Korjattu tiedote: Osavuosikatsaus 1–4/2024: Liikevaihto kasvoi, mutta tulos jäi edellisestä vuodesta

Alkuvuoden kylmä säätila kasvatti konsernin liikevaihtoa, mutta tulos jäi viime vuoden vastaavaa ajankohtaa heikommaksi. Polttoaineiden hinnat jatkavat edelleen nousuaan, mikä pakottaa yhtiötä miettimään polttoainestrategiaa uudelleen. Konsernin liikevaihto 1–4/2024 oli 195,5 milj. euroa (korjattu edellisessä tiedotteessa ollut väärä liikevaihto), mikä on noin 9 prosenttia suurempi kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Liikevaihdon kasvu johtui pääosin kylmemmästä alkuvuoden säätilasta. Siirretyn sähkön määrä oli noin 20 prosenttia ja lämmön määrä noin 13 prosenttia suurempi alkuvuoteen 2023 verrattuna. Tulos 1–4/2024 jäi lähes 7 milj. euroa alhaisemmaksi verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Sähkön myynti jäi alkuvuonna tappiolliseksi, mikä johtui kylmästä alkuvuodesta ja tammikuun alun muutaman päivän erittäin korkeista sähkön hinnoista, joihin ei suojaustoimenpiteillä pystytty täysin varautumaan. Olkiluoto 3:n ennakoitua pitemmäksi venynyt huoltotauko aiheutti sähkön tuotannon tulokseen noin 1 milj. euron ylimääräisen kustannuksen. Lempeä Lämpö Oy:n tulos jäi myös merkittävästi edellisiä vuosia alhaisemmalle tasolle johtuen edelleen nousevista polttoaineiden hinnoista.

Polttoaineiden hintojen nousu haastaa kaukolämmön hinnoittelun, aurinkovoiman rakentaminen kasvaa voimakkaasti

Lämpöliiketoiminnassa käytettyjen polttoaineiden hinnat ovat jatkaneet edelleen nousuaan. Kaukolämmön hintoihin ei ole tehty vuoden 2024 aikana muutoksia ja hintojen nousua ei ole täysimääräisesti siirretty asiakashintoihin. Konsernissa lämpöliiketoimintaa harjoittava Lempeä Lämpö on päättänyt korottaa kaukolämmön hintoja 1.7.2024 alkaen noin 9,8 prosentilla. Lempeä Lämpö jatkaa myös vuoden 2024 aikana investointeja polttoaineiden hyötysuhdetta parantaviin teknisiin ratkaisuihin, joihin kuuluvat esimerkiksi savukaasupesurit ja sähkökattilat. Yhtiö tulee edelleen vuoden 2024 aikana investoimaan sähkökattilaan, jolla voidaan etenkin kevään ja syksyn välisenä aikana tuottaa kaukolämpöverkoston tarvitsema lämmöntarve ja hyödyntää sähkömarkkinoiden hintavaihteluja, sekä savukaasupesuriin, joka tulee edelleen tulevaisuudessa vähentämään yhtiön tarvitseman energiapuun ja hakkeen määrää.

Solarigo Systems Oy on jatkanut vahvaa kasvuaan teollisen mittakaavan aurinkovoimarakentamisessa. Vuoden 2024 suurin projekti tulee olemaan Simoon rakennettava aurinkopuisto, jonka kapasiteetti on 70 MWp. Kyseessä on kokoluokaltaan yksi Suomen suurimmista aurinkovoimahankkeista, noin 120 000 kpl aurinkopaneelimäärällään. Yhtiön Juvalle rakentama noin 5 MWp:n aurinkopuiston avajaisia vietettiin aurinkoisessa säässä toukokuussa. Puiston tuottama sähkö ylittää Juvan kunnan vuotuisen sähkön käytön määrän ja tukee näin esimerkillisesti kunnan hiilineutraaliustavoitteita. Lähes vastaavan kokoinen järjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2023 Sulkavalla, ja nämä kaksi kuntaa näyttävät esimerkkiä puhtaasta siirtymästä muillekin kunnille. Aurinkovoimapuiston tuotanto on vastuullista, paikallista ja lisää alueen omaa energiaomavaraisuutta, mikä osaltaan myös turvaa alueen huoltovarmuutta.

Talouden tunnusluvut

Konserni 1-4 /2024 1-4 /2023 2023
Liikevaihto, M€

Käyttökate, M€

18,2

22,0

54,7

Tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja -veroja, M€

8,1

15,0

35,5

Investoinnit, M€

18,8

28,4

89,2

Omavaraisuusaste, %

18,3

18,1

Henkilöstö keskimäärin

Konsernin liiketoimintojen näkymät loppuvuodelle ovat tasaiset

Sähkömarkkina näyttää tällä hetkellä rauhoittuneen, mutta myös tulevaisuudessa voidaan nähdä isojakin hintaheilahteluita. Uusiutuvan tuotannon, etenkin tuulivoiman merkittävän kasvun takia sähkömarkkinat ovat herkkiä muutoksille, mikä aiheuttaa sähkön hintaan suurta vaihtelua lyhyilläkin ajanjaksoilla. Tämä vaikeuttaa sähköntuotannon ja -myynnin tuloskehityksen ennakointia.

