tänään World Sauna Forum -tapahtumaan.

Myös Saunamaakuntaviikolla osallistutaan Saunapäivän GUINNESS WORLD RECORDS™ OFFICIAL ATTEMPT! -maailmanennätysyritykseen lauantai-iltana kollektiivisesti.

"On tärkeää, että jokainen saunoja lataa ennätysryhmään itsestään tunnistettavan kuvan saunassa. Hieman lisähaastetta tähän tuo se, että maailmanennätystehdas haluaa kuvan olevan nimenomaan löylyhuoneesta ja luonnollisesti siten, että saunoja on peittänyt intiimit alueensa pyyhkeellä tai uimapuvulla. Ennätystä laskettaessa otetaan huomioon vain yksi kuva per lähettäjä, joten koko saunaporukan tulee ladata FB-ryhmään oma saunakuvansa”, muistuttaa saunaennätystä ideoinut Visit Estonian Jana Kutsinskaja ja vinkkaa:

”Toki saunatunnelmat kannattaa jakaa myös omissa sosiaalisen median kanavissa, mutta Guinnessin tarkastajat lukevat vain viralliselle ennätyssivustolle ladatut kuvat. Odotamme myös mielenkiinnolla, kuinka moni EU-vaalipäivään valmistautuva ehdokas hyödyntää tempauksen viime hetken vaalisaunana.”

Osallistuminen ennätykseen

Osallistuakseen ennätykseen tulee jokaisen yksittäisen saunojan julkaista saunan päivänä kuva saunatunnelmastaan GUINNESS WORLD RECORDS™ OFFICIAL ATTEMPT! -saunaennätyksen FB-ryhmään. Tempaukseen voi rekisteröityä ennakkoon mm. Suomen Saunaseuran sivuilta. Ennätyksen tekeminen ja kuvien julkaisu alkaa saunapäivänä, 8. kesäkuuta klo 19.00 ja kestää yhden tunnin klo 20.00 saakka (Suomen aikaa, CET+3).

Saunan päivän ennätystempauksen järjestäjät ja koollekutsujat ovat Visit Estonia, Visit Finland, Suomen Saunaseura ry, Kansainvälinen saunaliitto ISA ja Viron maaseutumatkailuyhdistys yhteistyökumppaneineen.

Sosiaalisen median kanavissa saunatunnelmat kannattaa merkitä #saunadayrecord #saunaennätys #saunarekord -tunnisteilla.

Suomen Saunaseura ry on vuonna 1937 perustettu aatteellinen yhdistys. Suomen Saunaseura vaalii perinteisiä, kohteliaita saunomistapoja, joiden perustana on toisten saunarauhan kunnioittaminen. Seura vaalii saunakulttuuria ja pyrkii kehittämään suomalaista saunaa ja edistämään sitä koskevaa tutkimusta. Saunaseura jakaa tietoa suomalaisesta saunasta ja saunomisesta myös kansainvälisesti.

Kansainvälinen saunaliitto ISA (International Sauna Association) on perustettu 1958 edistämään saunaa ja saunakulttuuria. Liitossa on 22 jäsenmaata, mukaan lukien Viro ja Suomi.

Samuel Sorainen, Visit Estonia / Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Janne Koskenniemi, toiminnanjohtaja, Suomen Saunaseura ry, +358 50 3718178, janne.koskenniemi@sauna.fi

Jana Kutšinskaja, Visit Estonia, +372 509 9370 Jana.Kutsinskaja@eas.ee

Risto Elomaa, International Sauna Association, risto.elomaa@kolumbus.fi

Lammasmäen saunakylän suomalainen parvisauna. Kuva: Samuel Sorainen
Virolainen savusaunalegenda Eda Veeroja saunotti suomalaisia Helsingin Uudessa saunassa joulukuussa. Kuva: Wolfcom / Visit Estonia
Suomalainen saunasankari Janne Orava (vas.) suoritti Tallinnassa saunamaratonin ja saunoi viikonlopun aikana yli sadassa saunassa. Kuva: Visit Estonia
Kaikkien aikojen suurimman saunapäivän (8.6.) tavoitteena on kannustaa kaikki lauteille ja kertomaan siitä myös maailmalle. Kyseessä on saunakansojen yhteinen tempaus, joka muuttuu maailmanennätykseksi, kun ennätysmäärä ihmisiä kertoo saman tunnin (klo 19-20) aikana olevansa tai olleensa juuri saunomassa. Saunojat kirjataan ennätykseen tempauksen Facebook-ryhmässä julkaistavan kuvan avulla. Kuva: Visit Estonia
Torupilli talu sauna. Kuva: Visit Viljandi, Taavid Meedia

Kesäinen Viro on täynnä tekemistä ja tapahtumia24.6.2024 12:37:09 EEST | Tiedote

Suomalaisten suosituin matkakohde Viro tarjoaa kesätekemistä ja -tapahtumaa kirjaimellisesti jokaiseen makuun. Pääkaupungissa piipahtaville risteilymatkailijoille on tarjolla monta mielenkiintoista, ajankohtaista näyttelyä kävelymatkan päässä satamasta. Euroopan kulttuuripääkaupunki 2024 Tartto on varma valinta, jos haluaa nauttia monipuolisesta kulttuuritarjonnasta ja viehättävän boheemista ilmapiiristä. Maakuntien ruokafestivaaleilta puolestaan löytyy herkuttelijoille kilometrikaupalla herkullista maistettavaa ja koettavaa.

Hansa Café Bar & Brasseriessa tiivistyy ranskalaisvaikutteiden historia14.6.2024 09:04:41 EEST | Tiedote

Helsingin keskeisimmän ytimen historiallisesti arvokas rakennuskokonaisuus on palautunut alkuperäisen kaltaiseen loistoonsa, kun NH Collection Helsinki Grand Hansa -hotelli avasi toukokuussa ovensa. Oleellinen osa kokonaisuutta on laatuhotellin monipuolinen, aina auki oleva keittiö, joka palvelee hotelliasiakkaiden lisäksi myös kokoustajia ja tapahtumavieraita sekä tarjoaa kaupunkilaisille ja ohikulkijoille viihtyisän kohtaamispaikan. 1900-luvun alun suomalaisen ruoka- ja palvelukulttuurin edelläkävijän, Seurahuoneen, manttelinperijä Hansa Café Bar & Brasserie on edelleen inspiroitunut ranskalaisista klassikoista ja ensiluokkaisista raaka-aineista.