Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotie 3:n kunnostustyöt valmistuvat 12.6.

Lentoasemayhtiö Finavian huhtikuussa 2024 aloittamat kiitotie 3:n huoltosuunnitelman mukaiset kunnostustyöt valmistuvat aikataulussaan 12. kesäkuuta 2024. Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat palautuvat samalla ennalleen.

Kiitotie 3
Helsinki-Vantaan kiitotie 3. Finavia Oyj

‒ Olemme saaneet kiitotie 3:n kunnostustyöt valmiiksi aikataulussa ja huoltosuunnitelman mukaisesti. Kiitoteihin kohdistuu valtava kuormitus ja niiden rakenteiden on oltava ensiluokkaiset. Säännölliset kausikorjaukset varmistavat turvallisen ja sujuvan lentoliikenteen, Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso- ja kiitotietoiminnasta vastaava johtaja Jani Elasmaa Finaviasta sanoo.

Helsinki-Vantaan kiitotie 3:n kunnostustyöt käynnistyivät 15. huhtikuuta 2024. Kunnostustöihin sisältyivät kiitotielle johtavien rullausteiden päällystekorjaukset ja kiitotien sulkutoimenpiteiden yhteydessä tehtävät kunnostustyöt erityisesti kenttävalojärjestelmiin.

Korjaustöiden aikana kiitotie 3:lle ei voinut laskeutua ja lentojen nousu- ja laskeutumissuunnat poikkesivat normaalista. Helsinki-Vantaan kiitotiet 1 (04R/22L) ja 2 (15/33) olivat kunnostustöiden aikana käytössä normaalisti, ja laskeutumisiin käytettiin ensisijaisesti kiitotietä 2 luoteen suunnasta ja kiitotietä 1 koillisen suunnasta. Lähtevät lennot ohjattiin samoihin suuntiin, kuin mihin ne lähtisivät kiitotie 3:lta.

Töiden valmistuttua lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat palautuvat normaaliin 12.6.2024.

‒ Kiitoteiden kausikorjaukset ovat tärkeä osa Helsinki-Vantaan lentoaseman infrastruktuurin elinkaarihallintaa. Kunnostustöiden valmistuttua kiitotie 3 palvelee jälleen vilkasta kesälomamatkailua Helsinki-Vantaalla, johtaja Elasmaa sanoo.

Kuvia median käyttöön

Kiitotie 3
Helsinki-Vantaan kiitotie 3.
Helsinki-Vantaan lentoasema.

Suomen suurin hotellikokonaisuus avautuu Helsinki-Vantaalle: ”lentokenttäkaupunkia” palvelee nyt yhteensä 12 hotellia30.5.2024 11:15:03 EEST | Tiedote

Hotelliyritys Strawberryn kaksi uutta hotellia, Clarion Hotel ja Comfort Hotel Helsinki Airport, avaavat ovensa asiakkaille lauantaina 1. kesäkuuta 2024. Lentoaseman terminaalin yhteyteen kohonnut hotellikokonaisuus nostaa lentoasema-alueen hotellitarjonnan kokonaisuudessaan 12 hotelliin. Alueen konferenssi- ja kokoustilat myös kehittyvät avauksen myötä merkittävästi.

Finavia achieves net zero carbon emissions at Ivalo, Kittilä, Kuusamo and Rovaniemi Airports6.5.2024 11:19:24 EEST | Press release

Airport company Finavia has achieved net zero carbon emissions in its own operations at Ivalo, Kittilä, Kuusamo and Rovaniemi Airports. Carbon emissions have been cut by reducing energy consumption in terminals and refuelling airport vehicles with renewable diesel and work machines and emergency power generators with renewable motor fuel oil. In addition, the same airports have also been awarded a sustainable tourism certificate.

Finavia saavuttanut hiilipäästöjen nettonollatason Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla6.5.2024 09:18:54 EEST | Tiedote

Lentoasemayhtiö Finavia on saavuttanut nettonollahiilipäästötason omassa toiminnassaan Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla. Hiilipäästöjä on vähennetty terminaalien energiankulutusta vähentämällä, tankkaamalla lentoasemien ajoneuvoihin uusiutuvaa dieseliä ja työ- ja varavoimakoneisiin uusiutuvaa moottoripolttoöljyä. Lisäksi samoille lentoasemille on myönnetty kestävän matkailun sertifikaatti.