Konsernin liikevaihdon arvioidaan hieman nousevan viime vuoteen verrattuna ja tuloksen arvioidaan jäävän hieman viime vuoden tasoa alhaisemmaksi. Lämpöliiketoiminnassa polttoaineiden hinnat ovat edelleen jatkaneet nousuaan, millä tulee olemaan vaikutusta liiketoiminnan kannattavuuteen.  Sähkön myynnin osalta kannattavuuden arvioidaan kuitenkin olevan vuoden 2023 tasoa. Sähkön siirtoliiketoiminta jatkaa edelleen investointejaan säävarmaan sähköverkkoon loppuvuoden aikana ja konsernin investointien arvioidaan olevan lähellä vuoden 2023 tasoa, noin 90 milj. euroa, josta suurin osa tulee kohdistumaan sähköverkkoihin.

Hallintoneuvoston tekemät henkilövalinnat

Suur-Savon Sähkön hallintoneuvosto kokoontui 7.6.2024, ja valitsi hallintoneuvoston puheenjohtajaksi yrittäjä Jarkko Fågelin (Hartola). Varapuheenjohtajaksi valittiin metsäpalveluyrittäjä Tuukka Suomalainen (Savonlinna).

Suur-Savon Sähkön hallitukseen valittiin jäseniksi seuraavalle kaksivuotisjaksolle hallintojohtaja Ari Liikanen (Mikkeli), toiminnanjohtaja Eero Sistonen (Rantasalmi) ja uutena jäsenenä tukipalvelukoordinaattori Seppo Hujanen (Mäntyharju). Hallituksessa jatkavat lisäksi fysioterapeutti, ammatillinen opettaja Ritva Hänninen (Juva), kunnanjohtaja Tuomo Kärnä (Luhanka) sekä kaupunginjohtaja Janne Laine (Savonlinna).

Suur-Savon Sähkön hallituksen puheenjohtajana jatkaa Janne Laine ja uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Ritva Hänninen.

Janne Lainehallituksen puheenjohtajaSuur-Savon Sähkö Oy

Puh:044 417 4001

Suur-Savon Sähkö on järvisuomalainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa ja Ruotsissa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia ja aurinkovoimapalveluita tarjoava Solarigo Systems. Konsernin liikevaihto on yli 450 milj. euroa ja henkilöstömäärä noin 140 henkilöä.

Toiminta-alueen sähkönsiirto alhaisimmillaan koko 2000-luvulla22.3.2024 10:08:57 EET | Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi 2023 laski sähkönsiirtomäärää, joka jäi alhaisimmaksi koko 2000-luvulla. Investoinnit sähkönsiirtoverkon toimitusvarmuuden parantamiseksi pysyivät edelleen korkealla tasolla. Lämpöliiketoiminnan kannattavuuteen vaikutti heikentävästi energian, polttoaineiden ja kuljetuskustannusten nousu. Kohonneita kustannuksia ei kuitenkaan siirretty täysimääräisesti hintoihin, vaan ne jäivät yhtiön maksettaviksi. Sähköntuotannon volyymi kasvoi edellisvuodesta noin 27 prosentilla, johtuen pääosin Olkiluoto 3 tuotannon käynnistymisestä. Sähkön markkinahinnat laskivat merkittävästi edellisestä vuodesta, millä oli suurin vaikutus siihen, että sähkön tuotannon tulos jäi tappiolliseksi.

Osavuosikatsaus 1-8/2023: Lämmin säätila vähentänyt energiankulutusta28.9.2023 10:17:45 EEST | Tiedote

Kulunut vuosi on ollut 8,1 % normaalia selvästi lämpimämpi, mikä on yhdessä energiakriisin aikana terävöityneen energiansäästön kanssa leikannut energiankulutusta merkittävästi. Perusliiketoiminnan ollessa energian siirtoa ja myyntiä, volyymin pieneneminen vaikuttaa suoraan taloudelliseen suoritukseen. Konsernin liikevaihto tammi-elokuussa on ollut 293 M€ (2022: 220,4 M€). Liikevaihto nousi energiakriisin aikana syntyneiden sähkön loppuasiakassopimusten korkeammasta hintatasosta. Käyttökate oli 25,2 M€ (2022: 29,1 M€) ja liikevoitto 7 M€ (2022: 12,3 M€).