Jyväskylän Messut Oy / PaviljonkiJyväskylän Messut Oy / Paviljonki

Paviljongin tapahtumat toivat 40 miljoonan euron tulovirran Jyväskylään vuonna 2023 – kasvua edellisvuoteen lähes 20%

Messujen ja muiden tapahtumien taloudellinen vaikutus Jyväskylän alueella jatkaa kasvuaan. Tuore tutkimus osoittaa, että messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa järjestettävillä tapahtumilla on merkittävä vaikutus alueen talouteen ja kokonaistyöllisyyteen.

Tero Takalo-Eskola

Vuonna 2023 Paviljongissa järjestetyt messut ja tapahtumat toivat kokonaisuudessaan 40 miljoonan euron tulovirran Jyväskylään. Paviljongin toiminnasta muodostunut alueellinen kokonaistyöllisyysvaikutus oli 550 henkilötyövuotta. Kasvua edellisvuoteen on tapahtunut merkittävästi, sillä vastaavat luvut vuonna 2022 olivat 34 miljoonaan euroa ja 470 henkilötyövuotta. Luvut perustuvat Taloustutkimuksen tekemään tutkimukseen.

”Olemme iloisia voidessamme tarjota ainutlaatuisia tapahtumaelämyksiä, joilla on myös kiistattoman suuri merkitys Jyväskylän alueen talouteen ja työllisyyteen. Tapahtuma-alan tulevaisuus näyttää lupaavalta ja tuoreiden ennusteiden mukaan kasvu jatkuu myös kuluvana vuonna”, sanoo toimitusjohtaja Juha Rahko Jyväskylän Messuilta.

Paviljonki on todellinen kohtaamispaikka, jossa vierailee yli 400 000 asiakasta vuosittain. Paviljongissa järjestetään vuosittain noin 1000 tapahtumaa, kuten messuja, kongresseja, näyttelyjä ja kokouksia, yritystapahtumia sekä konsertteja ja viihdetapahtumia.

Taloustutkimuksen selvityksen mukaan messu- ja tapahtumakävijät sekä näytteilleasettajat käyttivät Paviljongin tapahtumiin osallistumisen lisäksi rahaa ravintoloihin, hotelliyöpymisiin, kahviloihin, matkustamiseen sekä alueen kauppoihin. Tutkimus ei huomioi messuilla tehtyjä kauppoja ja niiden vaikutusta elinkeinoelämälle.

Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset 2023 -tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n toimeksiannosta. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry on ammattimaisten messujärjestäjien yhteinen kattojärjestö Suomessa. Paviljongin toiminnasta kokonaisuudessaan vastaava Jyväskylän Messut Oy on Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsen.