KOVA: Vuokranantajat tarvitsevat lisää työkaluja asumishäiriöihin puuttumiseen

Monenlaiset äänet ja erilaiset elämäntyylit ja -tavat kuuluvat tavanomaiseen kerros- ja rivitaloasumiseen. Kuitenkaan esimerkiksi liiallista metelöintiä ei tarvitse sietää, ja jo yksi häiritsevästi käyttäytyvä asukas voi huonontaa toiminnallaan toisten asukkaiden asumisrauhaa ja asumisviihtyisyyttä. Yöaikaan tapahtuva metelöinti, kovaääninen musiikin soittaminen ja asunnossa tai parvekkeella tapahtuva tupakointi ovat yleisiä esimerkkejä häiritsevästä elämästä.

Asumishäiriöiden määrä on lisääntynyt viime vuosina, ja tällä hetkellä vuokranantaja voi vaikuttaa asumishäiriöihin hyvin rajallisesti. Häiritsevästi käyttäytyvän asukkaan saaminen pois asunnostaan kestää tällä hetkellä todella kauan: Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (Ara) selvityksen mukaan keskimääräinen häätöprosessi voi kestää jopa 8,5 kuukautta. Vaikka häiritsevään käyttäytymiseen olisi reagoitu nopeastikin, kestää häätö kokonaisuudessaan siis hyvin kauan.

Koska häätöprosessi on pitkä, ei esimerkiksi uhkaavasti käyttäytyvää asukasta saada häädettyä asunnostaan riittävän ajoissa. Pitkä häätöprosessi tarkoittaa myös sitä, että häirinnän alle joutuvat asukkaat joutuvat elämään kärsimyksessä usein kohtuuttoman pitkään. Tämä voi johtaa jopa siihen, että häiriöstä kärsivät muut asukkaat saattavat muuttaa asunnosta pois oman asuinrauhansa säilyttämiseksi. Pois muuttavat asukkaat lisäävät myös asuntojen tyhjäkäyttöä.

Suuri osa häädöistä johtuu asukkaan vuokravelasta ja asukkaan maksukyvyn haasteista. Ulosottolaitoksen julkaisemien tietojen mukaan häätöjä toimitettiin vuonna 2023 lähes 5 000 kappaletta, kun vuonna 2022 vastaava luku oli reilut 4 300. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n jäsenillä häätöjen määrät ovat kuitenkin olleet vähäisiä; vuonna 2023 toteutuneita häätöjä oli yhteensä 1 370 kappaletta, mikä on noin 0,4 % suhteessa asuntokantaan.

Häädöt aiheuttavat merkittäviä kustannuksia yleishyödyllisille asuntotoimijoille, sillä Aran mukaan keskimääräisen häädön kokonaiskustannukseksi tulee noin 10 600 euroa. Ara-asuntojen vuokranmääritystä koskee omakustannusperiaate, mikä tarkoittaa sitä, että vuokralaisilta saa periä vuokraa enintään määrän, joka tarvitaan muiden tuottojen lisäksi kattamaan asuntojen ja niihin liittyvien asumista palvelevien tilojen rahoitusmenot ja hyvän kiinteistönpidon mukaiset hoitomenot. Omakustannusperiaatteen mukaisesti myös häädöistä koituvat kustannukset tulevat siis asukkaiden maksettavaksi.

Uuteen hallitusohjelmaan tehdyllä kirjauksella halutaan helpottaa häiriötilanteisiin puuttumista, ja myös valmisteilla olevien pienten riita-asioiden menettely saattaisi tuoda helpotusta tilanteeseen. KOVA kannattaa näitä ajatuksia mutta toteaa, että häätöprosessin nopeuttaminen vaatisi kuitenkin lisäresursseja tuomioistuimelle.

Naapureita voi olla vaikeaa saada todistamaan oikeudenkäyntiin omia naapureita vastaan etenkin, jos taustalla on esimerkiksi uhkaavaa käyttäytymistä. Tämä vaikeuttaa myös häätötuomion saamista. Tilannetta helpottaisi, mikäli näyttöä asumishäiriöstä löytyisi myös muualta, ja poliisin tekemät raportit kiinteistön omistajalle olisivat yksi väylä helpottamaan tilannetta.

- KOVAn jäsenyhteisöt haluavat tarjota asukkailleen turvallista asumista. Silloin, kun toimitaan sääntöjen vastaisesti ja vietetään oikeasti naapureita häiritsevää elämää, pitäisi vuokranantajan pystyä puuttumaan häiriöihin nykyistä helpommin. Prosessiin toivotaankin ennen kaikkea nopeutta ja helppoutta. KOVA edistää näitä asioita myös oikeusministeriön työryhmässä, jonka tehtävänä on uudistaa huoneenvuokralakia, KOVAn lakimies Vilma Pihlaja huomauttaa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat normaaleja vuokra-asuntoja, erityisryhmien vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.

KOVAlla on 133 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 130 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 75 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2023 yhteensä lähes 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra- ja asumisoikeusasuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

KOVA: Kohtuuhintainen asuntotuotanto avainasemassa rakennusalan umpisolmun avaamisessa8.7.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Tilastokeskuksen aineistojen mukaan vuonna 2023 rakennuslupia myönnettiin yhteensä 21 000 asunnolle, kun taas käynnistyneitä asuntohankkeita oli 23 000 asunnon verran. Molemmat lukemat olivat alimmat koko 2020-luvulla. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n jäsenyhteisöjen asuntohankkeet, noin 5 600 asuntoa, vastasivat siten noin neljänneksestä Suomessa vuonna 2023 käynnistyneestä uudistuotannosta.

KOVA yllättynyt valtion päätöksestä myydä A-Kruunu Oy23.5.2024 15:41:02 EEST | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yllättynyt valtion linjauksesta, jonka perusteella se voisi myydä kokonaan omistamansa A-Kruunu Oy:n. Yhtiön myyntiä koskevasta valtuudesta linjattiin tänään 23.5. julkistetussa valtioneuvoston omistajapolitiikkaa koskevassa periaatepäätöksessä. Eduskunta päättäisi valtion omistusosuuden vähentämisestä 100 prosentista nollaan.

KOVA: Vastuullisuusviestintä tekee kohtuuhintaisten asuntotoimijoiden työn näkyväksi29.4.2024 07:36:00 EEST | Tiedote

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa, ja ympäristövastuullisuustekojen merkitys on tulevaisuudessa myös entistä tärkeämpää. Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenistössä vastuullinen liiketoiminta sekä ympäristön huomioonottaminen kuuluvatkin keskeisimpiin toiminnan perusperiaatteisiin. Niin ikään yhtiön tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä viestiminen kuuluu keskeisesti vastuullisen vuokranantajan tehtäviin, ja KOVAn jäsenistö viestiikin aktiivisesti paitsi asukkailleen, myös sidosryhmilleen yhtiönsä tekemästä ympäristö- ja vastuullisuustyöstä.